پخت و عرضه اولین همبرگرهای شبیه سازی شده

عکس تزئینی است

شهر لندن شاهد پخت و عرضه اولین همبرگرهایی خواهد بود که از بافت های گوشت شبیه سازی شده در محیط آزمایشگاه ساخته شده اند.

گوشت این همبرگرها پس از سالها آزمایش و تحقیق و ازطریق پرورش سلولهای پایه گوشت گاو در آزمایشگاه تولید شده و دانشمندانی که آن را ساخته اند می گویند در آینده می تواند یک روش موثر برای تولید مواد غذایی، مبارزه با گرسنگی و پیشگیری از گرمایش جو زمین باشد.

به گزارش خبرگزاری « رویترز » در جریان مراسمی در شهر لندن که به گفته برگزارکنندگان آن می تواند یک رویداد علمی مهم تلقی شود، دو داوطلب اولین همبرگرهای محصول گوشت شبیه سازی شده را آزمایش خواهند کرد.

گوشت شبیه سازی شده نتیجه سالها تحقیقات یک دانشمند هلندی به نام « مارک پست » از اساتید زیست شناسی در دانشگاه ماستریخت است. وی قصد دارد ثابت کند که گوشت شبیه سازی شده در آزمایشگاه در آینده می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت دام های پرورشی باشد.

گوشت این همبرگرها از طریق پیوند زدن ۲۰ هزار رشته از سلولهای پروتئینی و تغذیه این سلولها برای رشد و پروراندن بافت های گوشتی در محیط آزمایشگاه تولید شده است.

برای آماده کردن این گوشت برای پخت، مقداری مواد غذایی دیگر که معمولا در همبرگرهای معمولی نیز استفاده می شوند مثل نمک، آرد و پودر تخم مرغ به آن افزوده شده و برای بازگرداندن رنگ طبیعی به این گوشت کمی هم زعفران و آب چغندر به آن افزوده اند.

« مارک پست » دانشمندی که این گوشت های شبیه سازی شده را خلق کرده می گوید: « همبرگرهای ما از سلولهای ماهیچه ای گاو پرورش داده شده و ما به هیچ وجه کیفیت و ترکیب آنرا تغییر نداده ایم. ولی برای تضمین موفقیت این طرح همبرگرهای ما باید شبیه همبرگرهای واقعی باشند و امیدواریم که مزه آنها نیز شبیه همبرگرهای واقعی باشد. »

خبرگزاری « رویترز » می افزاید که به نظر « مارک پست » تولید گوشت های شبیه سازی شده می تواند یک جایگزین مناسب برای گوشت دام باشد چون هزینه ها و پیامدهای زیست محیطی آن بسیار ناچیز است.

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۶ سازمان تغذیه و خوار و بار جهانی وابسته به سازمان ملل متحد، کشاورزی و دامپروری ماشینی در مقیاس انبوه یکی از عومل مهم در گرمایش جو زمین، تخریب اراضی، نابودی جنگلها، آلودگی هوا، مصرف انرژی و انقراض گونه های مختلف جانداران است.

طبق ارزیابی های سازمان بهداشت جهانی میزان تولید گوشت دام که در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی حدود ۲۲۰ میلیون تن در سال بوده تا سال ۲۰۳۰ به ۳۸۰ میلیون تن خواهد رسید که حدود ۷۵ درصد افزایش را نشان می دهد. همزمان با افزایش جمعیت جهان تولید گوشت دام نیز رو به افزایش خواهد بود و بنابراین ضایعات زیست محیطی ناشی از آن گسترش خواهد یافت.

مبتکران و مدافعان تولید گوشت های شبیه سازی شده می گویند از طریق تولید گسترده این ماده می توان این نوع خسارت ها را کاهش داد. البته تا رسیدن به یک چنین مرحله ای راه درازی در پیش است و در حال حاضر کسی نمی تواند دقیقا پیش بینی کند که هزینه تولید گوشت شبیه سازی شده چقدر خواهد بود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *