روبات مادری که فرزندان خود را می‌آفریند

دانشمندان دانشگاه کمبریج روبات مادری ساخته‌اند که قادر به ساخت و ارزیابی عملکرد فرزندان خود است.

به گزارش رویترز، این روبات می‌تواند عملکرد فرزندانش را بررسی کند تا طراحی نسل آینده را بهبود بخشد.

روبات مادر با تحلیل داده‌های جمع آوری شده، نقاط قوت فرزندانش را به نسل بعدی انتقال می‌دهد و نقاط ضعف را حذف می‌کند.

آندره روسندو، یکی از مهندسان پروژه، در این خصوص می‌گوید: «ما روباتی طراحی کرده‌ایم که می‌تواند روبات‌های دیگری تولید کند. در واقع روبات مادری داریم که می‌تواند با ترکیب قطعات با استفاده از چسب فرزندانی تولید کند. این روبات‌های فرزند، پس از تولید به کار گرفته می‌شوند. روبات مادر عملکرد آنها را بررسی می‌کند و از اطلاعات جمع‌آوری شده برای ساخت روبات‌های نسل بعد استفاده می‌کند».

روبات مادر با استفاده از یک تا پنج مکعب پلاستیکی که به وسیله چسب به هم متصل می‌شوند، یک روبات جدید می‌سازد. درون هر مکعب یک موتور کوچک تعبیه شده است. به این ترتیب با به هم چسبیدن مکعب‌ها در شکل‌هایی که تفاوت اندکی با یکدیگر دارند، تنها کافی است که موتورها به کار بیفتند تا شیوه حرکتی متفاوتی را شاهد باشیم. تمام روبات‌ها از یک نقطه شروع به حرکت می‌کنند و میزان حرکتشان در یک بازه زمانی مشخص اندازه‌گیری می‌شود. مدل طراحی موفق‌ترین روبات‌ها به نسل بعدی انتقال داده می‌شود.

دکتر فومیا لیدا، محقق اصلی پروژه، در این باره گفت که «روبات مادر در واقع می‌تواند صدها فرزند بسازد و عملکرد آنها را بررسی کند. اگر عملکرد فرزندی خوب بود، همان طراحی را برای نسل بعدی حفظ می‌کند و اگر عملکرد رضایتبخش نبود، آن طرح را از دور خارج می‌کند. با تکرار این فرآیندهای بهبود، روبات مادر در واقع می‌تواند به مرور عملکرد فرزندانش را بهبود بخشد».

وی گفت که روبات مادر تاکنون ۵۰۰ فرزند ایجاد کرده و با بررسی رفتار آنها مشخص کرده است که کدام یک رفتاری خوب و کدام یک عملکردی بد داشته است.

وی گفت که نهایتاً ربات مادر توانسته است با این روش یک ربات فرزندی طراحی کند که طراحی چنین رباتی با دست انسان بسیار سخت است.

هدف از چنین فرآیندی، ساختن ربات‌ها بدون مداخله خود انسان است. این گزارش می‌افزاید که ربات مادر با تقلید از سیستم فرگشت طبیعت برای زنده ماندن و ادامه نسل جاندارانی که خود را با محیط بهتر تطبیق داده‌اند، همان روش را برای تولید فرزندان خود و بهتر کردن رویکرد آنها به‌کار می‌بندد.

لیدا می‌گوید که برای نمونه وقتی شما به یک کارخانه تولید ماشین می‌روید، وقتی شما دوربین رباتی دارید که می‌تواند پروسه تولید را مشاهده و بررسی کند، می‌تواند در عملیات تولید، اشتباهاتی که بر روی یک ماشین انجام می‌شود را روی ماشین دیگر تصحیح کند و با تکرار این فرآیند نهایتاً ماشینی در آینده تولید می‌شود که کمترین نقص‌ها را دارد و شما می‌توانید صاحب یک ماشین بسیار جذاب باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *