سالانه «پنج و نیم» میلیون نفر به خاطر هوای آلوده می‌میرند

چین

چین

هر ساله نزدیک به پنج و نیم میلیون نفر در سراسر جهان به علت استنشاق هوای آلوده جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر این مرگ‌‌ومیر در دو کشور چین و هند رخ می‌دهد: کشورهایی که سوخت‌های فسیلی و به خصوص زغال سنگ هنوز منبع اصلی گردش چرخ‌های اقتصادی و صنعتی است.

به گزارش واشینگتن پست، نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده، بیماری‌های ناشی از تنفس هوای آلوده دومین علت مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می‌آیند. نخستین دلیل مرگ کشیدن سیگار و بیماری‌های ناشی از آن است که هر ساله جان شش میلیون انسان را در سراسر کره زمین می‌گیرد.

ما بیش از ۹۰ درصد اوقات خود را در داخل خانه یا محل کارمان، که آنهم اغلب یک محیط بسته است، می‌گذرانیم. حتی آلودگی‌های جزیی در داخل خانه می‌تواند بر رشد مغزی کودکان تاثیر منفی بگذارد.

نتایج این تحقیق تازه که در آستانه نشست سالانه انجمن پیشرفت علم در آمریکا منتشر شد، بخشی از یک تلاش جهانی برای شناسایی علل بیماری‌های مختلف است.

آلودگی هوا ناشی از سوخت کارخانه‌ها، وسایط نقلیه و همینطور سوزاندن هیزم و دیگر سوخت‌ها در فضای باز است.

اما خانه‌هایی که هنوز از زغال سنگ یا کود حیوانی به عنوان منبع گرمایی و همینطور پخت و پز و گرم کردن آب استفاده می‌شود، میزان زیادی آلودگی هوا را سبب می‌شوند. این مدل سوخت در کشور هند و همینطور بسیاری از کشورهای آفریقایی رواج دارد.

آلودگی فضای خانه باعث حمله قلبی و سکته می‌شود. هر ساله یک میلیون نفر در چین به همین علت جان خود را از دست می‌دهند. این میزان در هند پانصد هزار نفر و در آمریکا و اتحادیه اروپا سیصد هزار نفر است. تا همین چند سال پیش، خطر آلودگی هوای داخل خانه‌ها بر سلامت چندان در نظر گرفته نمی‌شد.

اما تحقیقات تازه نشان می‌دهد که آلودگی هوای داخل خانه و ساختمان‌ها تاثیری بسیار منفی بیشتر از آنچه قبلا فکر می‌شد دارند. دکتر جوزف آلن، استاد دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید ما بیش از ۹۰ درصد اوقات خود را در داخل خانه یا محل کارمان، که آنهم اغلب یک محیط بسته است، می‌گذرانیم. حتی آلودگی‌های جزیی در داخل خانه می‌تواند بر رشد مغزی کودکان تاثیر منفی بگذارد. یکی از عوارض وجود مونواکسیدکربن در هوای استنشاقی کودکان، کند شدن قدرت تصمیم‌گیری آنهاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *