پروپاگاندا یا روابط عمومی؟

پروپاگاندا چیست؟ شکلی دستکاری شده از ارتباطات است که به هدف ترویج یک دیدگاه یا برنامه طراحی و اجرا میشود. پروپاگاندا غالباٌ از مکانیزم های روانشناسی برای تحت تاثیر قرار دادن و تغییر رفتار عموم درباره یک موضوع خاص بهره میبرد. اطلاعاتی که پروپاگاندا ارائه میدهد جانبدارانه است و منظور اصلی آن تحت تاثیر قرار دادن مخاطب و پیش بردن اهداف از این طریق است.

روابط عمومی چیست؟ مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد. روابط عمومی برای اولین بار توسط آیوی لی و ادوارد لوئیس جیمز برنیس بنیانگذاری شد.

 آیوی لی که بود؟ آیوی لی در ارتباط نزدیک و مستقیم با راکفلر و ادوارد لوئیس جیمز برنیس بود. وی روابط عمومی کمپانی استاندارد اویل را که متعلق به راکفلر بود مدیریت میکرد. او در سال ۱۹۲۱ و در پی تاسیس شورای روابط خارجه در نیویورک, به عضویت این شورا در آمد. ادوارد لوئیس جیمز برنیس که بود؟بنیانگذار روابط عمومی, و خواهر زاده زیگموند فروید یکی از تاثیر گذارترین افراد قرن بیستم بود, کسی که انقلاب جنسی یا چنان که بعضی معتقدند, بی بند و باری جنسی بر پایه نظریاتش فراگیر شد.

پروپاگاندا, توطئه

ارتباط بین «روابط عمومی» و «پروپاگاندا» چیست؟ نام اولیه روابط عمومی پروگاندا بود.کلمه پروپاگاندا به دلیل دلالت ضمنی منفی بعداٌ به دست ادوارد لوئیس جیمز برنیس و آیوی لی , با عبارت روابط عمومی جایگزین شد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *