طرحی در پارلمان اروپا: روبات‌ها «شخص الکترونیکی» ‌به‌شمار آیند

شمار رو به ازدیاد روبات‌های کارگر در قاره اروپا ممکن است منجر به طبقه‌بندی آنها به عنوان «شخص الکترونیکی» شود. این دسته‌بندی می‌تواند صاحبان این روبات‌ها را مجبور به پرداخت مالیات به جای حق تامین اجتماعی کند. این پیش‌نویس طرحی است که پارلمان اروپا باید در مورد آن تصمیم بگیرد. طرحی که می‌گوید باید واقعیت‌های این انقلاب صنعتی تازه را قبول کرد.

به گزارش رویترز، روبات‌ها هر روز نقش پررنگ‌تری در کارخانه‌ها و صنایع پیدا می‌کنند. اما نقش آنها به جراحی و پرستاری و خانه سالمندان گسترش پیدا کرده است. امری که منجر به نگرانی‌های جدی در خصوص بیکاری انسان‌ها و انباشت ثروت توسط عده‌ای محدود شده است.

در طرحی که در اواخر ماه گذشته میلادی به پارلمان اروپا ارائه شد، آمده است که افزایش میزان هوشمندی این روبات‌ها، فراگیری و همینطور استقلال آنها، نیازمند بازنگری در قوانین مالیاتی و همینطور مسئولیت قانونی آنها دارد.

با آنکه حالا دیگر بسیاری از روبات‌ها کاملا با شکل انسانی به انجام وظایفی مثل خدمات‌رسانی در نمایشگاه‌ها، هتل‌ها و دیگر امکان عمومی مشغول‌اند، اما برخی شرکت‌های روبات‌سازی عقیده‌ دارند که هنوز برای قانون‌مند کردن نقش آنها بسیار زود است. شرکت VDMA آلمان که یکی از قطب‌های روبات‌سازی در قاره اروپا به شمار می‌رود، گفته است که این طرح بسیار «پیچیده و زودهنگام» ارائه شده است.

صنعت روبات‌سازی آلمان هفت درصد در سال گذشته افزایش داشته و درآمد آن به بیش از دوازده میلیارد یورو رسیده است. آلمان تلاش می‌کند که در صدر فناوری روباتی قرار داشته باشد.

در طرحی که در کمیسیون امور قانونی پارلمان اروپا تهیه شده، آمده است که کارفرمایان و سازمان‌ها که از روبات استفاده می‌کنند، هزینه‌ای را که بابت نپرداختن حق بیمه و تامین اجتماعی کارگران صرفه‌جویی می‌کنند علنا اعلام کنند تا در ازای آن مالیات بپردازند.

در اتحادیه اروپا کارفرمایان موظفند برای کارگران استخدامی خود، حق بیمه و تامین اجتماعی بدهند که در صورت استفاده از روبات مبالغ هنگفتی از این هزینه‌ها را پرداخت نخواهند کرد.

پیش‌نویس طرحی که به پارلمان اروپا ارائه شده، از کشورهای اروپایی می‌خواهد که دست‌کم روبات‌های بسیار پیشرفته و مستقل به عنوان شخص الکترونیکی شناخته شوند که دارای حقوق و مسئولیت‌، هستند. این پیش‌نویس همچنین پیشنهاد می‌کند که روبات‌های هوشمند باید از لحاظ قانونی ثبت شوند و تعهدات قانونی آنها مشخص شود.

مخالفان این طرح می‌گویند که این کار کاغذبازی اداری زیادی را به همراه خواهد داشت و همچنین از پیشرفت صنعت روبات‌سازی جلوگیری می‌کند. آنها می‌گویند که هنوز هیچ رابطه مستدلی مبنی بر افزایش میزان روبات‌ها و بیکاری انسان‌ها یافت نشده است. آنها عقیده دارند که شاید در پنجاه سال آینده و با پیشرفت این صنعت باید به چنین طرحی اندیشید اما الان خیلی زود است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *