رکورد جدید اپل در بازار بورس

شرکت اپل که کمتر از یک سال پیش با پیشی گرفتن از شرکت نفتی «اکسون موبیل»، مبدل به با ارزشترین شرکت در بازار بورس شده بود، در هفته اخیر رکورد جدیدی به جا گذاشت و اکنون صاحب گرانقیمت ترین سهام در تاریخ بازار بورس است.

به گزارش وب سایت «سی ان بی سی» روز دوشنبه قیمت سهام شرکت اپل به رکورد جدیدی رسید و در بازار سهام نیویورک به بهای ۶۶۵ دلار معامله شد. با این نرخ ، ارزش کل سهام شرکت اپل که در بازارهای بورس خرید و فروش می شود به حدود ۶۲۴ میلیارد دلار رسیده است.

به این ترتیب موفقیت مالی اپل حتی از موفقیت شرکت مایکروسافت در دسامبر سال ۱۹۹۹ نیز بیشتر است. دوازده سال پیش ارزش کل سهام شرکت مایکروسافت به حدود ۶۲۰ میلیارد دلار رسید . موفقیت مالی شرکت مایکروسافت در دوران اوج و رونق صنعت کامپیوتر روی داد.

به نظر می رسد که در سالهای اخیر هیچ چیزی نمی تواند مانع پیشرفت شرکت اپل شود. طی سه ماه گذشته ارزش سهام این شرکت به طور مستمر رو به افزایش بوده است. یکی از دلایل اصلی آن انتظار بازار برای مدلهای جدید « آی پد » و « آی فون » در نیمه دوم سال جاری میلادی است. حتی انتشار گزارش مربوط به کاهش سود شرکت اپل در ماه گذشته نیز باعث شده است که روند رو به افزایش بهای سهام این شرکت متوقف شود.

طی نوزده ماه گذشته ارزش کل سهام شرکت اپل تقریبا دو برابر شده و از حدود ۳۰۰ میلیارد به بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر ارزش کل سهام شرکت اپل برابر است با مجموع ارزش مالی چهار شرکت بزرگ دیگر رایانه ای و ارتباطاتی از جمله گوگل، آی بی ام، اینتل و اچ پی کیو.

وب سایت « سی ان بی سی » می افزاید که همزمان با افزایش بهای سهام و ارزش مالی شرکت اپل فاصله آن با شرکت نفتی « اکسون موبیل » که در مقام دوم قرار دارد بیشتر می شود.

ارزش کل سهام شرکت اپل اکنون حدود ۲۰۰ دویست میلیارد دلار از کل سهام شرکت « اکسون موبیل » بیشتر است. اهمیت این فاصله عظیم را باید با این نکته سنجید که تنها ارزش کل سهام ۹ شرکت بزرگ اقتصادی در جهان بیشتر از ۲۰۰ میلیارد دلار است.

موفقیت شرکت اپل و افزایش چشمگیر نرخ سهام آن حدودا یک سال پس از استعفای « استیو جابز » از مقام مدیرعاملی این شرکت صورت می گیرد.

پس از استعفای وی در ماه اوت سال ۲۰۱۱ به دلیل بیماری، برخی از صاحبنظران و سرمایه گذاران در مورد تداوم موفقیت شرکت اپل بدون « استیو جابز » اظهار تردید می کردند.

با وجود تغییرات یک سال اخیر در مدیریت شرکت اپل بهای سهام این شرکت طی یک سال گذشته رو به افزایش بوده است. از زمانی که « تیم کوک » به جای استیو جابز مدیریت شرکت اپل را برعهده گرفته است بهای سهام آن ۷۶ درصد افزایش یافته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *