ویروس‌ها، اول صبح ‌«خطرناک‌تر هستند»

ویروس‌ها

چه کسی گمان می‌کرد که زمان حمله ویروس‌ها به بدن در شدت بیماری‌های ناشی از آن موثر باشد؟ اما حالا محققان دانشگاه کمبریج می‌گویند که ویروس‌ها صبح‌ها خطرناک‌ترند.

به گزارش وب سایت PNAS، که مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم از ایالات متحده آمریکا را منتشر می‌کند، این تحقیق نشان می‌دهد که حمله ویروسی که در صبح اتفاق بیافتد تا ده برابر شدیدتر از همان حمله در ساعات دیگر شبانه‌روز خواهد بود.

همچنین نتایج این تحقیق، بر روی حیوانات آزمایشگاهی، نشان می‌دهد که به هم خوردن زمان خواب، که ممکن است بر اثر تغییر زمان کار یا پرواززدگی (جت‌لگ) پس از پروازهای طولانی دست دهد، بدن را در برابر ویروس‌ها ضعیف‌تر می‌کند.

این محققان می‌گویند نتایج این تحقیق ممکن است به روش‌های تازه‌ای برای پیشگیری و مقابله از بیمار‌های واگیردار عمومی بیانجامد.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، نیز بر خلاف باکتری‌ها یا انگل‌ها، بقا و تولید مثل ویروس‌ها کاملا به سلولی که به آن حمله می‌کنند، بستگی دارد. به این معنی که آنها باید کنترل سیستم عملکرد داخل سلول را در دست بگیرند. اما این سلول‌ها در طول ساعات شبانه روز تغییر می‌کنند.

پروفسور آک‌هیلش ردی، یکی از محققان این گروه می‌گوید که دسترسی به تمام دستگاه عملکرد این سلول‌ها، به زمان نیاز دارد. در غیر این صورت ممکن است که در بدن دوام نیاورند. یک عفونت کوچک که در صبح شروع شود ممکن است به زودی همه بدن را فراگیرد.

دکتر آک‌هیلش عقیده دارد که این یافته تازه برای کنترل به موقع بیماری‌های عفونی مسری و شایع می‌تواند خیلی مفید باشد. چرا که فرد مبتلا می‌فهمد که باید صبح‌ها یا در طول روز با کسی تماس نداشته باشد یا تماس‌هایش را به حداقل برساند.

دکتر ریچل ادگار، یکی دیگر از محققان این پروژه می‌گوید که یکی دیگر از دلایل اهمیت این یافته این است که کارکنان شیفت شب یا کسانی‌که خواب منظمی ندارند، می‌فهمند که بدنشان در برابر ویروس مقاومت کمتری دارد و باید بیشتر از بقیه دستورالعمل‌های پیشگیرانه را جدی بگیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *