زبان بدن چه تاثیری بر روی اعتماد به نفس شما می‌گذارد؟

body-language-cc

همین الان لحظه‌ای درنگ کنید و به طرز نشستن‌تان دقت کنید. دست‌هایتان کجاست؟ حالت صورت‌تان چگونه است؟ تصور کنید اگر فرد دیگری در مجاورت شما باشد، با دیدن زبان بدن شما، چه ‌پنداشتی درباره‌ی شما خواهد داشت؟ اگر فکر نمی‌کنید که بدن شما زبان خاص خودش را دارد، بهتر است تجدید نظر کنید. درصد زیادی از ارتباطات و نحوه‌ی برداشت دیگران از شما، متأثر از زبان بدن‌تان است. زبان بدن شامل طرز ایستادن یا نشستن و اشارات و حرکات چشم، صورت و دست‌ها هنگام صحبت کردن می‌شود. در مقاله‌ی زیر به برگزیده‌ای از مهم‌ترین نکات درباره‌ی زبان بدن می‌پردازیم.

۱. هرگز قوز نکنید

body-language-c

اگر قوزکرده وارد اتاق شوید، شک نکنید که حتی اگر اعتماد به نفس هم داشته باشید، قوز کردن از اعتماد به نفس ظاهریِ شما می‌کاهد (اینجا به حرف مادران دلسوزمان می‌رسیم که همیشه این نکته را به ما تذکر می‌دهند). اما نکته‌ای درباره‌ی زبان بدن وجود دارد که شاید تا به حال نشنیده باشید: بر اساس تحقیقات دانشگاه هاروارد، زبان بدن، چه خوب و چه بد، می‌تواند بر هورمون‌‌ها و ذهن ما اثر بگذارد.

خبر خوب این است که می‌توانید ظرف دو دقیقه، ایرادات زبان بدن‌تان را اصلاح کنید.

طبق مطالعات اِیمی کادی (Amy Cuddy) روان‌شناس اجتماعی، درباره‌ی تأثیر زبان بدن بر نگرش ما نسبت به خودمان، ایستادن با حالت اطمینان و اعتماد به نفس و بزرگ نشان دادنِ فیزیکی خودمان (مثلا با باز کردن شانه‌ها، صاف ایستادن و قرار دادن دست‌ها روی کمر)، سبب تحریک هورمون‌های بدن نیز می‌شود. شرکت‌کنندگان در این تحقیق، تنها با دو دقیقه تمرینِ بزرگ جلوه دادن بدن، ۲۰٪ افزایش سطح تستوسترون و ۲۵٪ کاهش سطح کورتیزول داشتند.

برعکس، با انجام تمرین کوچک جلوه دادن بدن (مثلا با قوز کردن)، نه تنها از دید دیگران یک فرد خجالتی و ترسو به نظر می‌آیید، بلکه خودتان نیز واقعا این احساسات را نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد. از دید علمی، شرکت‌کنندگانی که این حالت بدنی ضعیف را تمرین کردند، ۱۰٪ کاهش تستوسترون و ۱۵٪ افزایش کورتیزول داشتند.

اگر احساس می‌کنید اعتماد به نفس کافی ندارید، آن‌قدر حالت بدنی افراد با اعتماد به نفس را تمرین کنید تا یاد بگیرید!
سه روش پیشنهادی برای نشان دادن قدرت و احساس کردن آن:

زبان بدن

  • مشت گره ‌کرده به نشانه‌ی پیروزی: خواه آماده‌ی مصاحبه برای شغل ایده‌آل‌تان هستید یا عازم شرکت در یک مسابقه‌ی مهم، برای آرام کردن اعصاب‌تان می‌توانید حرکت قدیمی «مشت گره کرده» را امتحان کنید.
  • ارتباط چشمی مناسب: نگاه کردن به پایین هنگام صحبت با دیگران، القاکننده‌ی احساس عدم‌امنیت و اضطراب شماست. بهتر است حین صحبت با دیگران، تماس چشمی‌تان را حفظ کنید، اما هر از گاهی به اطراف نگاه کنید. نگاه کردن به بالا و پایین وقتی که سؤالی از شما پرسیده می‌شود و شما نیاز به فکر کردن دارید، یک امر طبیعی است. زل زدن را فراموش کنید، چون این سبک نگاه کردن تهاجمی است.
  • باز کردن کف دست: حرکات دست هم بسیار مهم هستند. زمانی که نشسته‌اید، کف دستان‌تان رو به آسمان و نوک انگشتان‌تان رو به فردی باشد که با او در حال صحبت کردن هستید. باز بودن کف دست می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که شما پذیرای تبادل ایده‌ها و اطلاعات هستید، برعکس، کف دست بسته یا رو به پایین، می‌تواند گویای این باشد که شما علاقه‌ای به شنیدن حرف‌های طرف مقابل ندارید.

۲. طوری لباس بپوشید که اعتماد به نفس‌تان بالا برود

در مطالعه‌‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد و نتایج آن در مجله‌ی Experimental Social Psychology‌ به چاپ رسید، امتیاز داوطلبانی که روپوش پزشکان آزمایشگاه را به تن داشتند، از امتیاز داوطلبانی که روپوش نداشتند، در انجام وظایف حساس و دقیق، بالاتر بود.

نوع پوشش ما بر نوع برداشت ما از خودمان و برداشت دیگران از ما اثر می‌گذارد. لباس پوشیدن برای داشتنِ اطمینان و اعتماد به نفس، چیزی بیش از پوشیدنِ لباس‌های مُد روز و شیک است. این طرز لباس پوشیدن برای رسیدن به یک حسِ خوب، باوقار به نظر رسیدن و اعتماد به نفس در تمامی موقعیت‌هاست.

اگر کمد لباس شما چیزی به اعتماد به نفس‌‌تان نمی‌افزاید، اگر شلخته و نامرتب هستید و اگر متناسب با موقعیت لباس نمی‌پوشید، پس از این حقیقت غافل هستید که لباس شما بخشی از زبان بدن شماست و پیام خاص خودش را به دیگران منتقل می‌کند. بازخورد غیرکلامیِ دیگران به طرز لباس پوشیدنِ شما، به طور غیرمستقیم بر اعتماد به نفس شما اثر می‌گذارد.

سعی کنید سبک خاص و مورد علاقه‌ی خودتان را پیدا کنید و اگر کمد لباس شما فاقد لباس‌هایی است که به شما احساس اعتماد به نفس و قدرت بدهد، حتما مجموعه‌ لباس‌های خود را با افزودن این دست لباس‌ها کامل کنید.

۳. عادت‌های عصبی خود را ترک کنید

زبان بدن

به گفته‌ی بیش از ۵۰۰ مدیر که از سوی Adecco USA (شرکت مشاوره منابع انسانی) نظرسنجی شدند، یک پنجم از کاندیداهایی که آنها رد کرده‌اند، دچار تیک‌های عصبی بودند. این رفتارها نشان می‌داد که فرد، فاقد اعتماد به نفس و آمادگی برای مصاحبه است.

تیک‌های عصبی که در ورجه‌وورجه کردن، پیچ‌و‌تاب دادن به موها، تکان دادن پا یا جویدن ناخن‌ها نمود پیدا می‌کند، نشانه‌ی واضحی از اضطراب و عصبی بودن است. این حرکات عصبی مانع توجه دیگران به حرف‌های شما می‌شود و نمی‌گذارد آنها پیام شما را دریافت کنند.

از لمس صورت، گردن یا موهای خود هنگام صحبت کردن، اجتناب کنید، چون نشانه‌‌هایی از اضطراب هستند و این پیامِ روشن و واضح را به فرد مقابل می‌رسانند که شما اعتماد به نفس ندارید.

اگر تیک عصبی دارید و در گذشته، دیگران درباره‌ی این رفتار از شما انتقاد کرده‌اند، به نوع این بی‌قراری‌ خود هنگام صحبت با دیگران دقت کنید و چیزهایی را که سبب تحریک این بی‌قراری‌ها می‌شوند، شناسایی کنید. به محضِ مواجهه با یکی از این محرک‌ها، به این فکر کنید که چه کاری را می‌توانید جایگزین این رفتار عصبی کنید. مثلا می‌توانید دست‌ به سینه شوید، از حرکات دست و صورت برای رساندن مفهوم استفاده کنید یا یک مداد یا لیوان را در دست بگیرید. اگر پا یا زانویتان را تکان می‌دهید، سعی کنید هر دو پای خود را صاف روی زمین بگذارید، چند نفس عمیق بکشید و فکر تکان دادن عصبی پا را از سرتان بیرون کنید.

۴. به حالت بدنی‌تان دقت کنید

حالت بدنی شما زمانی درست است که نشستن یا ایستادن شما، کمترین میزان فشار را به عضلات و رباطِ درگیر وارد کند. در حالتِ نشسته، کمر شما باید صاف و با پشت صندلی در تماس باشد، پاهایتان صاف روی زمین باشند و زانوهایتان در حالت خم شده زاویه‌ی ۹۰ درجه بسازند.

در حالت ایستاده، باید بتوانید یک خط فرضیِ صاف را از لاله‌ی گوش تا شانه‌، لگن، زانو و وسط قوزک پا بکشید. حالت بدنیِ درست برای اجتناب از کمردرد، گردن‌درد، دردهای عضلانی و هم‌تراز نگهداشتن استخوان‌ها و مفاصل، ضروری است.

حالت بدنیِ درست، سبب باز شدن راه‌های هوایی و تضمینِ تنفس صحیح می‌شود و در نتیجه‌، تمام اعضا و بافت‌های بدن به درستی به وظایف خود عمل خواهند کرد. گذشته از این، حالت بدنی خوب از دید دیگران، منعکس‌کننده‌ی اعتماد به نفس است. وقتی صاف می‌ایستید، شانه‌هایتان را عقب می‌دهید و سرتان را بالا می‌گیرید، فردی با اعتماد به نفس و متین به نظر می‌رسید.

همین حالا که در حالِ خواندن این مقاله هستید، به حالت بدنی‌تان دقت کنید. آیا قوز کرده‌اید و کمرتان خم شده است؟ گردن‌تان به جلو کشیده شده و شانه‌هایتان افتاده است؟ اگر این طور است، از همین حالا، مقابل آینه اشکالات نشستن و ایستادن خود را برطرف کنید و حالت بدنی درست را تمرین کنید. می‌توانید از یک نوار کشی دور کمر برای تمرینِ نشستن و ایستادنِ درست استفاده کنید.

حتی می‌توانید از یکی از اعضای خانواده خواهش کنید تا به عنوان ناظر، همیشه حالات بدنی‌ درست را به شما گوشزد کند. حتما قبل از ورود به یک جمع یا جلسه، حالت بدنی‌تان را اصلاح کنید تا اعتماد به نفس پیدا کنید.

۵. از یک زبان بدن گرم و گیرا استفاده کنید

اگر می‌خواهید محبوب باشید، با کسی به توافق برسید، دل کسی را به دست بیاورید و کسی را متقاعد کنید، باید از یک زبان بدن گرم و گیرا استفاده کنید تا اعتماد به نفس و پیام قدرتمندتان را به فرد مقابل منتقل کنید.

زبان بدن گرم و گیرا شامل استفاده از حالت‌های بدنی باز، لبخند زدن، سر تکان دادن و تقلید عبارات و حرکات فرد مقابل می‌شود. زمانی که توانستید با این ابزار به هدف‌تان برسید، با فرد مقابل محکم دست بدهید و «تشکر» کنید.

به موقعیت‌هایی فکر کنید که ممکن است به متقاعد کردن فرد مقابل نیاز پیدا کنید. پیش از بروز چنین موقعیت‌هایی، تمرین را آغاز کنید. در صحبت‌های عادی، عبارات و حرکات قرینه‌ای را تمرین کنید تا در مواقع نیاز با اعتماد به نفس آنها را به کار ببرید.

منبع : چطور

برگرفته از: prevention liveboldandbloom

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *