محققان ژاپنی: مواد سرطان‌زای سیگار الکترونیکی تا ۱۰ برابر سیگار معمولی است

دانشمندان ژاپنی روز پنج شنبه ششم آذر گفتند که مواد سرطان‌زای سیگار الکترونیکی تا ۱۰ برابر بیشتر از سیگار معمولی است. این خبر ضربه بزرگ دیگری است به اعتبار این محصول جدید که ادعا می‌شد از سیگار معمولی زیان کمتری دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، سیگار الکترونیکی که در سراسر دنیا و به ویژه در میان جوانان با استقبال روبرو شده، با بخار مایعات معطر کار می‌کند. بخار حاوی نیکوتین مانند سیگار معمولی استنشاق می‌شود اما دودی ندارد.

یکی از مقامات وزارت بهداشت ژاپن به خبرگزاری فرانسه گفت پژوهشگران در بخار انواع مختلف سیگار الکترونیکی مواد سرطان‌زا مانند فرمالدئید و استالیدهید پیدا کرده‌اند.

مقام یاد شده افزود این تحقیقات که به سفارش وزارت بهداشت ژاپن سفارش انجام شده، نشان می‌دهد که فرمالدئید موجود در بخار سیگار الکترونیکی بیشتر از سیگار معمولی است.

فرمالدئید ماده‌ای است که در مصالح ساختمانی و مایعات مومیایی وجود دارد.

نواکی کاناگیتا یکی از مسئولان این پژوهش گفت: «مواد سرطان‌زای موجود در یکی از مارک‌های تجاری سیگار الکترونیکی ده برابر بیشتر از سیگار معمولی بود. در طول آزمایشات میزان فرمالدئید موجود در این سیگار‌ها متفاوت بود. اما به نظر می‌رسد زمانی که لوله‌ای که مایع را تبخیر می‌کند بیش از اندازه گرم شود، مقدار بیشتری از این مواد زیان آور تولید می‌شود».

نواکی کاناگیتا و گروه او در موسسه بهداشت ملی گزارش آزمایش‌های خود روی انواع کارتریج‌های سیگار الکترونیکی را روز پنج شنبه ۲۷ نوامبر (ششم آذر) به وزیر بهداشت ارائه دادند.

در یکی از انواع این سیگار‌ها که نام تجارتی آن اعلام نشده است، در ۹ مورد از ۱۰ مجموعه کارتریج که مورد آزمایش قرار گرفته میزان فرمالدئید ده برابر بود.

در یکی دیگر از مارک‌های تجاری این سیگار‌ها نیز نتیجه مشابهی دیده شد با این حال میزان مواد سرطان‌زا در همه موارد یکسان نبود.

نواکی کاناگیتا گفت این تحقیق نشان می‌دهد که برخلاف تصور مردم، سیگار الکترونیکی محصول بی‌ضرری نیست.

او هشدار داد: «ما باید آگاه باشیم که بعضی از سازنده‌ها این محصولات را برای تشویق جوانان به سیگار کشیدن می‌سازند».

در ژاپن مانند بسیاری از کشور‌ها سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین کنترل نمی‌شوند. اما سیگار الکترونیک حاوی نیکوتین تابع مقررات دارویی کشور است. در ژاپن می‌توان این سیگار‌ها را به راحتی از اینترنت خریداری کرد اما مانند کشورهای غربی به راحتی در فروشگاه‌ها قابل دسترس نیستند.

این مقام وزارت بهداشت ژاپن گفت: «می‌توانید به آن‌ها سیگار الکترونیکی بگویید اما این محصولات به کلی با سیگار معمولی متفاوتند. دولت در حال تحقیق درباره خطرات احتمالی ناشی از مصرف آن‌ها و تعیین ضوابط برای فروش و استفاده آنهاست».

خطر جدی

سازمان بهداشت جهانی در ماه اوت از دولت‌های جهان خواست که فروش سیگار الکترونیکی به افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کنند. این سازمان هشدار داد این محصولات برای جنین و کودکان خطرات جدی دارند.

علیرغم تحقیقات اندک درباره تاثیرات سیگار الکترونیکی، سازمان بهداشت جهانی گفت به دلیل پیامدهای دراز مدت بر رشد مغزی که از تاثیر احتمالی نیکوتین بر کودکان و جنین ناشی می‌شود، برای هشدار به کودکان، نوجوانان، زنان باردار و زنان در سن باروری شواهد کافی وجود دارد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل همچنین گفت: کشیدن سیگار الکترونیکی در مکان‌های بسته باید ممنوع شود.

در همین حال مقامات بهداشت آمریکا می‌گویند: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ تعداد افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشند سه برابر شده است.

مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری آمریکا گفت بیش از ۲۵۰ هزار جوان که سیگاری نبودند سال گذشته سیگار الکترونیکی کشیدند.

اما طرفداران سیگار الکترونیکی می‌گویند این ابزار از سیگار معمولی بی‌زیان‌تر است. آن‌ها می‌گویند مجموعه مواد شیمایی و گازهای سمی سیگار معمولی سرطان‌زا است، موجب سکته قلبی و مغزی می‌شوند که از عوامل شایع مرگ و میر در بسیاری از کشور‌ها است.

اما مخالفان معتقدند این وسیله تنها چند سال است که به بازار آمده و تاثیرات درازمدت تنفس بخار مصنوعی آن هنوز روشن نیست.

شرکت‌های بزرگ تولید کننده سیگار برای تصرف بازار سه میلیارد دلاری و رو به گسترش سیگار الکترونیکی تلاش می‌کنند.

اوایل ماه نوامبر فرهنگ لغات آکسفورد کلمه vape به معنی کشیدن سیگار الکترونیکی را به مجموعه واژگان خود افزود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *