چرا انسان های اولیه دندان های سالمتری داشتند؟

انسان های اولیه نه دندان هایشان را مسواک می زدند و نه می دانستند نخ دندان و خمیردندان یعنی چه. انواع و اقسام محصولات بهداشت دهان و دندان هم به ظاهر ابداع سال های اخیر است.

به رغم این همه، آن طور که از شواهد و قرائن برمی آید، نیاکان نخستین ما دندان هایی بسیار سالم تر از ما داشته اند.

به گزارش شبکه رادیویی «ان پی آر»، آلن کوپر، مدیر مرکز «دی اِن اِی» باستانی استرالیا، می گوید برپایه تحقیقات او و اعضای گروهش «انسان های شکارچی دندان های خیلی خوبی داشته اند، اما به محض آن که به کشاورزی روی آوردند، تغییر بزرگی در دندانهایشان به وجود آمد. بیماری لثه بین آنها شیوع پیدا کرد و به ناگاه تعداد زیادی دچار پوسیدگی دندان شدند.»

هزاران سال بعد، این مشکلات دندانی هنوز گریبان بشر را رها نکرده و ما، به عنوان نوادگان مدرن اجداد کشاورز خود، همچنان با بیماری های دهان و دندان دست و پنجه نرم می کنیم.

دانشمندان در توضیح این شرایط تغییر رژیم غذایی را به عنوان مؤلفه ای مهم معرفی می کنند.

بر اساس یافته های پژوهشی که به تازگی در نشریه «نیچر جینتیکس» منتشر شد، آقای کوپر و گروه محققان همراه وی با آزمایش پلاک های دندانی برجای مانده از ۳۴ اسکلت انسان ماقبل تاریخ به این نتیجه رسیدند که آدم های نخستین نسبت به فرزندان خود در عصر نو، دندان های بسیار سالم تری داشته اند.

این دانشمندان در ادامه بررسی های خود اعلام کردند که بشر در طول سده ها رژیم غذایی خود را از گوشت، سبزیجات و دانه های خوراکی به کربوهیدرات و قند تغییر داده و در پی همین تغییر ترکیب باکتریایی دهانش را نیز دستخوش تغییر کرده است.

به نظر می رسد پدران و مادران ما زمانی در اعماق قرون تصمیم گرفتند از شکار دست بکشند و به کشاورزی روی آورند. این تصمیم در عمل موجب شد انواع خاصی از باکتری های بیماری زا که با استفاده از کربوهیدرات ها به بدن آدمی راه یافتند بر باکتری های «مفید» موجود در دهان انسان غلبه کنند. قرن ها بعد، افزودن آرد فرآوری شده و قند به جیره غذایی انسان مدرن در طول دوران انقلاب صنعتی نیز شرایط بدتری را برای دندان های او رقم زد.

تغییر رژیم غذایی اولیه، افزون بر مشکلات دهان و دندان، بیماری های دیگری هم برای انسان به همراه آورد، دیابت، چاقی و حتی مشکلات قلبی را باید در این گروه طبقه بندی کرد.

دکتر آلن کوپر توضیح می دهد که باکتری ها حدود ۹۰ درصد سلول های بدن ما را تشکیل می دهند. به باور این پژوهشگر «اشتباه آدمی آن بوده که تا به امروز بیش از حد بر روی خودش تمرکز کرده و از این به اصطلاح «میکروبیوم ها» غافل بوده است. (میکروبیوم به کُل مجموعه زیست بوم میکروبی اطلاق می شود که شامل انواع ژن ها و توده سلولی میکروب‌ها مستقر در یک بخش مشخص است.)

کوپر در ادامه می افزاید: «ما دندان هایمان را مسواک می زنیم، از نخ دندان استفاده می کنیم و بعد هم فکر می کنیم که بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده ایم.» اما، آن طور که این دانشمند می گوید، «به زودی به جای تمرکز بر روی این مسائل میکروبیوم شخص را مورد معاینه و درمان قرار خواهند داد.»

دکتر کوپر تصریح می کند در حال حاضر تنها راه حل برای برگرداندن میکروبیوم انسان به حالت سالم آن، «حذف کربوهیدرات های فرآوری شده و مصرف رژیمی غذایی مشابه نیاکان نخستین اوست.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *