پرداخت غرامت ۸۴ میلیون دلاری برای آلودگی زیست محیطی در نیجریه

شرکت نفتی شل پذیرفته است به ساکنان منطقه‌ای در نیجریه ۸۴ میلیون دلار (معادل ۵۵ میلیون پوند) غرامت، بابت نشت نفت و آلودگی‌های ناشی از آن بپردازد.

نشت نفت در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ مناطق وسیعی را در دلتای نیجریه و منطقه «بودو» آلوده کرد و زندگی هزاران نفر را تحت تاثیر قرار داد.

شرکت نفتی شل به مردم نیجریه غرامت می‌پردازد

شرکت نفتی شل به مردم نیجریه غرامت می‌پردازد

مبلغ غرامت قرار است به دو بخش تقسیم شود: بخشی از آن به طور مستقیم به افرادی داده می‌شود که بر اثر این حوادث زیست محیطی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و بخش دیگر در اختیار جامعه محلی برای بازسازی زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی قرار می‌گیرد.

اعلام این خبر جشن و شادی بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر از کشاورزان و ماهیگیران این منطقه را به دنبال داشت که به دلیل آلودگی‌های شدید زیست محیطی در طول سال‌های اخیر درآمدهای خود را از دست داده بودند. زندگی این افراد و تامین معیشت آن‌ها به طور مستقیم به منابع طبیعی و ماهیگیری در این منطقه وابسته بوده است.

نشت نفت از لوله‌های انتقال نفت شرکت شل، رودخانه، مراتع و جنگل‌ها و همچنین تالاب‌ها و مناطق مردابی در این بخش از نیجریه را به شدت آلوده کرد.

قرار است بانک‌های بریتانیایی از حساب شرکت شل به هرکدام از این افراد نفری ۲۱۰۰ پوند استرلینگ بپردازند. همچنین ۲۰ میلیون پوند دیگر نیز برای بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی و مدارس در این مناطق آلوده شده پرداخت خواهد شد.

به این ترتیب شرکت شل می‌تواند از حضور در دادگاهی در لندن اجتناب کند و این پرونده را که شش سال به طول انجامیده است با انجام توافق با جوامع محلی خاتمه دهد.

بخش‌های وسیعی از جنگل‌ها و رودخانه‌ها در نیجریه بر اثر نشت نفت آلوده شدند

بخش‌های وسیعی از جنگل‌ها و رودخانه‌ها در نیجریه بر اثر نشت نفت آلوده شدند

این بیشترین مبلغ غرامتی است که تاکنون بابت خسارت‌های زیست محیطی به یک کشورآفریقایی پرداخت می‌شود. همچنین برای نخستین بار است که بخش اعظم این غرامت به طور مستقیم در اختیار افراد حادثه دیده قرار می‌گیرد.شرکت اس.بی.دی.سی، یک شرکت نیجریه‌ای و همکار شرکت شل در این منطقه نیز اعلام کرده است به زودی کار پاکسازی مناطق و برکه‌های آلوده شده ماهیگیری را آغاز می‌کند.

حدود ۷۰ درصد از مردم در منطقه بودو در نیجریه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و درآمد بسیاری از آن‌ها تنها حدود ۶ تا ۷ پوند در ماه است. از این رو پیشنهاد شرکت شل برای پرداخت مبلغ ۲۱۰۰ پوند به این افراد، به سرعت توسط جامعه محلی پذیرفته شد و شل از حضور در دادگاه و پاسخگویی جهت آلوده کردن شدید محیط زیست نجات یافت.

وکلای بریتانیایی مردم حادثه اعلام کرده‌اند شرکت شل در سال ۲۰۱۱ می‌خواسته تنها مبلغ ۴۰۰۰ پوند در مجموع به کل مردم این منطقه بپردازد.

شرکت شل در ابتدا تخمین زده بود بر اثر این دو حادثه نفتی حدود ۴ هزار بشکه نفت به محیط زیست این منطقه وارد شده است. اما کارشناسان مستقل نفتی با بررسی تصاویر و فیلم‌ها اعلام کردند نفت وارده شده به محیط حداقل ۶۰ برابر بیشتر از آن‌ چیزی است که شرکت شل اعلام کرده است.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، شرکت شل به طور عمد میزان نشت نفت به محیط را کمتر از اندازه واقعی اعلام کرده بود تا از مبلغ غرامت کمتری بپردازد. شل این اتهام را رد می‌کند.

شرکت رویال داچ شل یک شرکت هلندی-بریتانیایی و از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز در جهان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *