چه سوالاتی را باید در مذاکره بپرسیم؟

مذاکره

تکنیک هایی که قبلاً در مذاکرات استفاده می کردید، یا در حال حاضر اجرا می کنید؛ همه و همه همان روش های سابق هستند و همیشه  تکرار شده اند. اگر می خواهید و دوست دارید در مباحثه و مذاکرات پیروز باشید از این سوالاتی که در این پست قرار می دهیم استفاده کنید.

اما، چه چیزی از شما فردی قوی و مذاکره کننده ای توانا می سازد؟ آیا شما جزو کسانی هستید که فقط برای گرفتن پول مذاکره می کنید؟ بسیاری از استراتژی ها وجود دارد تا از شما فردی قوی در این حرفه بسازد.

می توانید دلایل این نگرش را توضیح دهید؟

اگر نمی توانید نگرش طرف مقابل را با توضیحات ساده متوجه شوید؛ بهترین راه برای روشن شدن موقعیت طرف مقابل “پرسیدن سوال” است. به محض این که متوجه شوید چه چیزی در ذهن مخاطب شما می گذرد می توانید بهتر با او صحبت کنید و راحت تر به توافق برسید. با متوجه شدن منطق درخواست های مشتری، تسلط بیش تری روی بحث خواهید داشت.

آیا دلیلی برای رد کردن طرح من دارید؟

آیا باید این سوال را از مخاطب خود بپرسیم؟ هنگامی که احساس می کنید مخاطب هر طرح و ایده ای که ارائه می دهید رد می کند یا علاقه ای به شنیدن آن ندارد آیا باید بپرسید چرا ایده های من را رد می کنید؟ مردم گاهی عذرهایی می تراشند تا شما نتوانید از کارهای آن ها ایراد بگیرید. هنگامی که چنین سوالی را می پرسید طرف مقابل برای فرار از شما انواع دلایل را ارائه می دهد. وقتی متوجه شدید نمی تواند پاسخی منطقی به شما بدهد می توانید مستقیماً اعتراض خود را بگویید و امیدی دارید در این نبرد پیروز باشید.

اهمیت این نکته چیست؟

درک کردن نکته هایی که گفته می شود کاملاً ضروری است، و ممکن است باعث بهتر شدن موقعیت شما باشد، پاسخ شما به نکته های متفاوت می تواند باعث بهتر شدن استراتژی های مذاکره باشد. فهمیدن مذاکره بین دو طرف اهمیت دو محصول یا خدمات را افزایش می دهد با این روش حتی تیم شما در سطح بهتری قرار خواهد گرفت.

کدام بخش از پیشنهادم برای شما نگران کننده است؟

می توانید این نوع مذاکره را برای قراردادهای بزرگ استفاده کنید. برای حل مشکلاتی در کار یا خانواده هم کاربردی ست و همچنین برای تقسیم عناصر فردی که بحث درباره نکته های کوتاه است مذاکره را برای شما ساده می کند. این نوع مذاکره باعث تعجب دیگران می شود زیرا جذاب و تحربک کننده است بحثی درباره نکته های مهم که درگیری بین دو طرف ایجاد نکند مذاکره ای که با ارتباط موثر برگزار شود می تواند دوباره برای کارهای دیگر تکرار گردد. تمام نکته های مهم را به ترتیب آماده کنید تا بحثی کامل داشته باشید این کار باعث جلب توجه و اهمیت دادن طرف مقابل به شما می شود تا نقاطی که برای دو طرف قابل فهم نباشد سریع حل شوند.

چه اسناد و شواهدی برای اثبات موقعیت خود دارید؟

بدون شک این مثال مشهور را همه شما شنیده اید ” اعتماد کنید اما مطمئن شوید” مهم است بدانید هر آن چه که ارائه می دهید ۱۰۰ درصد درست است. مهم ترین راه برای این کار گرفتن اسناد و مدارک برای ثابت کردن صحبت طرف مقابل است. افرادی که در مذاکره به دیگران اعتماد می کنند طبق اسناد قبل آمادگی لازم را دارند. اگر کوچک ترین شکی داشتید حتماً ابتدا مطمئن شوید بعد اعتماد کنید.

آیا چیز دیگری وجود دارد که دوست داشته باشید بدانید؟

بعد از این که تمام سوالات لازم را پرسیدید اما باز هم دوست دارید از چیزی که به شما ارائه شده مطمئن شوید، پرسیدن این سوال می تواند جوانب و نقاطی را برای شما روشن کند، که ممکن است متوجه آن ها نشده باشید. پس حتماً از این سوال با استراتژی خاصی استفاده کنید. در هر مذاکره کوچک یا بزرگ ارتباط مستقیم امری حیاتی به شمار می رود. ممکن است برخی از مردم برای جلوگیری از پس زده شدن، این سوال را بپرسند. این سوالات فقط به شما کمک نمی کند بلکه به ضمانت محصول یا خدمات شما کمک می کند تا مذاکره ای سالم داشته باشید.

منبع : پدیده فکر مهتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *