«ضرر اشعه ایکس برای افراد چاق»

 

لاغری شکممعمولا برای به دست آوردن نتیجه مطلوب در رادیولوژی و یا استفاده از «سی تی اسکن» برای افرادی که چاقی مفرط دارند باید از درجه شدیدتری از اشعه ایکس استفاده کرد ولی این کار می تواند برای سلامت این افراد مضر باشد.

به نوشته سایت آمریکایی «نیو ساینتیست»، یک گروه تحقیقات پزشکی در پلی تکنیک « رنسلیر » در نیویورک با استفاده از طراحی های کامیپوتری چند مدل مشابه بدن انسان با وزن و اندام های متفاوت تهیه کرده اند.

سپس این مدل ها به یک برنامه کامپیوتری داده شد که برای سنجش میزان تاثیر اشعه ایکس بر اندام ها و بافت بدن طراحی شده است.

این گروه تحقیقاتی در پایان آزمایش های خود متوجه شد که اشعه مورد استفاده در روش «سی تی اسکن» اندام ها و بافت های درونی بدن یک فرد بسیار چاق را حدود ۶۰ درصد بیشتر از بدن یک فرد معمولی تحت تاثیر قرار می دهد.

در عین حال اینطور حدس زده می شود که استفاده از «سی تی اسکن» به طور کلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

بدن افرادی که چاقی مفرط دارند حدود ۶۰ درصد بیشتر از دیگران اشعه دریافت می کند و این ممکن است باعث شود که خطر ابتلا به سرطان نیز در مورد آنها افزایش یابد.

اما در پایان این آزمایش ها گروه تحقیقی پلی تکنیک «رنسلیر» در نیویورک می گوید که نقش اشعه های مورد استفاده در رادیولوژی در بروز بیماری سرطان بسیار ناچیز است و در مقایسه با جنبه های مثبت استفاده از این فن آوری ها برای مصارف پزشکی می توان از این حد ریسک ناچیز صرفنظر کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *