قورباغه «خوش‌آواز» و خفاش «شیطان‌نما» در میان ۱۲۶ گونه جدید

طبق اعلام سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست، گونه‌های جانوری و گیاهی جدیدی که دانشمندان در سال ۲۰۱۱ در حوضه آبریز رودخانه مکونگ در جنوب شرق آسیا یافته‌اند جانداران شگفت‌انگیزی را دربر می‌گیرد. عکس‌های تعدادی از این گونه‌ها به تازگی در روزنامه گاردین منتشر شده که جانوران زیر را شامل می‌شود:

خفاش دماغ‌لوله‌ای شیطان‌نما

قورباغه یین-یانگ (با نام علمی Leptobrachium leucops)، یکی از پنج دوزیستی است که در این ناحیه کشف شده است. چشمان سیاه و سفید این دوزیست در این جنس از قورباغه‌ها منحصربفرد است.

مارمولک دوپا، (Jarujinia bipedalis) نوعی سَقَنقور (سمندر آتش) است که در مناطق مرکزی تایلند کشف شد. این جانور، نخستین سقنقوری است که تنها دست دارد ولی پا ندارد.

خفاش دماغ‌لوله‌ای شیطان‌نما (با نام علمی Murina beelzebub به معنی خفاش دماغ‌لوله‌ای بَعل‌الذُباب). یکی از سه گونه خفاش جدید دماغ‌لوله‌ای (مورینا) است که در ویتنام کشف شده و در جنگل‌های گرمسیری زندگی می‌کند. زیستگاه این جانور به‌شدت از سوی انسان در معرض تهدید است.

گربه‌ماهی راهپیما

ارکیده خاردرشت (Coelogyne pachystachya). این گل بر عکس نامش، زیبا و لطیف و به رنگ سفیدبرفی است. این نوع گل جدید، بومی کشور تایلند است.

پایتون کوتوله (Python kyaiktiyo) گونه‌ای از مار با یک و نیم متر طول. در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و جایی در میان مرز تایلند و برمه را به عنوان قلمرو اصلی‌اش برگزیده است.

به خاطر زیبایی و کمیاب بودن این مار و بازار گرمی که برای فروش پایتون‌ها به عنوان حیوان خانگی وجود دارد، این گونه جدید هم احتمالاً به سرعت در فهرست جانوران در معرض انقراض جای خواهد گرفت.

ریزماهی لکه‌دار (Boraras naevus)، ماهی ریزجثه جدیدی که در ۸۳ کیلومتری شمال منطقه سورات تانی واقع در جنوب تایلند کشف شده است. این ماهی رنگارنگ ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر رشد می‌کند و نام علمی آن برگرفته از لکه بزرگ روی بدنش است.

قورباغه خوش‌آواز

افعی چشم‌یاقوتی (Trimeresurus rubeus) گونه جدیدی از مارهاست که در جنگل‌های نزدیک به شهر هوشی‌مین، بزرگ‌ترین شهر ویتنام کشف شده‌است.

غارماهی کور (Bangana musaei) نوعی ماهی کور زیرزمینی از خانواده ‪کپور‬ است که طولش ۷٫۷ سانتی‌متر است. این ماهی در غارهای زیرزمینی مرکز لائوس زندگی می‌کند و برای زندگی در عمق هفت کیلومتری این غارها نیازی به چشم ندارد.

قورباغه خوش‌آواز (Gracixalus quangi)، بر خلاف دیگر هم‌نوعانش که نرها برای جلب ماده‌ها یک‌صدا غور-غور می‌کنند، قورباغه خوش‌آواز هربار نوای جدید را «بداهه‌خوانی» می‌کند و بدین ترتیب تلاش می‌کند توجه جفت آینده را به خود جلب کند. این جانور در جنگل‌های مرتفع شمال ویتنام کشف شده‌است.

سقنقور آبی رنگین‌کمانی با نام علمی (Larutia nubisilvicola) که جانوری پر جنب و جوش است.

گربه‌ماهی راهپیما (Clarias gracilentus)، در واقع راه نمی‌رود اما طوری از باله‌های سینه‌ای خود استفاده می‌کند که در حالت ایستاده مانند مارها بدن و دُم خود را تکان داده و به جلو می‌رود.

و گونه آخر هم نوعی قورباغه جدید است به نام «قورباغه خزه‌ای عباپوش» که در ویتنام کشف شده و با نام علمی Theloderma palliatum شناخته می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *