نیاز آمریکا به موتور موشک ساخت روسیه برای پرتاب ماهواره‌های نظامی

موتور RD-۱۸۰ که ناسا از آن استفاده می‌کند

موتور RD-۱۸۰ که ناسا از آن استفاده می‌کند

معاون وزیر دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد که پنتاگون در طول شش سال آینده به خرید ۱۸ موتور RD-۱۸۰ دیگر ساخت روسیه برای پرتاب‌ ماهواره‌های نظامی‌ خود به فضا نیازدارد.

به گزارش رویترز، رابرت ورک در مصاحبه‌ای گفت آمریکا باید دستکم «دو راه مقرون به صرفه و مطمئن» برای دسترسی به فضا داشته باشد. او افزود RD-۱۸۰ تنها در این دوره تا زمان توسعه فناوری موتور موشکی ساخت آمریکا مورد نیاز خواهد بود.

کنگره آمریکا استفاده از موتورهای موشک RD-۱۸۰ ساخت روسیه را پس از سال ۲۰۱۹ منع کرده است. این تصمیم پس از الحاق کریمه به روسیه اتخاذ شد کرد اما نمایندگان کنگره این منع قانونی را اواخر سال گذشته برداشتند.

مصوبه جدید کنگره راه را برای شرکت «یو ال ای» (United Launch Alliance)- شرکتی مشترک بین «لاکهید مارتین» و بوئینگ – به منظور مشارکت در ساخت موشکی برای فرستادن ماهواره‌های آمریکایی به فضا باز می‌کند. شرکت «یو ال ای» مدت زمان طولانی مامور اصلی فرستادن ماهواره‌های امنیتی آمریکا به فضا بوده است.

ورک می‌گوید «هیچ راهی برای دسترسی به یک موتور جدید در کمتر از شش سال آینده وجود ندارد. بنابراین اعتقاد داریم که در این دوره به موتورهای فضایی RD-۱۸۰ نیاز داریم، اما نه بیشتر از ۱۸ عدد».

سناتور جان مک کین، رییس کمیته نیروهای مسلح سنا، در تلاش برای خاتمه دادن وابستگی آمریکا به تجهیزات موشکی ساخت روسیه است.

ماه گذشته، مک کین گفت دو فرد روسی که به خاطر وقایع روی داده در اوکراین در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند از مدیران آژانس فضایی «روس کوسموس» بودند که شرکت مادر سازنده موشک RD-۱۸۰ است.

در همین حال، ایگور کوماروف رییس روس کوسموس به شبکه تلویزیونی «راشیا تودی» گفت که «بایستی به صراحت بگویم که ایالات متحده به دلایل خیرخواهانه از ما موتور نمی‌خرد. این موتورها در حال حاضر از نظر قیمت و کیفیت در دنیا بهترین هستند. ما اطمینان داریم که این شرایط برای خرید موتورها چندین سال ادامه خواهد داشت».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *