چرا مایکروسافت ویندوز ۱۰ اس را به یک «حالت اجرایی» تبدیل کرد

 

تغییر ویندوز ۱۰ اس از یک نسخه‌ی کامل به یک حالت اجرایی در سیستم عامل موجب سردرگمی کاربران شده است. در این مقاله با جزئیات این تغییر رویه‌ی مایکروسافت آشنا می‌شویم.

همانگونه که می‌دانید، مایکروسافت ویندوز ۱۰ اس را که پیش از این به‌عنوان یک سیستم عامل مستقل شناخته می‌شد، به یک «حالت اجرایی» در نسخه‌های هوم و پرو ویندوز ۱۰ تبدیل کرده است. در مقاله‌ی پیش رو این تغییر استراتژی ردموندی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مقاله‌ی مرتبط:

خبر تغییر ویندوز ۱۰ اس از یک نسخه‌ی مستقل به یک حالت اجرایی در دیگر نسخه‌های  این سیستم عامل نظیر نسخه‌های هوم و پرو ویندوز ۱۰، موجب سردرگمی کاربران شده است. برخی گزارش‌ها از «مرگ» ویندوز ۱۰ اس خبر می‌دهند و این در حالی است که برخی معتقد بودند ویندوز ۱۰ اس قرار است به نسخه‌ی پیش‌فرض ویندوز ۱۰ تبدیل شود. پس بهتر است ببینیم چه اتفاقی رخ داده است.

ویندوز ۱۰ اس هنوز «زنده» است

مایکروسافت قصد از بین بردن ویندوز ۱۰ اس را ندارد؛ در واقع امسال تعداد بیشتری رایانه با ویندوز ۱۰ اس ارائه می‌شوند و به‌ نظر نمی‌رسد مایکروسافت بخواهد روند عرضه‌ی این دستگاه‌ها را کند سازد. تنها چیزی که تغییر کرده، نحوه‌ی قرار دادن ویندوز ۱۰ اس در اختیار تولیدکنندگان است.

در گذشته ویندوز ۱۰ اس در کنار نسخه‌هایی همچون هوم و پرو به‌عنوان یک نسخه‌ی مستقل ویندوز ۱۰ در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت و آن‌ها می‌توانستند از میان نسخه‌های مختلف ویندوز یکی را انتخاب کنند. اما اکنون مایکروسافت ویندوز ۱۰ اس را به‌عنوان یک نسخه‌ی مستقل عرضه نمی‌کند و آن را به یک «حالت اجرایی» تبدیل کرده است که می‌تواند در نسخه‌های هوم و پرو ویندوز ۱۰ مورد استفاده قرار گیرد.

این بدین معنی است که تولید‌کنندگان می‌توانند یکی از نسخه‌های هوم یا پرو ویندوز ۱۰ را انتخاب کنند و تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند حالت اجرایی S به‌طور پیش‌فرض در دستگاه‌های فروخته‌شده به مشتریان فعال باشد با خیر. در عمل این کار دسترسی تولید‌کنندگان سخت‌افزار به ویندوز ۱۰ اس را بیشتر می‌کند و کاربران نیز می‌توانند به‌‌راحتی بین حالت اجرایی «اس» و حالت آزاد ویندوز ۱۰ جابه‌جا شوند.

مایکروسافت نسخه‌ی اس را به‌عنوان یک نسخه‌ی مستقل عرضه نمی‌کند

تبدیل ویندوز ۱۰ اس به یک حالت اجرایی توسط مایکروسافت به معنی افزایش دسترسی تولید‌کنندگان به این آن ضمن استفاده از نسخه‌های دیگر ویندوز است و این تولید‌کنندگان هنوز هم می‌توانند ویندوز ۱۰ را به‌طور پیش‌فرض در حالت «اس» به مشتریان عرضه کنند. این تغییر متفاوت از خداحافظی با ویندوز ۱۰ اس است و در عمل اهالی ردموند پا را یک قدم فراتر گذاشته‌اند.

ویندوز ۱۰ یک حالت پیش‌‌فرض نخواهد بود

ارائه‌ی حالت اجرایی «اس» تأثیری بر کاربران فعلی دیگر نسخه‌های ویندوز ۱۰ نخواهد داشت. این بدین معنی است که اگر از نسخه‌ی هوم یا پرو ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، حالت اجرایی «اس» به‌صورت اجباری و از طریق به‌روزرسانی‌ها به نسخه‌ی فعلی ویندوز شما اضافه نخواهد شد.

ویندوز 10 اس

مایکروسافت حتی تولید‌کنندگان را وادار نمی‌کند تا از حالت «اس» به‌عنوان پیش‌فرض استفاده کنند؛‌ به‌‌جای انجام چنین کاری، ردموندی‌ها استفاده از ویندوز در حالت اجرایی «اس» روی سخت‌افزارهای جدید را برای تولید‌کنندگان ارزان‌تر کرده‌اند. اجباری نبودن حالت اجرایی «اس» به این معنی است که تولید‌کنندگانی همچون دل و اچ‌پی می‌توانند به ارائه‌ی سخت‌افزار با نسخه‌های مختلف ویندوز بدون حالت اجرایی «اس» ادامه دهند.

با وجود این‌که مایکروسافت استفاده از حالت اجرایی «اس» را برای تولید‌کنندگان سخت‌افزار اجباری نکرده است؛ اما از آن‌ها می‌خواهد از ویندوز ۱۰ با حالت اجرایی «اس» استفاده کنند. هزینه‌ی ویندوز ۱۰ نسخه‌ هوم با حالت اجرایی «اس»‌ از هزینه‌ی آن بدون این حالت کمتر است؛ اما انتخاب با تولید‌کنندگان است و مایکروسافت با دریافت هزینه‌ی بیشتر برای استفاده از ویندوز مشکلی ندارد. آن‌چه در مورد نسخه‌ی هوم گفته شد در مورد نسخه‌ی پرو ویندوز ۱۰ نیز صدق می‌کند.

این بدین معنی است که احتمالا شاهد فروش سخت‌افزارهای بیشتری خواهیم بود که به ویندوز ۱۰ با حالت اجرایی «اس» مجهز هستند. این مسئله باعث می‌شود مایکروسافت بتواند ویندوز ۱۰ اس را در اختیار مصرف‌کنندگان بیشتری قرار دهد و آن‌ها می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از حالت اجرایی «اس» استفاده کنند.

به‌روزرسانی از ویندوز ۱۰ اس رایگان می‌شود

در گذشته به‌روزرسانی از ویندوز ۱۰ اس به نسخه‌ی «کامل» نیازمند پرداخت هزینه‌ی ۴۹ دلاری بود. چرا که ویندوز ۱۰ اس در عمل همان نسخه‌ی پرو ویندوز ۱۰ بود و پرداخت هزینه‌ی اضافه تنها به معنی تغییر وضعیت استفاده از ویندوز محسوب می‌شد. در این حالت ۴۹ دلار پرداخت‌شده صرفا هزینه‌ای بود که برای به دست آوردن مجوز استفاده (لایسنس) نسخه‌ی پرو ویندوز ۱۰ پرداخت می‌شد.

ویندوز ۱۰ اس / Windows 10 S

اما با اضافه شدن حالت اجرایی «اس»‌ به نسخه‌ی هوم ویندوز ۱۰ شرایط اندکی تغییر کرده است. هزینه‌ی به‌روزرسانی از نسخه‌ی پرو ویندوز ۱۰ که در حالت «اس» اجرا می‌شود به ویندوز ۱۰ بدون حالت اجرایی «اس» همان ۴۹ دلار است؛ اما به‌روزرسانی ازنسخه‌ی هوم ویندوز ۱۰ با حالت «اس» به نسخه‌ی هوم بدون این حالت مجانی است.

هنوز هم می‌توانید از تمام مزایای ویندوز ۱۰ اس استفاده کنید

این یک تغییر مثبت است؛ چرا که کاربران احساس نخواهند کرد برای ارتقاء از ویندوز ۱۰ اس به نسخه‌ی کامل ویندوز تحت فشار هستند. در گذشته به‌روزرسانی از نسخه‌ی «اس» به نسخه‌ی پرو برای مدت محدودی رایگان بود و باعث می‌شد کاربران احساس کنند که نباید فرصت را از دست دهند و با استفاده از این پیشنهاد مجانی نسخه‌ی «اس» را به نسخه‌ی پرو ارتقاء دهند. اکنون با مجانی بودن به‌روزرسانی از نسخه‌ی هوم ویندوز ۱۰ با حالت اجرایی «اس» به نسخه‌ی عادی ویندوز ۱۰ هوم، کاربران احساس نخواهند کرد که مورد اجبار قرار گرفته‌اند.

کاربران ویندوز ۱۰ اس تغییری احساس نخواهند کرد

اگر در حال حاضر از دستگاهی با ویندوز ۱۰ اس استفاده می‌کنید، این تغییرات تأثیری روی شما نخواهند داشت. شما هنوز هم در حال استفاده از ویندوز ۱۰ اس روی دستگاه خود خواهید بود. اما ویندوز ۱۰ اس از این به بعد «ویندوز ۱۰ پرو در حالت S» نامیده خواهد شد. شما هنوز هم می‌توانید از تمام مزایای ویندوز ۱۰ اس استفاده کنید؛ اما در حال استفاده از ویندوز ۱۰ پرو در «حالت اجرایی» S خواهید بود.

نظر شما چیست؟

مدت زیادی از شروع کار مایکروسافت روی ویندوز ۱۰ اس نمی‌گذرد و انتظار نداریم که ردموندی‌ها به این زودی‌ از آن دست بکشند. اگر از هواداران ویندوز ۱۰ اس نیستید لازم نیست نگران باشید؛ چرا که این تغییرات اثری روی شما نخواهد داشت. دستگاه‌های فعلی شما مثل همیشه کار خواهند کرد و چیزی برای نگرانی وجود ندارد. اگر از ویندوز ۱۰ اس استفاده کرده‌اید، تجربه‌ی خود را با ما در میان بگذارید؛ همچنین به ما بگویید که نظر شما درباره‌ی تغییرات انجام‌شده توسط مایکروسافت چیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *