چرخه زندگی و خانواده چیست؟

چرخه زندگی و خانواده

منظور از این مولفه توالی تغییرات رشدی است که بر خانواده طی گذر از مراحل مختلف زندگی تاثیر می گذارد. در این فرایند خانواده دچار تغییر می شود و خود را با رشد کودکان انطباق می دهد. خانواده ها در مرحله انتقال از یک مرحله رشد به مرحله بعدی آن در معرض پیدا کردن شکلاتی قرار می گیرند. امروزه چالش های پیش روی خانواده ها از جمله انطباق وضعیت پرورشی کودکان با مراحل مختلف رشد آنان که شرح آن گذشت قابل ملاحظه است.

همزمان والدین هم در درون خانواده از چرخه های زندگی خود عبور می کنند که عبارتند از اوایل بزرگسالی، گذر به اواسط بزرگسالی، میانسالی، گذر از میانسالی و کهنسالی است. بدین ترتیب هر یک از اعضای خانواده با تکالیف رشد مربوط به رشد هر یک از کودکان خانواده و نیز مربوط به مرحله چرخه زندگی واحد خانواده درگیر می شود. به علاوه خانواده هم در کل خود از مراحل رشد یا چرخه های مختلف زندگی می گذرند.

توجه به مراحل رشد خانواده از این نظر مهم است که مشکلات بهداشت روانی کودکان می تواند ناشی از مسائل رشد خانواده و رشد فردی کودکان باشد.
دو مرحله اول چرخه زندگی خانوادگی مراحلی هستند که در آن ها بزرگسالان با تکالیف رشد مختلف که برای آمادگی آنان جهت انجام وظیفه به عنوان والدین موفق لازم است مواجه هستند.

سه مرحله بعدی عبارتند از مراحل تولد کودک، پرورش کودک و به استقلال رساندن او. دو مرحله پایانی مراحلی هستند که در آن والدین با زندگی خانوادگی در زمانی که کودکان آن ها خانواده را ترک می کنند سازگاری مجدد پیدا می کنند. در هر یک از این مراحل باید بر تکالیف رشد مورد نیاز توجه کرد.
توجه به چرخه زندگی خانواده تعاملات، کارکردها و منابع خانواده روشن می کند که چرا توجه به کودکان در درون بافت خانوادگی آنان مهم است و چرا باید به اتفاقاتی که در درون خانواده ها رخ می دهد، نظر داشته باشیم.

بسیاری از رخدادها از قبیل جدایی یا طلاق والدین، داغدیدگی و ازدواج مجدد می توانند عملکرد بهنجار خانوادگی را قطع کند و در رفتار و رشد کودک تاثیر می گذارند. اگر چه زمانی بیشتر مشکلات مربوط به بهداشت روانی را تابعی از نقش والدین می دانستند اما امروزه دریافته اند که میزان تاثیر والدین بر حسب نوع مشکل متفاوت است..چرخه ای زیبا و پر از اتفاقات خوب برای همه ارزو مندیم..

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *