عکس تلسکوپ هابل از عجیب ترین جسم منظومه شمسی

 اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل یک سیارک عجیب را با شش دنباله از غبار مشاهده کرده اند که از بدنش چون پره های یک چرخ بیرون آمده است.

 دیوید جویت اخترشناس یو.سی.ال.ای (دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس) گفت: وقتی که این سیارک را مشاهده کردیم عملا شگفت زده و متعجب شدیم؛ چرا که سیارکها معمولا دنباله ندارند.

این سیارک که از آن با عنوان ” P/2013 P5″ یاد می شود اولین بار در ماه آگوست / مرداد و به شکل نقطه ای محو در آسمان مشاهده شد. در ماه سپتامبر/شهریور اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل آن را در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری مشاهده کردند.

عجیب ترین جسم منظومه شمسی

این سیارک نه تنها شش دنباله دارد بلکه پس از رصد ۱۳ روزه نشان داده که تغییر شکل هم داده است. دانشمندان تصور می کنند فشار ناشی از فوتون های نور خورشید (فوتون ها ذرات تشکیل دهنده نور هستند) موجب شده که این سیارک سریعتر بچرخد و سطح خود را تغییر دهد.

عجیب ترین جسم منظومه شمسی

جسیکا اگاروال از موسسه مکس پلانک در آلمان گفت: مدلهای رایانه ای نشان می دهد که دنباله های غباری این سیارک احتمالا از سطح سیارک برخاسته و این سیارک ممکن است هنگام چرخش با سرعت بالاتر دنباله های غباری خود را از دست بدهد. این سیارک اندکی بیش از ۴۰۰ متر قطر دارد و به نظر می رسد بیش از ۱۰۰۰ تن از مواد خود را از دست نداده باشد٬ که در مقایسه با جرم اصلی سیارک مقدار ناچیزی است».

ستاره شناسان قصد دارند رصد این سیارک را برای نشانه های احتمالی متلاشی شدن ادامه دهند، آنها بر این باور هستند که متلاشی شدن این سیارک امری قابل پیش بینی و انتظار است اما دانشمندان ستاره شناس تاکنون چنین چیزی رصد نکرده بودند.

نتایج این تحقیقات در مجله مقالات فیزیک نجومی منتشر شده است.

منبع :  خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *