طرح گوگل برای مقابله با کوسه‌های «کنجکاو»

 

پس از تأیید حمله کوسه‌ها به کابل‌های فیبر نوری «گوگل» این شرکت اعلام کرده برای محافظت از کابل‌های خود در برابر دندان‌های تیز کوسه‌ها این تجهیزات را با الیاف مقاوم «کِولار» خواهد پوشاند.

به نوشته مجله «اِسلِیت»، شرکت گوگل تأیید کرده که جدیدترین نسل کابل‌های زیردریایی این مجموعه در لفافه‌ای از الیاف محافظ و سیم‌های فولادی نصب خواهند شد. هدف از این تصمیم «محافظت در برابر بریدگی کابل‌ها، از جمله در مقابل گازگرفتن کوسه‌ها» عنوان شده‌ است.

با وجود اشاره مستقیم به «الیاف کِولار» به عنوان محافظ کابل‌های گوگل، کمی بررسی نشان می‌دهد که این پوشش لزوماً از جنس کِولار نخواهد بود. جست و جو در سایت رسمی گوگل نشان می‌دهد که این شرکت امتیاز اختراع نوعی ماده محافظ با نام «ریسمان محافظ پلی اتیلنی» را به نام خود ثبت کرده است.

به ظاهر سرمایه‌گذاری گوگل برای ابداع روش‌های بهتر محافظت از کابل‌های میان قاره‌ای منطقی می‌نماید چراکه در طول سال‌های گذشته دست کم در چندین مورد آسیب کابل‌‌های زیردریایی موجب اختلال در خدمات اینترنت شده است. زیرساخت شبکه‌ قابل اعتماد به طور فزاینده‌ای به یکی از عوامل حیاتی کار گوگل تبدیل شده است.

هفته گذشته «اورس هولتزل» مدیر بخش زیرساخت گوگل اعلام کرد که این شرکت در حال مشارکت در ساخت یک سامانه جدید کابل‌کشی در اقیانوس آرام است که با سرعت ۶۰ ترابایت در ثانیه ایالات متحده را به ژاپن وصل خواهد کرد: «این سرعت حدود ۱۰ میلیون بار سریع‌تر از مودم کابلی امروزی شما است،» شرکای گوگل در این پروژه شرکت «چاینا موبایل» و «سینگ تل» هستند.

اما دلیل اصلی علاقه کوسه‌ها به کابل‌های زیر دریایی چیست؟ هنوز معلوم نیست. با این حال چند منبع به این نکته اشاره کرده‌اند که چون کوسه‌ها توانایی حس کردن میدان‌های الکترومغناطیسی را دارند، این احتمال وجود دارد که جریان برق باعث جذب آنها می‌شود. در عین حال، به گفته یک کارشناس رفتار کوسه‌ها از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا «کنجکاوی صرف» را دلیل رفتار این موجودات در کنار کابل‌های اینترنت دانست.

در همین باره روزنامه «یو‌اِس‌اِی تودی» نیز با اشاره به «توانایی منحصر به فرد» کوسه‌ها در تشخیص میدان‌های الکترومغناطیسی نوشت که دلیل رفتار این موجودات «گیج شدن» آن‌ها است. این روزنامه به نقل از «جورج بِرگس»، رئیس طرح پژوهشی درباره کوسه‌ها در فلوریدا، افزود: «کوسه‌ها فکر می‌کنند که این کابل‌ها یک حیوان دیگر هستند و بدون شک میدان‌های الکترومغناطیسی اطراف این کابل‌ها به شدت برای کوسه‌ها جذاب است.»

اما فارغ از دلیل اصلی کوسه‌ها برای گازگرفتن کابل‌های گوگل آنچه مسلم است این گاز‌هایِ احتمالاً از سر کنجکاوی تا کنون دردسر‌های زیادی ایجاد کرده‌اند.

نخستین گزارش‌ها درباره گازگرفته‌شدن کابل‌های شبکه‌ جهانی اینترنت توسط کوسه‌ها به سال ۱۹۸۷ بازمی‌‌گردد. در آن زمان روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: «کوسه‌ها به طور معماگونه‌ای به گاززدن کابل‌های فیبر نوری نوی کف اقیانوس علاقه پیدا کرده‌اند که پل ارتباطی اطلاعات میان ایالات متحده، اروپا و ژاپن هستند.»
به نظر می‌رسد با اوصاف کنونی باید به فهرست رقیبان گوگل – یعنی اَپِل، آمازون و فیسبوک – کوسه‌ها را هم اضافه کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *