پشتیبانی مدیران گوگل از استخراج فلزات گرانبها از سیارک‌ها

لری پیج از مدیران گوگل و اریک اشمیت مدیرعامل آن از کسانی هستند که از فکر حفاری سیارک ها برای به دست آوردن فلزات گرانبها و دیگر منابع رو به کاهش زمین پشتیبانی می‌کنند.

به نوشته مجله اقتصادی «بیزینس ویک»، شرکت منابع فضایی که مقر آن در سیاتل است در نظر دارد ظرف دو سال آیند ه یک جستوگر فضایی تلسکوپی به مدار نزدیک به زمین اعزام کند تا بتواند از این راه سیارک‌های دارای کانی‌ها به ویژه آب را شناسایی کند. اریک اندرسون از بنیانگذاران این شرکت گفت شاید ظرف چهار سال بتوان برداشت منابع را عملی ساخت.

این پروژه که نخستین گام در راه استخراج در منظومه شمسی است، از سوی راس پرو، میلیاردر معروف، کاویتارک رام شری‌رام، از مدیران گوگل و شرکت نرم‌افزار بین‌المللی، چارلز سیمونوی بنیانگذار آن و نیز پیج و اشمیت حمایت می‌شود. گوگل در نظر دارد در ظرف ده سال ساخت «پمپ بنزین»های فضایی را عملی کند. این ایستگاه‌های سوخت بین راه با تجزیه یخ ـ آب به دست آمده از سیارک‌ها به اکسیژن و هیدروژن می‌توانند سوخت سفینه‌های فضایی و نیز ماهواره‌ها را تامین کنند.

اندرسون می‌‌گوید: «مصرف بی‌رویه منابع کمیاب زمین نه تنها از دیدگاه زیست‌بومی زیانبار است، بل استخراج آنها گران و دشوار است. حالا که منبع اصلی در دسترس است چرا به سراغ آن نرویم؟ دسترسی به سیارک‌ها و استخراج منابع کانی آنها به آسانی عملی است.»

اندرسون معتقد است حفاری سیارک‌ها احتمالا ارزان تر و از نظر محیط زیست پذیرفتنی تر است. این شرکت در پی نشانه‌گذاری سیارک‌های مناسب به عنوان پل‌های گذر تهیه سوخت برای موشک‌ها و کاوشگرهای فضایی است. او افزود: «ما از منابع خود فضا برای تسخیر آن استفاده خواهیم کرد. به جای ساختن یک ماهواره تازه مخابراتی می‌توانیم سوخت به ماهواره‌هایی که بی مصرف افتاده اند برسانیم.»

فاز سوم تلاش های این شرکت در راستای شناسایی ذخیره‌های فلزات گرانبها مانند پلاتین در سیارک‌های نزدیک به مدار زمین است. پلاتین برخلاف طلا و نقره، از تصادم سیارک‌ها با زمین به دست آمده است. مقدار ذخیره پلاتین یک سیارک با شعاع ۵۰۰ متر احتمالا خیلی بیش از همه منابع پلاتین روی کره زمین است.

اندرسون می‌گوید: در ظرف ۵۰ سال می‌توانیم تریلیون‌ها دلار به مقدار تولید ناخالص جهانی بیافزاییم. اندرسون به همراه پیتر دیاماندیس، بنیانگذار دیگر شرکت منابع فضایی در کنار این کار از سال ۱۹۹۸ سرگرم بازکردن راه فضا به روی توریسم فضایی و فضاگردها است.

به باور اندرسون تجزیه آب، اقتصادی ترین راه برای تامین سوخت سفرهای فضایی است. اندرسون که از علاقمندان فیلم‌های فضایی مانند جنگ ستارگان و پیشتازان فضا است، می‌افزاید: «من امیدوارم که در طول حیات خود شاهد برپا بودن مناطق مسکونی در کره ماه و مریخ باشم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *