سیگارهای الکترونیکی: انقلاب در سلامتی و یا وسیله ای ناسالم؟

 

 

 

در سالهای اخیر با عرضه سیگارهای الکترونیکی به بازار میلیونها نفر برای ترک سیگار به این وسیله روی آورده اند. اما آیا دود کردن سیگارهای الکترونیکی سالم و امن است و یا در نهایت به مصرف توتون و تنباکو منجر می شود.

روزنامه بریتانیایی « گاردین» در آغاز مقاله خود به نقل از « مارک تواین» می نویسد:« ترک سیگار کار بسیار ساده ای است. من خودم هزاران بار این کار را کرده ام»

نیکوتین یکی از اعتیاد آورترین موادی است که بشر مصرف می کند. نیکوتین به فاصله هفت ثانیه به مغز می رسد . بیماریهای ناشی از مصرف سیگار سالانه موجب مرگ چندین میلیون نفر می شوند و در کنار آن هزینه های سنگینی را به بخش بهداشت و درمان کشورها تحمیل می کند. به عنوان مثال در کشور بریتانیا هر ساله حدود ۱۱۴ هزار نفر بر اثر بیماریهای مربوط به مصرف سیگار می میرند و هزینه معالجه بیماریهای مربوط به این نوع بیماریها برای بخش بهداشت و درمان کشور بالغ بر ۴ میلیارد دلار است.

اما آیا ترک سیگارهای معمولی و به جای آن مصرف سیگارهای الکترونیک راه حلی سالم و امن است؟

سیگارهای الکترونیک ضمن آنکه عادت به کشیدن سیگار را برای فرد معتاد تداعی می کنند مقدار مختصری نیکوتین را به بدن آنها وارد می کند. اما ماده ای که وارد بدن افراد می شود عناصر خطرناک دیگر مثل تار و مواد شیمیایی و دود ناشی از سوختن کاغذ و گرم شدن فیلتر را شامل نمی شود. به این خاطر در آغاز سیگارهای الکترونیک به عنوان جایگزینی سالم برای سیگارهای معمولی معرفی می شد.

روزنامه « گاردین» می افزاید که اکنون در مورد میزان سلامت این سیگارها تردیدهای جدی مطرح شده است و حتی زمزمه هایی شنیده می شود که کشیدن این نوع سیگارها را در اماکن عمومی باید ممنوع کرد. برخی حتی معتقدند که اگر در تبلیغات تجاری این محصولات سالم و امن معرفی شوند ممکن است نسل جوان به مصرف این محصول گرایش پیدا کند و در نتیجه از این طریق بعدا به مصرف سیگارهای معمولی روی بیاورند.

طبق قوانین موجود فروش سیگارهای الکترونیک به نوجوانان ممنوع نیست با این همه بسیاری از مدارس کشیدن این سیگارها در محیط های آموزشی را ممنوع کرده اند. جامعه پزشکی بریتانیا در تازه ترین گزارش خود می گوید که هنوز تحقیقات پزشکی ثابت نکرده است که مصرف این نوع سیگارها می تواند جایگزین مناسبی برای ترک اعتیاد به نیکوتین باشد.

اما برخی از کارشناسان بهداشت عمومی معتقدند که نباید نقش مثبت سیگارهای الکترونیکی را زیر سئوال برد. به اعتقاد این کارشناسان این وسیله تاکنون بیشترین نقش مثبت را در کاهش مصرف سیگار ایفا کرده است.

آنها می افزایند تحقیقاتی که در کشور سوئد انجام شده نشان می دهد که عامل اصلی که باعث بروز بیماریهای کشنده درمیان افراد سیگاری می شود نه استعمال نیکوتین بلکه سایرمواد شیمیایی موجود در تنباکو سیگار است . به اعتقاد برخی از صاحبنظران ضرر ناشی از مصرف سیگار های الکترونیک به اندازه نوشیدن قهوه است چون تنها ماده ای که از این طریق وارد بدن می شود مقداری نیکوتین است.

اما همین کارشناسان معتقدند که در مورد نحوه تبلیغات تجاری این محصولات باید نظارت و کنترل دقیق تری صورت بگیرد یک نکته بهای ارزانتر این نوع سیگارها به نسبت سیگارهای معمولی است که ممکن است مصرف و اشتیاق به خرید این محصول را افزایش دهد. نکته دیگر قانونی بودن فروش آن به افراد زیر سن قانونی برای مصرف دخانیات است.

روزنامه « گاردین» در پایان یادآوری می کند که کارشناسان بهداشت عمومی و نهادهای مدنی مدافع حقوق مصرف کنندگان امیدوار هستند که در آینده نزدیک نهادهای مسئول بر نحوه فروش، قیمت گذاری و تبلیغات تجاری سیگارهای الکترونیک کنترل بیشتری اعمال کنند.اگر قرار است این محصول جایگزین سیگارهای معمولی شود نباید از کنترل و نظارت عمومی مستثنی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *