وجود میلیاردها سیاره شبیه زمین در کهکشان راه شیری

بر پایه پژوهشی جدید، کهکشان راه شیری – جایی که زمین ما نیز ذره بسیار کوچکی از آن است، میلیاردها سیاره دیگر با ابعاد شبیه به زمین را در خود جای داده است.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، پژوهش یاد شده نشان می دهد که سیاره های شِبهِ زمین به دور ستارگانی شبیه به خورشید می چرخند و در منطقه ای موسوم به «گیسوطلا» (گولدیلاک) قرار دارند، جایی که نه زیاد گرم است و نه زیاد سرد و در نتیجه محیطی مساعد برای شکل گیری حیات به شمار می رود.
فضای کیهان پهناور است و به رغم این گستره وسیع بسیار شلوغ تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد. اخترشناسان موفق شده اند با بررسی داده های گردآوری شده توسط سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده آمریکا (ناسا) شمار ستاره های کهکشان راه شیری را «دست کم ۸.۸ میلیارد» تخمین بزنند. جالب آنکه هر کدام از این ستاره ها در مدارهای دارای دمای قابل زیست خود سیاره هایی با ابعاد زمین دارند.
پژوهش فوق روز دوشنبه، ۱۲ آبان ماه، در نشریه «Proceedings of the National Academy of Science» (خبرنامه فرهنگستان ملی علوم) به چاپ رسید.
اما در برابر چنین رقم بالایی از سیاره هایی شبیه زمین، این سؤال مطرح می شود که احتمال وجود حیات بر روی این گوی های گردان در فضا چقدر است؟
جِف مارسی، یکی از نویسندگان گزارش علمی اخیر از دانشگاه کالیفرنیا، به پرسش بالا این طور پاسخ داد: «تنها در کهکشان ما، ۸.۸ میلیارد بار تاس حیات ریخته شده است.»
دانشمندان در این مرحله می گویند که گام بعد برای کشف حیات بر روی این سیاره ها پیدا کردن جَو پیرامون آنها به کمک تلسکوپ های قدرتمند فضایی است. اقدامی که به گفته پژوهشگران در شُرُف اجرا است. در صورت به اجرا در آمدن این مرحله از تحقیق کنونی، سرنخ های بیشتری درباره وجود حیات احتمالی بر روی سیاره های کشف شده به دست خواهد آمد.
افزون بر این، محاسبات دقیق و بررسی چهارساله مشاهدات «تلسکوپ کپلر» حاکی از آن است که در کهکشان راه شیری، تقریباًَ از هر پنج ستاره، یکی از لحاظ ابعاد، رنگ و سن شبیه خورشیدِ ما است که هر کدام سیاره هایی شبیه زمین ما را نیز در مدارهای اطراف خود دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *