نقد و بررسی بازی PES Card Collection

 

در اواخر امسال، کمپانی کونامی روزهای پر مشغله ای را سپری کرده و می کند. پس از عرضه ی Pro Evolution Soccer برای موبایل به تازگی بازی فوتبالیِ دیگری از سوی کونامی از سری بازی های PES ساخته شده است. این بازی جدید، PES Card Collection نام دارد.

اینفو – این بازی به مانند Ulteamate Team فیفا، بر پایه ی انتخاب کارت ها می باشد. در واقع PES Card Collection ترکیبی از مدیریت تیم و انتخاب کارت است. آیا این بازی می تواند کاربران را به خود جذب کند؟ آیا پس از مدتی از عرضه ی آن می توانیم صفت کاربر پسند را به این بازی اطلاق کنیم؟ این ها پرسش هایی اند که پاسخ آن ها در ادامه تا حدودی بر ما روشن خواهد شد. با اینفو همراه باشید.

بازی های جدید کونامی

به تازگی کونامی علاوه بر PES 2018 برای موبایل، سه بازی دیگر با نام های PES Club Manager، PES Collection و همین بازی PES Card Collection را منتشر کرده که در واقع بازیِ سوم تلفیقی از نحوه ی بازی PES Club Manager  و Pes Collection  است. یعنی این بازی خصوصیت مدیریت تیم را از بازی اول و خصوصیت کارت بازی را از بازی دوم در خود دارد.

در واقع در راستای مدیریت تیم، کاربر می بایست بتواند با مربی گری خود، از انتخاب ترکیب گرفته تا ارائه ی تاکتیک، تیم مورد نظر را به موفقیت برساند و در راستای کارت بازی نیز کاربر باید قادر به تبدیل بازیکن به یک سوپراستار باشد.

آغاز بازی و ساخت تیم در PES Card Collection

در PES Card Collection همه چیز با یک بازی افتتاحیه آغاز می شود، بازی ای که برای آشنایی با نحوه ی این بازی در نظر گرفته شده و صرفاً برای تماشا است. پس از آن، می بایست یک تیم ساخته شود. البته ساخت یک تیم به معنای انتخاب نام تیم، لباس ها و لوگوی آن است.

در مرحله ی بعد کارت هایی به صورت راندوم به کاربر ارائه می شود که می بایست برای آغاز بازی، با آن ها بازی کند تا در صورت پیروزی در بازی کارت ها، کارت های قوی تری برای بازی به او ارائه شود.

از جمله ویژگی های متفاوتی که در این بازی وجود دارد نحوه ی ارائه ی بازیکنان است. در واقع پیش تر بازیکنان در قالب باشگاه خود معرفی می شدند، یعنی به عنوان مثال وقتی بازیکنی را می دیدیم نام باشگاه آن نیز همراه اش دیده می شد، اما در این بازی بازیکنان در قالب تیم ملی نشان داده می شوند. جالب آن که حتی در پوسترهای بازی نیز نه تصویر باشگاه که تصویر تیم ملی آرژانتین وجود دارد.

نکته ی دیگری که در مورد این بازی وجود دارد این است که بازیکنان سطح بندی شده اند و این یعنی برای دسترسی به بازیکنان سطح بالا بایستی تلاش بیشتری صورت گیرد.

نکته ی دیگر این که این بازی، همانطور که در بالا هم گفته شد، ترکیبی است از بازی با کارت و مدیریت تیم، و این خود باعث شده که حتی با خرید بازیکن های دسته اول نیز اطمینانی برای نتیجه ی عالی گرفتن وجود نداشته باشد چرا که مدیریت تیم، یعنی استفاده از بازیکنان در پست های مطلوب و …، نیز در کسب نتیجه ی خوب مؤثر است.

به عبارت بهتر، به دست آوردن بازیکنان مطرح تنها نیمی از کاری است که می تواند موجب موفقیت شود، نیم دیگر بسته به مهارت کاربر در مدیریت تیم است.

نقد و بررسی بازی PES Card Collection

مدیریت تیم

به هر حال، پس از آن که تیم ساخته شد و بازیکنان نیز دریافت شدند، نوبتِ آن است که تیم مدیریت شود. یعنی می بایست در ابتدا ترکیب تیم چیده شود. نکته ای که در ارتباط با ترکیب تیم وجود دارد این است که می توان تا ۵ نوع ترکیب را در قالب Deck آماده داشت و از آن ها برای مواقع مورد نیاز استفاده کرد.

نکته ی دیگری که در رابطه با ترکیب تیم وجود دارد این است که در بخش ویرایش ترکیب می توان سیستم بازی، نوع تعویض ها و نقش بازیکنان در بازی را تعیین نمود و در واقع همین موارد هستند که می توانند در مدیریت تیم مؤثر باشند. تعویض ها که بدیهی است که نقشی مهم در مدیریت تیم دارند، خصوصاً انتخاب سیستمی که پس از هر تعویض بایستی اعمال شود. یعنی این مهم است که پس از هر تعویض تیم در فاز هجومی وارد شود یا دفاعی!

همچنین نقش بازیکنان نیز از جمله موارد مهم در مدیریت تیم است. به عنوان مثال اگر در تمرینات از بازیکنی برای پاس دادن و در کل بازی سازی استفاده شده و عمده ی تمرینات او بر روی همین مسئله صرف شده نمی توان به عنوان مدافع چپ استفاده کرد.

گفتن این نکته لازم می نماید که در این بخش، گزینه ای با عنوان Auto وجود دارد که می تواند موجب تسهیل امر مدیریت تیم شود، هر چند که دیگر امکان اعمال تنظیمات شخصی در آن وجود ندارد. گمان می کنم هیچ کاربر حرفه ای وجود نداشته باشد که بخواهد از این گزینه استفاده کند.

گزینه های بازی

پس از ساخت و دریافت تیم و همچنین مدیریت آن، اکنون نوبت به بازی رسیده و می بایست وارد بازی شد. در ابتدا بهتر است این نکته را عرض کنم که همچون بسیاری از بازی های فوتبالی، گزینه های مختلفی برای بازی کردن وجود دارد. یک گزینه، گزینه ی Road To Glory است. این گزینه برای بازی های تک نفره می باشد و به نوعی یک تورنمنت است.

در این تورنمنت می بایست ۶ بازی تا رسیدن به فینال انجام داد. نکته ی منفی ای که در ارتباط با این گزینه از بازی وجود دارد تماشای بازی ها است. در واقع کاربر باید به تماشای بازی ها بنشیند و بدیهی است که این تماشای بازی ها به زودی موجب کسالت و ملالِ کاربر می شود.

البته می توان سرعت تماشای بازی را برای زود تمام شدن افزایش داد اما در کل کسالت همچنان وجود دارد به ویژه آن که تماشای بازی ها با باگ ها و گرافیک نه چندان راضی کننده همراه است.

گزینه ای دیگر، Ranked Match است. بازی ها در این گزینه آنلاین اند و در واقع می بایست با دیگر بازیکنان مسابقه داده شود. نکته ی منفی ای که در گزینه ی قبل وجود داشت در این گزینه نیز وجود دارد. منظورم همان اجبار برای تماشای بازی ها است. کاربر باید بازی ها را تماشا کند و هیچگونه امکانی برای رد یا همان Skip وجود ندارد.

گزینه ای دیگر Elevens Match نام دارد. این گزینه دردسرهای زیادی دارد ولی به نسبت دو گزینه ی قبل جذاب تر و جالب تر است. در گزینه ی Elevens Match کاربر باید به همراه ۱۰ بازیکن دیگر به صورت آنلاین با تیمی همانند خود بازی کند.

گزینه ی دیگر Skill Match می باشد. در این گزینه می توان بر روی مهارت یک بازیکن خاص متمرکز بود و آن را تقویت کرد.

البته در PES Card Collection این امکان وجود دارد که با لیست دوستان بازی دوستانه انجام داد، هر چند که کامل نیست و ایرادهایی در آن دیده می شود.

گزینه ی دیگری با عنوان Player وجود دارد. در این قسمت می توان فهرست بازیکنان و همچنین سطح و مهارت های آن را مشاهده کرد. افزون بر این، برای خرید و فروش بازیکنان نیز می توان از این گزینه بهره جست.

گزینه ای دیگر با نام Draw وجود دارد که بیشتر برای کسب کارت های بازی است. در این گزینه می توان با استفاده از توپ های رنگی به صورت راندوم کارت بازیکنان را دریافت نمود و پس از دریافت آنان یا ازشان در بازی بهره گرفت و یا با فروششان درآمد کسب کرد. البته محدودیت هایی برای این بخش وجود دارد. مثلاً برای فروش یک بازیکن حداقل می بایست سه بازی با آن انجام گرفته باشد و نمی توان یک بازیکن را بدون به بازی گرفتن در لیست فروش قرار داد.

گرافیک

از گزینه های بازی که فارغ شویم می توانیم به گرافیک بازی بپردازیم. نخستین موردی که در این بخش بهتر است به آن اشاره شود طراحی هنری بسیار عالی این بازی است. در PES Card Collection چهره ی بازیکنان تا به حد زیادی به واقعیت نزدیک است.

نقد و بررسی بازی PES Card Collection

همان قدر که طراحی هنری بازی خوب است طراحی فنی بازی راضی کننده نیست. در واقع، توپ، دروازه ها، لباس های بازیکنان و موارد از این قبیل در وسط بازی آنچنان به دل نمی نشینند و در واقع می توان گفت طراحی شان بی کیفیت است. در قسمت حرکات تکنیکی نیز باگ ها و لگ هایی وجود دارد که به نوعی کاربر را سرخورده می کند.

در قسمت موسیقی، اوضاع خوب است هرچند که وجود گزارشگر چیزی نیست که باب میل تمامی کاربران باشد آن هم گزارشگری با این سطح کیفیت. منظورم این است که گزارشگر بازی صرفاً چند کلمه در مورد بازی می گوید و آن کلمات هم به قدری محدود هستند که بعد از دو سه بازی کسالت آور و خسته کننده می شوند.

خلاصه

از آن چه که گفته شد، می توان نتیجه گرفت که در سطح مدیریت تیم و همچنین گزینه های بازی، PES Card Collection یک بازی راضی کننده است خصوصاً به سبب آن که بازی تنها منحصر به بازی با کارت ها و یا منحصر به مدیریت تیم نیست بلکه ترکیبی است از این دو.

در واقع، همانطور که در بالا نیز گفته شد، با داشتن بهترین بازیکنان نیز اطمینانی برای کسب نتیجه ی خوب وجود ندارد و می بایست کاربر از مهارت و مدیریت خوبی در مدیریت تیم برخوردار باشد. نکته ی مثبت دیگری که در بازیِ رایگان PES Card Collection وجود دارد امکان خرید از فروشگاه با پرداخت درون برنامه ای است.

در کنار این نکات مثبت، میتوان از نکات منفی همچون وجود برخی باگ ها و لگ ها نام برد. همچنین سطح رابط کاربری این بازی نیز به نسبت توقعی که از کونامی می رود راضی کننده نیست.

اما در کلیت امر بازی PED Card Collection را می توان بازی ای راضی کننده و کاربر پسند در نظر گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *