معرفی چهار جاذبه گردشگری استان خوزستان

 جاذبه گردشگری استان خوزستان

زیگورات چغازنبیل

تاریخ تمدن ایران به تنهایی کتابی‌ است چند هزار صفحه‌ای که هر صفحه از آن، مروری کوتاه بر این تمدن کهن است و هر فصل آن معرف یک استان

استان خوزستان، واقع در جنوب غربی ایران، مهد بخش وسیعی از تمدن کهن ایران یعنی تمدن ایلامی (عیلامی) است که به دوران ماقبل تاریخ برمی‌گردد.

به‌واسطه‌ی تاثیر منحصر به فرد و چشمگیر زیگورات چغازنبیل، که حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد به دست پادشاه ایلامی، اونتاش گال، ساخته شد، برای این مجموعه باستانی باید ماهیتی خاص‌تر متصور شد و این منظور نیازمند ذهنیتی ستایشگر و مبتکر است.

زیگورات چغازنبیل

ظاهرا زیگورات چغازنبیل (زنبیل وارونه) بی‌نظیرترین زیگورات به جای مانده در دنیاست و قرن‌های بسیاری در ایران، به عنوان بزرگ‌ترین بنای ساخت دست بشر بوده است. معبد چغازنبیل در ابتدا شامل پنج طبقه با ارتفاع ۵۲ متر بوده است. امروزه، در اثر نابه‌سامانی‌های زمان و تخریب به جای مانده از حمله‌ی پادشاه آشوری (آشوربانیپال در ۶۴۰ پیش از میلاد) تنها دو و نیم طبقه از این زیگورات عظیم باقی است.

 جاذبه گردشگری استان خوزستان

سرستون گاو دوسر شوش

شهر باستانی شوش

در شمال استان خوزستان، شهر شوش مهد یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های خاورمیانه است که به حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. گفته می‌شود که شوش در اوج اهمیت خود در دوران هخامنشیان، پایتخت جهان بوده است. سرستون شکسته‌ی گاو دوسر، یکی از معدود سطوح باقی‌مانده در شوش و یادآور شکوه و عظمت ثبت شده در کتیبه‌های داریوش کبیر است که از تپه آپادانا به دست آمده. آثار باستانی دیگری مانند کتیبه‌ها و ظروف سفالی که در شوش یافت شده، در موزه محلی در معرض نمایش عموم است.

 جاذبه گردشگری استان خوزستان

آبراه‌های شوشتر

شهر قدیمی شوشتر

به سمت شرق، شهر شوشتر قرار گرفته که در زمان ساسانیان بنا شد. معدود پل‌ها، سدها و آبراه‌هایی که در سده‌ی سوم بعد از میلاد توسط اسیران رومی جنگ ساخته شده است، در این مکان قرار دارد.

 جاذبه گردشگری استان خوزستان

هفت تپه قدیمی ترین معبد ایلامی

هفت تپه

بین چغازنبیل و مرکز استان خوزستان (اهواز)، محوطه باستانی هفت تپه قرار دارد. باور بر این است که قدیمی‌ترین معبد ایلامی کشف شده در ایران در اینجا حفاری شده است.

منبع: CORINTHIAN TRAVEL

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *