فواید صخره نوردی برای بدن

rock climbing

صخره نوردی یک انتخاب برای افرادی خاص است و کمتر مورد توجه عموم قرار میگیرد در این مقاله با ما همراه شوید تا چند دلیل خوب برای انتخاب این رشته ورزشی معرفی کنیم.

 اگر از علاقمندان صخره نوردی هستید، می توانید با شرکت منظم در این نوع ورزش، از برخی مزایای سلامتی قابل توجه بهره‌مند شوید. صخره نوردی می تواند سلامت جسمانی و عاطفی شما را بهبود ببخشد. با اینحال اگر قصد دارید در صخره نوردی شرکت کنید، مطمئن شوید که تمرین مناسب دارید و اقدامات احتیاطی مناسب را دنبال می کنید.

صخره نوردی مزیت مصرف کالری

صخره نوردی، یک نوع ورزش کالری سوز عالی است که می تواند به شما کمک کند به یک وزن سالم دست یابید یا آن را حفظ کنید. انتشارات سلامت هاروارد گزارش می دهد که یک فرد ۱۵۵ پوندی، در هر ساعت صعود در صخره نوردی، حدود ۸۱۸ کالری و در هر ساعت پایین آمدن از صخره ها ۵۹۶ کالری می سوزاند. اگر شما چاق یا دارای اضافه وزن هستید، سوزاندن روزانه فقط ۵۰۰ کالری بیشتر از آنچه می خورید، می تواند به شما کمک کند ۵۰۰ گرم در هفته، وزن کم کنید.

پیشگیری از بیماریهای مزمن

صخره نوردی بطور منظم، یک راه عالی برای کاهش خطر ابتلای شما به بیماریهای مزمن مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و دیابت است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، صخره نوردی را بعنوان فعالیت فیزیکی با شدت بالا تعریف می کند. بنابراین با توجه به دستورالعمل های فعالیت فیزیکی برای آمریکایی ها در سال ۲۰۰۸، شما برای بهره مندی از مزایای سلامتی آن، لازم است فقط ۱٫۲۵ تا ۲٫۵ ساعت در هفته، این ورزش شدید را انجام دهید.

مزایای افزایش قدرت و استحکام

از آنجا که شما در هنگام صخره نوردی، روی تعدادی از گروههای عضلانی مختلف کار می کنید، قدرت و تفکیک عضلانی تان را با صخره نوردی بطور منظم، افزایش خواهید داد. یک بررسی که در سال ۲۰۱۱ درمجله Journal of Human Kinetics منتشر شد، گزارش می دهد که صخره نوردان حرفه ای، اغلب شاخص توده بدنی پایین، درصد چربی بدن کم و قدرت گریپ دست بیشتری دارند.

مزایای روانی

صخره نوردی بصورت منظم ممکن است به بهبود خلق و خوی شما یا کاهش حملات افسردگی کمک کند. یک بررسی که در سال ۲۰۰۸ در سالنامه روانپزشکی عمومی منتشر شد، دریافت که انواع تمرینات مختلف از جمله صخره نوردی، به بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی کمک می کنند. نویسندگان این بررسی گزارش می دهند که علاوه بر صخره نوردی، سایر ورزشهایی که در بهبود خلق و خوی افراد موثر بوده اند، عبارتند از رقص ایروبیک، آهسته دویدن، شنا، پیاده روی، یوگا و تای چی.

نگرانی های بالقوه

صخره نوردی، یک ورزش پرمخاطره است که با خطر بالای سقوط ها و آسیب دیدگی های ناشی از استرس، همراه است، بخصوص اگر شما در این زمینه، بی تجربه باشید. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در مجله American Journal of Preventative Medicine منتشر شد، دریافت که بسیاری از آسیب دیدگی های صخره نوردی مشاهده شده در اورژانس، بعلت رگ به رگ شدن، شکستگی و کشیدگی عضله، اغلب در اندام های تحتانی بود و اینکه اکثر این آسیب دیدگی ها در طول سقوط های مرتبط با صخره نوردی، رخ داد. بنابراین با وجود مزایای سلامت بالقوه متعدد که می تواند از صخره نوردی منظم نصیبتان شود، مهم است که از خطرات آسیب دیدگی آگاه باشید و همیشه اقدامات احتیاطی را دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *