پرونده های مرموز ناسا

۱۶ جولای ۲۰۱۳ فضانورد ناسا کریس کاسدی و همکارش برای یک پیاده روی فضایی از ایستگاه فضایی خارج می شوند،این پیاده روی قرار است دو ساعت بطول انجامد.

پس از گذشت دقایقی کریس احساس می کند که در داخل هلمتش قطرات آب جمع شده است.با گذشت دقایقی میزان قطرات بیشتر می شود.

آنها با یک سورپرایز روبرو می شوند و اساسا سورپرایز شدن در فضا چیزی بدی است و هیچ فضانوردی دوست ندارد چه خوب و چه بد در فضا سورپرایز شود.

همکار کریس تلاش می کند منبع نفوذ آب را پیدا کند و آنرا خارج نماید اما در این راه توفیقی حاصل نمی کند، کریس احتمال می دهد مشکل از محفظه آب داخل لباس فضایی اش باشد.

اکنون میزان آب در هلمتش(کلاه)تا گوشهایش رسیده است و متخصصان مرکز کنترل ناسا که دقایقی قبل از موضوع آگاه شده اند سعی می کنند راه حلی پیدا کنند. چیزی که تا کنون سابقه نداشته است.

کریس بسرعت محفظه آب داخل لباسش را خالی می کند اما در کمال ناباوری آب داخل هلمت همچنان افزایش می یابد. اکنون دیگر ثانیه ها ارزشمند می شوند.

مرکز کنترل در هیوستون، بسرعت قدم زدن فضایی را کنسل کرده و دستور بازگشت به ایستگاه را می دهد، اکنون کریس بناچار برای کم کردن آب داخل هلمت شروع به خوردن آن می کند.

لحظات دلهره آوری سپری شده و کریس تلاش می کند خودش را به ایستگاه برساند،که ناگهان ایستگاه فضایی در تاریکی مطلق فرو می رود زیرا آنها در زیر سایه زمین قرار می گیرند

با رسیدن آب به چشم هایش او نفسش را حبس می نماید، همکارانش از پشت شیشه با ناراحتی و بدون اینکه کاری از دستشان ساخته باشد او را نظاره می کنند.

الان موقعیتی است که باید فضانورد خونسردیش را حفظ کند و گرنه خواهد مرد،کریس اکنون در تاریکی مطلق باید از حافظه و حسش برای رسیدن به دریچه ایستگاه استفاده کند.

زمانیکه او به دریچه ورودی می رسد حدود دو دقیقه از حبس کردن نفسش می گذرد، حالا باز کردن لباس فضانوردی دردسر های خاص خودش را دارد، کوچکترین اشتباه یعنی مرگ.

در اینجاست که سرعت در کار نتیجه نخواهد داد، اگر خیلی بسرعت عمل باز کردن هلمت انجام شود،عواقب ناگواری ببار خواهد آورد.

و نکته عجیب در اینجا عدم جاذبه در فضا است که حتی با باز کردن هلمت آب اضافی از دهانش خارج نخواهد شد و نیاز به انجام کارهای تخصصی برای خروج آب از شش هایش وجود دارد.

بالاخره با تلاش فراوان همکارانش موفق می شوند او را از خطر حتمی مرگ نجات دهند و این اولین مورد مرگ احتمالی در یک قدم زدن فضایی تا بحال بوده است.

ناسا پس از ۵ ماه تحقیق به نتیجه رسید که احتمالا اشکال در سیستم خنک کننده باعث این مشکل شده است.اما هرگز به بطور دقیق نتوانست علت آنرا بطور علمی ثابت کند و علت آن مرموز ماند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *