شاهکار فیزیکدانان چینی: تله‌پورتیشن فوتون‌ها به فاصله ۱۰۰ کیلومتر

گروهی از فیزیکدانان چینی موفق شدند با استفاده از درهم‌تنیدگی کوانتومی، گروهی از فوتون ها را به فاصله ۹۷ کیلومتر تله‌پورت کنند. این خبر خوبی برای فیزیکدانان و البته دوستداران ایده‌های علمی-تخیلی است.

 شاید تله‌پورتیشن (انتقال اجسام مادی در مکان) مفهومی تخیلی به نظر برسد، اما واقعا تخیلی و یا حتی کار جدیدی نیستدو سال قبل فیزیک‌دانان چینی رکورد آن زمان تله‌پورتیشن کوانتومی را با انتقال فوتون‌ها در یک فاصله ۱۵ کیلومتری شکستند. اکنون، همان گروه در تلاش جدید خود موفق شده‌اند که آن رکورد را نیز به طور کامل محو کنند و فوتون‌ها را در یک فاصله ۹۷ کیلومتری تله‌پورت کنند.تله پورتیشن هنوز برای انسان یا هر موجود بزرگ دیگری عملی نیست، با این وجود در مقیاس کوانتومی و در فواصل طولانی عمل می‌کند. فیزیکدانان دانشگاه علم و صنعت چین در شانگهای، مجددا از مزیت درهم‌تنیدگی کوانتومی استفاده کردند تا جسمی را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حرکت دهند، بدون اینکه حتی جسم را ذره‌ای در فضا جابه‌جا کنند. این ایده شامل تله‌پورتیشن یک جسم فیزیکی نیست، بلکه تله‌پورتیشن اطلاعاتی است که آن جسم را توصیف می‌کند. این اطلاعات را سپس می‌توان به یک جسم مشابه در مکانی جدید اعمال کرد، و باعث شد تا جسم هویت جدید کاملا را به خود بگیرد.

  برای انجام این کار، فیزیکدانان چینی از یک لیزر ۱٫۳ واتی و یک نوع اپتیک پیشرفته برای پرتوافکنی و بازیابی فوتون‌ها در نقطه نهایی استفاده کردند. به نظر می‌رسد که زمانی‌که پرتو در فضا پخش می‌شود، این روش اطلاعات فوتون‌ها را حفظ می‌کند. با استفاده از تله‌پورتیشن به این روش می‌توان اطلاعات را با سرعتی باورنکردنی (تقریبا آنی) به ماهواره‌ها انتقال داد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *