سگ ها دنیا را چگونه می بینند؟

چشم یک انسان معمولی سه نوع سلول تشخیص رنگ یا سلول مخروطی دارد. با استفاده از عکس العمل هر یک از این سه نوع سلول به طول موج های مختلف نور، مغز ما می تواند طول موج های قرمز را از سبز و طول موج های آبی را از زرد تشخیص بدهد. اما چشم سگ ها مانند بسیاری از پستانداران دیگر، تنها دو نوع سلول مخروطی دارد، بنابراین مغز آن ها می تواند آبی را از زرد تشخیص بدهد و توانایی تشخیص رنگ قرمز از سبز را ندارد.

بر اساس گفته ی جی نیتز، دانشمندی در دانشگاه واشنگتن که آزمایش های بسیار زیادی در زمینه ی بینایی سگ ها انجام داده است، دید سگ ها بسیار شبیه انسان هایی است که کور رنگی قرمز-سبز دارند. انسان های کور رنگ قرمز-سبز هم سلول مخروطی نوع سوم که مسئول تشخیص رنگ های قرمز و سبز است را ندارند.

دید انسان ها

دید انسان ها

دید سگ ها

دید سگ ها

برای دیدن رنگ های آبی و زرد، سگ ها مانند انسان ها بر روی نورون های موجود در شبکیه ی چشم های خود تکیه می کنند. این نورون ها با برخورد نور زرد به سلول های مخروطی -که آن ها هم در شبکیه قرار دارند- منبسط می شوند ولی هنگام برخورد نور آبی منقبض می شوند. مغز سگ ها با استفاده از این انبساط و انقباض ها رنگ های آبی و زرد را تشخیص می دهد. با این حال هنگام برخورد نور قرمز یا سبز تغییری در نورون ها ایجاد نمی شود بنابراین مغز آن ها رنگی دریافت نمی کند. انسان های کور رنگ، رنگ ها را به صورتی طیفی از رنگ های خاکستری می بینند ولی این که آیا مغز سگ ها هم همچین کاری را انجام می دهد یا نه، معلوم نیست.

البته مطمئنا سگ ها از نشانه های دیگری برای تشخیص رنگ قرمز از سبز استفاده می کنند. یکی از این نشانه ها این است که در طیف خاکستری، رنگ قرمز تیره تر از رنگ سبز دیده می شود.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *