فرمول یک برزیل با قهرمانی فتل به پایان رسید

 

مسابقه‌ی جایزه بزرگ برزیل، روز گذشته با مقام نخست سباستین فتل برگزار شد. لوئیس همیلتون، قهرمان فصل هم توانست با عملکردی خیره‌کننده به جایگاه چهارم این رقابت برسد.

مسابقات جهانی فرمول یک به آخرین روزهای خود در سال ۲۰۱۷ نزدیک می‌شود. هفته‌ی قبل در جایزه بزرگ مکزیک، قهرمانی لوئیس همیلتون مسجل شد و حالا در فاصله‌ی یک هفته تا پایان فصل، مقام دومی برای سباستین فتل قطعی خواهد بود. عصر دیروز، جایزه بزرگ برزیل ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ایران آغاز شد؛ درحالی‌که والتری بوتاس راننده‌ی دوم تیم مرسدس در خط اول حضور داشت و لوئیس همیلتون هم‌تیمی او، از جایگاه بیستم و آخرین خط، استارت زد. در پایان مسابقه، همیلتون با هنرنمایی خاص خود به مقام چهارم رسید؛ درحالی‌که نزدیک‌ترین رقیب او از تیم فراری، اول شد. رتبه‌های دوم و شوم جایزه بزرگ سائوپائولو، به ترتیب در اختیار بوتاس و کیمی رایکونن قرار گرفت.

F1 Brazil

قهرمانی فتل در برزیل، با اختلاف فاحشی نسبت به رقبا همراه نبود و پس از یک ساعت و ۳۱ دقیقه و ۲۶.۲۶۲ ثانیه رانندگی در پیست ۳۰۶ کیلومتری مسابقه، تنها ۲.۷۶۲ ثانیه با والتری بوتاس فاصله داشت. دیگر راننده‌ی فراری، کیمی رایکونن هم با ۴.۶ ثانیه اختلاف زمانی نسبت به فتل، مقام سومی را به دست آورد. رانندگی طوفانی همیلتون که او را از جایگاه آخر به مقام چهارم رساند، تنها ۵.۴۶۸ ثانیه کندتر از قهرمان آلمانی فراری بود. از سویی دیگر، ثابت شد که همچنان فاصله‌ی قابل توجهی بین رانندگان و خودروهای تیم فراری و مرسدس با دیگر شرکت‌کنندگان در فرمول یک وجود دارد؛ چرا که نفر پنجم در فرمول یک برزیل ۲۰۱۷، مکس ورشتاپن از تیم ردبول بود که حدود ۳۳ ثانیه با قهرمان این مسابقه، فاصله‌ی زمانی داشت. پشت سر او، دنیل ریکیاردو دیگر راننده‌ی ردبول هم با ۴۸.۶۹۱ ثانیه زمان بیشتر نسبت به فتل، در جایگاه ششم قرار گرفت.

F1 Brazil

در جدول نهایی مسابقات فرمول یک ۲۰۱۷، لوئیس همیلتون با ۳۴۵ امتیاز، صدرنشین مقتدر رقابت‌ها است. پشت سر او، سباستین فتل با ۳۰۲ امتیاز، تا حد زیادی نایب قهرمانی خود را مسجل نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه والتری بوتاس هم با ۲۸۰ امتیاز و اختلاف کافی نسبت به نفر چهارم، رتبه‌ی سوم فرمول یک امسال به نظر می‌رسد. در حال حاضر، دنیل ریکیاردو از تیم ردبول و کیمی رایکونن از تیم فراری به ترتیب با امتیازهای ۲۰۰ و ۱۹۳، جایگاه‌های چهارم و پنجم را در اختیار دارند.

Massa

از اتفاقات جالب در جایزه بزرگ برزیل، خداحافظی فیلیپه ماسا از دنیای فرمول یک بود. این راننده‌ی برزیلی که امسال برای تیم ویلیامز پشت فرمان نشست؛ کشور خود را برای وداع با مهم‌ترین رویداد موتوراسپرت انتخاب کرد. او با اختلاف زمانی ۶۹ ثانیه نسبت به فتل، به مقام هفتم رسید؛ اما در پایان مسابقه، شرایطی توأم با احساس موفقیت داشت. این راننده‌ی ۳۶ ساله، تاکنون ۵ بار به مقام نخست در پیست سائوپائولو رسیده است؛ اما هیچ‌گاه نتوانست به راننده‌ی قهرمان فصل در مسابقات جهانی فرمول یک دست پیدا کند. اولین حضور ماسا در این رقابت‌ها، به سال ۲۰۰۲ و جایزه بزرگ استرالیا بازمی‌گردد. او تا سال ۲۰۰۵ برای سائوبر رانندگی کرد؛ اما حدود ۸ سال بعد از آن، تا سال ۲۰۱۳ در تیم فراری و کنار بزرگانی مثل میشائیل شوماخر و فرناندو آلونسو حضور داشت. در مجموع، ۱۱ مقام اولی، ۱۶ پول پوزیشن و ۴۱ بار حضور روی سکو، کارنامه‌ی ماسا در تاریخ فرمول یک است. یکی از تلخ‌ترین و البته جالب‌ترین حوادث دوران حرفه‌ای ماسا، به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد. درحالی‌که او می‌توانست به قهرمانی فصل برسد، با مقام پنجمی همیلتون و اختلاف تنها یک امتیاز، مقام نخست فصل را در پیست برزیل و هفته‌ی آخر رقابت‌ها از دست داد تا او هم تسلیم مهارت و جادوی لوئیس همیلتون شود.

در ادامه‌ی مطلب می‌توانید بیننده‌ی فیلم کوتاهی از وداع ماسا با رقابت‌های فرمول یک و خلاصه‌ای رانندگی هنرمندانه‌ی او در رقابت دیروز جایزه بزرگ برزیل باشید.

سباستین فتل در پایان مسابقه به خبرنگاران گفت:

صادقانه باید اعتراف کنم، سریع‌ بودن در هنگام شروع مسابقه برای سبقت‌ گرفتن اهمیت زیادی دارد. در ادامه‌ی مسابقه رقابت بسیار نزدیکی بین من و بوتاس جریان داشت. واقعا تلاش می‌کردم فاصله‌ام را زیاد کنم؛ اما در بعضی لحظات بسیار نزدیک به هم بودیم و در مجموع، رقابت نزدیکی داشتیم.

والتری بوتاس در گفتگو با خبرنگاران گفت:

از دست دادن خط اول، کمی ناراحت‌کننده است. بدون شک، فتل استارت بهتری نسبت به من داشت و من هم با کمی هرزگردی و عدم کنترل کشش مواجه بودم که نتوانستم به‌سرعت جبران کنم. به نظر من، موفقیت را از همان لحظه‌ی استارت از دست دادم.

لوئیس همیلتون پس از کسب مقام چهارم گفت:

تمام تلاشم را کردم تا از همه سبقت بگیرم؛ اما در نهایت سباستین روی سکو رفت و با خود می‌گویم، کاش…

کیمی رایکونن در مقابل من بود، اما گذاشتم برود؛ چراکه چیزی برای از دست دادن نداشتم.

آخرین دور مسابقات فرمول یک ۲۰۱۷، دو هفته بعد در ابوظبی پایتخت کشور امارات برگزار خواهد شد. در پایان مطلب، بیننده‌ی گزیده‌ای از جذاب‌ترین لحطات مربوط به جایزه‌ بزرگ برزیل باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *