روش تعیین هدف

چگونه هدف تعیین کنیم؟

ویژگی مشترک تمام انسان های موفق تاریخ داشتن اهداف واضح و مشخص بوده است. در واقع چیزی که افراد را از یکدیگر متمایز می کند در وهله اول داشتن یا نداشتن هدف است و در مراحل بعدی وسعت اهداف آنهاست. اما خیلی از افراد نمی دانند هدفگذاری را از کجا شروع کنند. برای یادگیری این موضوع با ما همراه باشید:
۱ـ خواسته های دل خود را لیست کنید. چیزهایی که از کودکی دوست داشته اید به آنها برسید. در این محله هیچ محدودیتی را در نظر نگیرید و فقط هر چه که دلتان می خواهد را بنویسید.
۲ـ مهمترین ارزش های خود را لیست کنید. چه چیزهایی برای شما مهم هستند؟ برای چه چیزهایی حاضرید سختی بکشید؟ اگر فقط شش ماه از عمر شما مانده باشد به چه چیزهایی می پردازید؟
۳ـ هدف کلی زندگی خود را مشخص نمایید. دوست دارید در آخر عمرتان مردم چه تصویری از شما داشته باشند و به چه عنوانی شما را بشناسند. یافتن این مورد شاید کمی سخت باشد. به این هدف کلی زندگی چشم انداز گفته می شود. سه ماه به خود فرصت دهید تا چشم انداز خود را با مطالعه، فکر، تحقیق و پرس و جو تعیین کنید.
۴ـ اهداف بلند مدت خود را تعیین کنید. اهداف بلند مدت همگی را راستای چشم انداز هستند اما زمان آنها کمتر بوده و واضح تر هستند. مثلا اهداف بلند مدت می توانند ۵ ساله یا ۱۰ ساله باشند.
۵ـ در راستای اهداف بلند مدت، اهداف کوتاه مدت و میان مدت را نیز مشخص نمایید.
۶ـ اهداف میان مدت و کوتاه مدت باید واضح و مشخص و دارای معیاری برای اندازه گیری باشند.
۷ـ این اهداف باید حتما دارای زمان مشخص باشند.
۸ـ در انتخاب اهداف خود واقع بین باشید. یعنی اهدافی را انتخاب کنید که دستیابی به آنها شدنی باشد.
۹ـ اهداف را اولویت بندی کنید.
۱۰ـ لیستی از کارهایی که باید برای رسیدن به هریک از اهداف انجام دهید مشخص نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *