ماجرای جین کرانز مدیر پرواز آپولو ۱۳

شکست یکی از گزینه ها نیست

جین کرانز مدیر پرواز آپولو 13

تصویری که در بالا می بینید کتاب ” شکست یکی از گزینه ها نیست” نوشته یوجین کرانز است، اما جین کرانز کیست؟  جین کرانز مدیر پرواز در بسیاری از ماموریت های ناسا به فضا بود که اکنون بازنشست شده است، او مدیر پرواز ماموریت پرفراز و نشیب آپولو ۱۳ بود، آپولو ۱۳ ماموریتی بود که قرار بود برای سومین بار فضانوردان را به ماه ببرد که بدلیل نقص فنی و انفجار در تانکر اکسیژن ناتمام ماند و زندگی سه فضانورد در آن با خطر جدی مواجه شد .

متخصصان ناسا با زحمت شبانه روزی و تجربیات شان توانستند آن ها را به هر بدبختی از ۱۵۰ کیلومتری ماه به سلامت به زمین برگردانند، ناسا این ماموریت را شکستی موفقیت آمیز نام نهاد. اما یکی از مهمترین عوامل این شکست موفقیت آمیز کسی نبود جز یوجین کرانز مدیر پرواز، او ساعت ها و روزهایی بسیار پراسترس و فشاری را طی کرد و در تمام این مدت خونسردی اش را از دست نداد، همه متخصصان فضا و ناسا اذعان کرده اند که مدیریت قوی و با دیسپلین او بود که این موفقیت را رقم زد.

او در آن چند روز به قول او لعنتی، چنان هماهنگی در بین بخش های پرواز ایجاد کرد و تقسیم وظایف نمود که هر کس فقط به یک وظیفه اختصاص داده شده بود و می بایست کارش را به نحو احسن انجام دهد، او در داخل مرکز کنترل در هیوستون شرایط  آپولو ۱۳ شامل ماه نشین مدارگرد و خلاصه تمام محیط با تمام ابزار و وسایل موجود فضانوردان را شبیه سازی کرد و از فضانوردان دیگر خواست تا راهی برای نجات بیابند، یکی از فضانوردان کن متینگلی بود که در آخرین روزها بخاطر مبتلا نشدن به سرخک، پزشکان اجازه نداده بودند به عنوان خدمه در ماموریت آپولو ۱۳ حضور داشته باشد و جای او به جک شوایگرت داده شد.

او با تجربه فراوانی که در طی تمرینات قبل از پرواز بدست آورده بود، توانست کمک فراوانی به فضانوردان گرفتار بنماید، اما همه این ها مرهون هوش، نبوغ و پشتکار و انضباط مدیر پرواز جین کرانز بود. سال ها بعد کارگردان هالیوود ران هاوارد فیلمی بنام آپولو ۱۳ ساخت و اهمیت نقش جین کرانز را نشان داد، در صحنه ای از لحظات پر استرس، اد هریس ( بازیگر نقش جین کرانز ) به متخصصان که دور او جمع شده اند می گوید، حرف دیگری نباشه من اون سه نفر را زنده روی زمین می خوام و بدونید “شکست در بین گزینه ها نیست”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *