عضویت در شتابدهنده، ابزاری مناسب برای پیشرفت سریع استارتاپ
استارتاپها معمولا با پیوستن به شرکتهای شتابدهنده، میتوانند بهبود چشمگیری در عملکرد خود ایجاد کنند.
شما صاحب یک استارتاپ هستید، ولی هنوز در نقطهای هستید که میتوانید از مشورت، هدایت و کمی سرمایه استفاده کنید. این موقع همان زمانی است که درمورد شتابدهندههای سراسر کشور اخباری میشنوید. درواقع این شتابدهندهها برنامههایی سه تا چهار ماهه به شما پیشنهاد میدهند تا شما را به اهداف کوتاه مدت برسانند. اگر هنوز هم درمورد رفتن بهسوی این مسیر دچار تردید هستید، به ۱۲ دلیل زیر برای عضویت در شتابدهندهها، توجه کنید.
۱. پشتیبانی همهجانبه
عملی کردن یک استارتاپ میتواند کاری سخت و چالشی باشد، بههمین دلیل یک شتابدهنده میتواند بهکمک شما بیاید. وقتی شما تحتنظر یک شتابدهنده کار میکنید، ازطرف مربیان و مشاوران و همچنین کسانیکه اسپانسرینگ شما را در این شتابدهنده برعهده دارند، حمایت میشوید. آنها علاوهبر حمایت احساسی میتوانند درزمینههای هدایت کردن، تجربه و دانش نیز به شما کمک کنند. همچنین شما از حمایت سایر موسسان داخل برنامهی شتابدهنده برخوردار هستید.
۲. فهرست کاملی از فعالیتها
ممکن است برنامهی شتابدهنده بهنظر کوتاه برسد، ولی همین چندماه هم پر از فعالیتهایی است که به شما و استارتاپ سود میرساند. البته برنامههای شتابدهنده متنوعاند، ولی بازهم یک برنامه عادی و رایج میتواند مشمول مواردی همچون ملاقات با مربیان و مشاوران، جلسات بازخوردی، ارائههای روزآورد یا دمودی (روزیکه شتابدهندهها، استارتاپها را به سرمایهگذاران معرفی میکنند)، شبکهسازی و فعالیتهای اجتماعی باشد. اطلاعات زیادی را میتوان ازطریق این موارد بهدست آورد و آنها را مستقیما در استارتاپ بهکار برد.
۳. دسترسی سرمایهگذار
با اینکه برنامههای شتابدهنده زیاد حول محور سرمایهگذاری نمیچرخند؛ ولی میتوانند شما را مستقیما به سرمایهگذاران علاقهمندی وصل کنند که بهامید کشف استعدادهای بزرگ بعدی سراغ شتابدهندهها میآیند. بسیاری از سرمایهگذاران در روزهای دموی شتابدهندهها، به کنفرانسها دعوت میشوند تا استارتاپها را از نزدیک تماشا کنند.
حتی فرصت این پیش میآید که ملاقاتی هم با این سرمایهگذاران داشته باشید. این فرصت میتواند دری را بهسوی جذب سرمایه برای شما باز کند؛ مخصوصا وقتی سرمایهگذاران ببینند که برنامه شتابدهنده در توسعهی استارتاپ به شما کمک کرده است و پتانسیل بازگشت سرمایه در استارتاپ شما وجود دارد.
۴. دانش سریع
برنامهی شتابدهندهی حاوی اطلاعات فشردهای است که حاصل سالها تجربه و مهارت کسبشده توسط مدیر شتابدهنده یا هر مربی آن است. این نوع اطلاعات فشرده و متمرکز بهشما اجازه میدهد تا سرعت کار خود را در استارتاپ بالا ببرید. شما بهجای اینکه خودتان این تجارب و مهارتها را کسب کنید باید از دانشی که آنها طی سالها اندوختهاند، استفاده کنید و استارتاپ خودتان را بهروشی استراتژیک و حسابشدهتر آغاز کنید. مشخصا این کار شانس موفقیت را افزایش میدهد.
۵. دروازهای بهسوی مشتریان آینده
اعضای مخاطب هدف با وارد شدن به شتابدهندهها در روزهای دمو، درمورد کاری که شما برای پروژهتان انجام میدهید بیشتر میشنوند. این موضوع باعث ایجاد شدن یک آوازه و همهمه درمورد استارتاپ شما می شود. تبلیغات بیشتر درمورد استارتاپ هم میتواند بهشما کمک کند تا به کارتان اعتبار ببخشید و هم یک جدول زمانی دراختیار شما قرار میدهد تا با استفاده از آن بهسمت آماده کردن مشتریان آیندهی خود بروید. تعامل با افراد در روزهای دمو یا ازطریق سایر کانالها، باعث هدایت شما بهسمت مسیر صحیح میشود و همچنین برای توسعه برند و شناختهشدن به شما کمک میکند.
۶. توسعهی مهارتها
برنامهی شتابدهنده روی آموزش مهارتها به شما تمرکز دارد. این مهارتها برای ادارهی یک کسبوکار ضروری هستند و عبارتند از: مهارتهای فروش و بازاریابی، ارتباطاتی، مالی و حتی چند مهارت فنی. شتابدهندههای بزرگ چهان تلاش میکنند تا علاوه بر مهارتهای مفید برای موسسان استارتاپ، اعضای تیمها را نیز بیش از پیش پرورش دهند.
وارنر بکستر، رئیس و مدیرعامل شتابدهندهی آمارن میگوید که خود این شرکت نیز از طریق برنامهی شتابدهنده درحال یادگیری است. او توضیح میدهد:
برای آمارن، شراکت با استارتاپها ازطریق برنامهی شتابدهندهی آمارن تنها برای کشف نوآوریها و فناوریهای شخصی جدید نیست، بلکه یادگیری مهارتهای جدید و کشف فرصتهای تازه، برای ما و شرکای استارتاپی به یک اندازه مهم است.
شتابدهندهها همچنین بهشما کمک میکنند تا مهارتهای خودتان را با سایر موسسانی که در گروه برنامه یکسانی حضور دارند بهاشتراک بگذارید. این موسسات یک زمینهی آزمایش و بررسی بزرگ را برای شما فراهم میکنند تا همین مهارتها را بعدا در تیم خودتان پیاده ساخته و گسترش دهید.
۷. مدیریت ریسک و خطر
خطر شکست، ذهن هر موسس استارتاپی را بهخود مشغول میکند و شبیه به این است که شرایط همگی به ضرر شما هستند و خطر و ریسک در هر زمینهای که بهسمت آن بروید، وجود دارد. زمینههایی همچون بازاری که وارد آن میشوید، محصولی که ارائه میدهید، و ایده و مفهومی که میفروشید.
رهانیارخان، یکی از شرکا و مدیران Orios Venture Partners در مقالهای در اینترپرنر هندوستان گفت:
یک استارتاپ برای اینکه موفق شود باید اقدامات متنوعی ازجمله توسعهی محصول، قیمتگذاری، فناوری، عملیاتها، خدمات مشتری، بازاریابی، امور مالی و مدیریت منابع انسانی را بهطور منسجم انجام دهد. اجرای هریک از این عناصر، تاثیر مستقیمی بر عملکرد سرمایهگذاری خطرپذیر دارد.
یک شتابدهنده میتواند خطراتی را شناسایی کند که ایدهی شما را تهدید میکند و بهشما در به حداقل رساندن آنها کمک کند. همچنین موارد موجود در برنامهی شتابدهی، میتوانند مسیر درست را برای مدیریت موثر این ریسکها و خطرات بهشما نشان دهند.
۸. یک تصویر بزرگتر و یک چشمانداز طولانیمدت
برای موسسان و مخصوصا کسانی که برای اولین بار استارتاپ تاسیس میکنند، دیدن چشماندازهای فراتر از ۶ ماه تا یکسال، کاری غیرممکن بهنظر میرسد. با این حال کار کردن با تمرکز روی یک چشمانداز و نتیجهی طولانیمدت، برای افراد حیاتی است. شتابدهندهها در دیدن آیندهی کاری بهشما کمک میکنند.
مشاوران و مربیان برنامههای شتابدهنده میتوانند بهشما در دیدن پیچیدگی آینده کمک کنند و شما را به مسیر صحیح برای مقابله با این پیچیدگیها هدایت کنند. آنها همچنین میتوانند از شما سوالاتی بپرسند و شما را بهسمت تفکر درمورد تصویر بزرگتر بکشانند و سپس ابزار و تاکتیکهای رسیدنبه آن را دراختیار شما قرار دهند.
حتی استارتاپهایی که بهاحتمال زیاد درحال تبدیل شدن به یک کسبوکار واقعی هستند، باید بهسمت یک شتابدهنده بروند
۹. تخته پرش
یک شتابدهنده میتواند در تمامی فازهای رشد استارتاپها به آنها کمک کند. حتی استارتاپهایی هم که بهاحتمال زیاد درحال تبدیل شدن به یک کسبوکار واقعی هستند باید بهسمت یک شتابدهنده بروند. ممکن است این استارتاپها به یک مشکل بربخورند یا به یک نقطهی حیاتی رشد و مقیاسدهی برسند. شتابدهنده مانند یک مربی شخصی به این استارتاپها کمک میکند تا به سطح بعدی برسند، سطحی که خود استارتاپها بهتنهایی نمیتوانند به آن دست یابند. استارتاپها میتوانند از شتابدهنده و تخصص آن برای راهاندازی ارائه یک محصول متنوع یا توسعهی کارشان به یک بازار جدید کمک بگیرند.
۱۰. شتابدهندهای برای همه
شتابدهندهها تنها یک مدل یا فرمت و قالب ارائه نمیدهند. رشد در برنامههای شتابدهنده بدینمعناست که راهنمایی وجود دارد که بیشتر از بقیه در تشخیص مرحلهی رشد، موقعیت، صنعت، سطح نظارت و دخالت مطلوب، نتیجهی دلخواه یا هر فاکتوری که برای شما مهم است، کمک میکند. نتیجهی این کمک بهوجود آمدن یک محیط جذاب است که به استارتاپ شما برای رونق گرفتن کمک خواهد کرد.
۱۱. انگیزه و روحیه
محیط جمعی و همکاریمدارانهی موجود در شتابدهندهها مطمئنا باعث ادامه دادن مسیر توسط شما میشود. تعامل با موسسان دیگر یک نیروی انگیزشی قدرتمند است. وقتی شما از تردیدها و چالشهای این موسسان آگاه شوید، آنها را بهخودتان بسط میدهید و متوجه میشوید که غلبه بر تمامی این تردیدها و چالشها امکانپذیر است و میتوانید باهمکاری همدیگر موانع مربوطه را ازسر راه بردارید.
۱۲. ادامه حمایتها حتی بعداز پایان برنامه
اینکه برنامهی شتابدهنده پس از چندماه تمام میشود بهمعنی پایان حمایتها و پشتیبانیهای آنها نیست. دوستیها و روابط طولانیمدتی در شتابدهندهها شکل میگیرد و همیشه شبکهای از افراد وجود دارد که از آنها کمک بگیرید (برای جستوجوی استعداد، پیداکردن سرمایهگذار یا گرفتن بازخورد) و شما میتوانید با ادامهی راه استارتاپ یا گرفتن هر پروژهای درآینده از این حمایتها بهره ببرید.