مشاوره خرید: آیا باید گوشی پرچم‏دار هوآوی P10 را بخریم؟

 

هنگامی‌که صحبت از گوشی‎های پرچم‎دار به میان می‌آید، بسیاری ترجیح می‌دهند تا از خرید محصولات سازندگان چینی از جمله گوشی‏های هوشمند شرکت هوآوی خودداری نمایند و در این حالت، اولویت اول کاربران با محصولات سامسونگ در در صورتی‌که محدود بودجه نداشته باشند، گوشی‎های آیفون اپل خواهد بود. با این‎حال، گوشی پرچم‎دار هوآوی پی ۱۰ هم‎اکنون در بازار کشورمان عرضه می‎شود و شاید برای خرید آن مردد شده باشید. اما آیا ارزش خرید پرچم‎دار جدید شرکت هوآوی بالا است یا انتخاب پرچم‎داران شرکت‌های دیگر مناسب‌تر خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

گوشی هوآوی P10 در اوایل سال جاری میلادی در کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلون معرفی شده است و شرکت هوآوی مانند سال گذشته، به همراه نسخه استاندارد، مدل Plus پرچم‎دار جدید خود را نیز ارائه می‎دهد. پرچم‎دار جدید شرکت هوآوی یعنی هوآوی پی ۱۰ در رنگ‎های مشکی، سفید سرامیکی، آبی، سبز، طلایی، نقره‎ای و رز گلد در بازار ارائه شده است که البته در ایران، تنها رنگ‎های آبی، مشکی، طلایی و نقره‎ای به طور عمده یافت می‎شود؛ شاید اگر کمی خوش‌شانس باشید، مدل‌های دیگر آن‎را در رنگ سبز و سفید پیدا کنید. ترکیب رنگ برای پی ۱۰ پلاس نیز چنین است و البته این گوشی در بازار، بیشتر در رنگ‏های مشکی، نقره‎ای و آبی ارائه می‌‏شود.

هوآوی پی 10

هوآوی پی ۱۰ مانند ال‌جی جی ۶ در دو مدل با ۳۲ و ۶۴ گیگابایت حافظه به بازار عرضه شده است و البته می‌توانید با استفاده از یک حافظه میکرو SD، فضای ذخیره‏سازی را تا ۲۵۶ گیگابایت افزایش دهید. همان‎طور که در بیشتر محصولات هوآوی مشاهده می‎شود، اسلات سیم‎کارت هیبریدی است و برای افزایش فضای ذخیره‎سازی، باید قید یکی از سیم‌کارت‎های خود را بزنید. در غیر این صورت، نمی‏توانید به حافظه بیشتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

۳۲ گیگابایت حافظه برای ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران، کافی است و اگر به دنبال ذخیره فیلم‌های سینمایی جدید و نصب بازی‌های اندرویدی بر روی گوشی‎هوشمند خود نباشید؛ بعید می‎دانیم حافظه داخلی به راحتی پر شود. با این‎حال در صورتی‌که مایل هستید تا گوشی‌ خود را به یک وسیله ذخیره‎سازی مبدل نمایید؛ اولاً باید فید یکی از سیم‎کارت‎های خود را زده و در وهله دوم، باید یک حافظه میکرو SD برای گوشی خود خریداری نمایید. لازم به‏ذکر است که در رابط‌کاربری EMUI محدودیت‎هایی برای نصب برنامه‎ها بر روی حافظه جانبی وجود دارد و بایستی برای نصب برخی از بازی‌ها، برخی از اطلاعات موجود بر روی حافظه اصلی هوآوی پی ۱۰ را حذف کنید.

هوآوی پی ۱۰ پلاس در مقابل، در دو نسخه با ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‎شود؛ البته نسخه مجهز به ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، در ایران به راحتی پیدا نمی‎شود! به همین جهت، بعید می‌دانیم که در مدل پلاس پرچم‎دار جدید شرکت هوآوی با مشکل کمبود فضای ذخیره‏سازی مواجه شوید.

پی ۱۰ تنها از چهار گیگابایت رم استفاده می‎کند و پی ۱۰ پلاس در دو نسخه با چهار گیگابایت رم و ۶ گیگابایت رم عرضه می‎شود. مدل مجهز به شش گیگابایت رم، از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‎کند؛ به همین جهت، خرید این مدل در ایران به سادگی ممکن نخواهد بود. مدل مجهز به چهار گیگابایت رم از ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند؛ مشابه با حافظه داخلی به کار گرفته شده برای پرچم‏دار جدید سامسونگ یعنی گلکسی اس ۸٫ اچ‌تی‎سی U 11 نیز به ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است؛ البته نسخه رده‏بالای آن با ۱۲۸ گیگابایت در ایران ارائه خواهد شد.

مدل استاندارد هوآوی پی ۱۰ از یک نمایشگر ۵٫۱ اینچی استفاده می‌کند که برخلاف ال‎جی G6 و گلکسی اس ۸ سامسونگ، حاشیه‎های زیادی در اطراف آن وجود دارد. متاسفانه، علت حاشیه‎های زیاد اطراف نمایشگر، جای‌گیری سنسور اثرانگشت در پنل جلوی گوشی است؛ در حالی‌که در پی ۹، حسگر اثرانگشت در بدنه پشتی قرار داشت.

علی‌رغم تبدیل شدن وضوح Quad HD به یک استاندارد برای گوشی‎های پرچم‎دار، هوآوی پی ۱۰ تنها از یک صفحه‎نمایش با رزولوشن Full HD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا در هر اینچ از نمایشگر، نزدیک به ۴۳۲ پیکسل وجود داشته باشد. تشخیص پیکسل‌های نمایشگر به هیچ عنوان ممکن نیست؛ به همین جهت، انتخاب نمایشگر Full HD به جای صفحه‌نمایش Quad HD هوشمندانه است زیرا باعث خواهد شد تا مصرف انرژی باتری کاهش یابد. لازم به ذکر است که در گوشی‎های پرچم‏دار جدید سامسونگ، رزولوشن نمایشگر به صورت پیش‌فرض بر روی Full HD تنظیم شده است اما می‎توانید آن‌را به Quad HD افزایش دهید.

پنل IPS-NEO LCD، دقت رنگ بالایی را برای هوآوی پی ۱۰ به ارمغان آورده است و رنگ‌های تولید شده توسط نمایشگر، بسیار به رنگ واقعی آن نزدیک خواهد بود؛ برخلاف پنل‌های Super Amoled که اغراق رنگ در آن‎ها به طور قابل‎توجهی بالا است. برای مثال در گوشی‌های پرچم‏دار گلکسی اس ۷ اج، هنگام نمایش رنگ آبی بسیار پررنگ، رنگ خروجی بنفش نمایش داده می‎شود؛ در صورتی‎که در پنل IPS LCD هوآوی، این مشکل وجود ندارد. با این‎حال به دلیل ماهیت پنل‎های IPS LCD، دقت رنگ مشکی در آن‎ها چندان بالا نیست. البته در مقایسه با نسل گذشته، بهبودهایی در این زمینه حاصل شده است.

اگر هم‎چنان برای خرید هواوی پی ۱۰ با نمایشگر Full HD قانع نشده‎اید، پی ۱۰ پلاس احتمالاً نظر مساعد شما را به خود جلب خواهد کرد. این مدل به صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی مجهز شده است که رزولوشن Quad HD دارد؛ تراکم پیکسلی نمایشگر، ۵۴۰ ppi است و مانند P10، پنل IPS-NEP LCD برای آن در نظر گرفته شده.

هوآوی پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس از چیپ‎ست Kirin 960 با پردازنده هشت هسته‎ای استفاده می‎کند؛ چهار هسته پردازشی Cortex A73 و چهار هسته پردازشی دیگر Cortex A53 برای این تراشه در نظر گرفته شده است. واحد گرافیکی Mali-G71 MP8 قدرت چیپ‏ست ۲۰۱۶ هوآوی را برای پردازش محتوای گرافیکی، تامین می‎کند.

عملکرد چیپ‏ست Kirin 960 در هر دو مدل برای انجام جدیدترین بازی‌های گرافیکی مناسب است؛ این بدین معنی خواهد بود که هیچ مشکل یا افت فریم محسوسی را در بازی‌های سه بعدی تجربه نخواهید کرد. با این‎حال، تراشه Kirin 960 از چیپ‌ست اگزینوس ۸۸۹۵ سامسونگ یا اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام که در گلکسی اس ۸ و HTC U 11 به کار گرفته شده است؛ عملکرد به مراتب ضعیف‎تری دارد. اما این اختلاف به هیچ عنوان محسوس نخواهد بود.

هوآوی پی 10

آنچه که Huawei P10 و P10 Plus را در بین بهترین پرچم‎داران امسال قرار می‌دهد؛ مشخصات سخت‌افزاری نیست زیرا راستش را بخواهید این دو گوشی چندان رقیب قدرت‎مندی برای به چالش کشیدن گلکسی اس ۸ سامسونگ یا HTC U 11 به شمار نمی‎رود. با این‌حال، برگ برنده پرچم‏داران جدید شرکت هوآوی، دوربین دوگانه آن‎ها است که در بسیاری از گوشی‎های پرچم‎دار دیگر وجود ندارد.

هوآوی پی ۱۰ به یک دوربین دوتایی متشکل از یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی RGB مجهز شده است؛ همین دوربین برای مدل پلاس نیز در نظر گرفته شده. با این‎حال، پی ۱۰ از دو سنسور با دریچه دیافراگم f2.2 استفاده می‏کند و اندازه دریچه دیافراگم برای سنسورهای به کار گرفته شده در پی ۱۰ پلاس، به f1.8 کاهش یافته است. همین موضوع باعث می‎شود تا در عکاسی در محیط‎های کم‏نور، حساسیت به نور در P10 Plus بهتر باشد که این موضوع به ثبت تصاویر با روشنایی مناسب کمک خواهد کرد.

لازم به‎ذکر است که برای دوربین اصلی، از لنزهای Leica استفاده شده است و شرکت تولید کننده آلمانی، در ساخت دوربین اصلی با هوآوی همکاری داشته. دوربین اصلی از قابلیت‎هایی نظیر فوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز استفاده می‎کند و لرزش‌گیر اپتیکال نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی در هوآوی پی ۱۰، چندن تغییر چشم‌گیری نسبت به فبلت میت ۹ نداشته است اما جزئیات ثبت شده توسط دوربین به حد قابل‌توجهی زیاد است. برخلاف برخی از بررسی‎ها، رنگ‌های ثبت شده با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دقت بالایی دارد؛ به همین جهت، تصاویر نهایی شما را حیرت‌زده خواهد نمود. در هنگام زوم، جزئیات تصاویر کاهش می‌یابد اما عملکرد آن در مقایسه با گلکسی اس ۸ سامسونگ بهتر است. در تصویربرداری در محیط‌های کم‎نوز نیز، دوربین اصلی شما را راضی نگه خواهد داشت؛ هرچند، بهترین نیست.

یکی‏دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت، دوربین سلفی است و از آنجایی‎که Huawei P10 و P10 Plus به یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی مجهز شده؛ عملکرد بسیار خوبی دارد. دوربین سلفی در مقایسه با دوربین به کار گرفته شده در میت ۹ بهبود یافته است؛ با این‌حال در مقایسه با پرچم‏داران دیگر، ال‌جی G6 و گلکسی اس ۸ سامسونگ را مناسب‌تر ارزیابی می‎کنیم. برای دوربین سلفی از یک شاتر با دریچه دیافراگم f1.9 استفاده شده است و تصویربرداری در محیط‌های کم‎نور به کمک نمایش رنگ سفید بر روی صفحه‏نمایش و افزایش روشنایی نمایشگر صورت می‎گیرد؛ با این‎حال، عملکرد این ویژگی به هیچ عنوان با محصولاتی که به یک فلاش LED برای دوربین اصلی مجهز شده‎اند، قابل مقایسه نیست.

هوآوی پی ۱۰ و هوآوی پی ۱۰ پلاس، می‌تواند با رزولوشن ۴K به فیلم‌برداری بپردازد و ثبت جزئیات در این حالت، قابل قبول است؛ با این‏حال، عملکرد گلکسی اس ۸ را به مراتب مناسب‌تر خواهید یافت و در ال‌جی جی ۶، البته حیرت‎زده خواهید شد. ویدیوهای ثبت شده با دوربین اصلی، شارپ است و کنتراست خوبی دارد. محدوده دینامیکی نیز قابل قبول است. باید اشاره کرد که دوربین سلفی تنها می‌تواند با رزولوشن ۱۰۸۰p به فیلم‎برداری بپردازد.

در نهایت، باید به ماندگاری شارژ باتری و ظرفیت باتری‌های به کار گرفته شده در پرچم‏داران جدید شرکت هوآوی پرداخت. هوآوی پی ۱۰ پلاس از یک باتری غیرقابل دسترس با ظرفیت ۳۷۵۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‎کند و ظرفیت باتری برای هوآوی پی ۱۰ با توجه به رزولوشن پایین نمایشگر، ۳۲۰۰ میلی‎آمپر است. از آنجایی‌که هر دو گوشی به درگاه یواس‌بی Type-C مجهز شده است، امکان شارژ با سرعت بالا وجود دارد؛ در صورت استفاده از شارژ پیش‌فرض دستگاه، می‌توانید باتری را از ۲ درصد (کم‎ترین مقدار ممکن برای اینکه دستگاه روشن بماند) تا ۵۵ درصد در مدت ۳۰ دقیقه شارژ کنید.

ماندگاری شارژ باتری در هوآوی پی ۱۰، برای یک روز کافی است و در پی ۱۰ پلاس نیز، وضعیت بدین شکل خواهد بود. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا علی‌رغم افزایش ظرفیت باتری، ماندگاری شارژ در پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس تقریباً نزدیک به یک روز است. در پاسخ باید گفت که در پی ۱۰ پلاس از نمایشگری با رزولوشن Quad HD استفاده شده و همین موضوع باعث می‎شود تا ماندگاری شارژ باتری علی‌رغم افزایش ظرفیت آن در مقایسه با پی ۱۰ کاهش یابد.

لازم به‎ذکر است که پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس از سیستم‎عامل اندروید نوقا ۷٫۰ با رابط‌کاربری EMUI 5.1 استفاده می‎کند اما به دلیل پشتیبانی نرم‎افزاری نه چندان خوب سازنده، به هیچ عنوان بر روی آپدیت‎های عمده بعدی چندان حساب باز نکنید؛ البته اندروید O برای هر دو مدل منتشر خواهد شد.

هوآوی پی ۱۰ و هوآوی پی ۱۰ پلاس در حال‌حاضر با قیمتی نزدیک به ۱٫۸۰۰ میلیون تومان و ۲٫۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‎رسد. اگر به دنبال یک پرچم‎دار جدید هستید، پی ۱۰ بهترین انتخاب ممکن در بازه قیمتی کم‎تر از ۲ میلیون تومان خواهد بود؛ هرچند با صرف‌نظر از دوربین آن، خرید گلکسی اس ۷ اج یا ال‌جی جی ۶ را مناسب‌تر ارزیابی می‎کنیم. با این‎حال، پی ۱۰ پلاس به هیچ عنوان ارزش خرید ندارد و اگر برای یک گوشی پرچم‎دار می‌توانید نزدیک به ۲٫۳۰۰ میلیون تومان هزینه کنید، انتخاب گلکسی اس ۸ با پرداخت تنها ۱۰۰ هزار تومان بیشتر یا خرید ال‌جی جی ۶ با مبلغ کم‎تر مناسب‎تر خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *