چگونه خوب تدریس کنیم؟

چگونه خوب تدریس کنیم؟

امروزه بر اساس مطالعاتی که بر روی یادگیری انسان انجام شده است، روش های سنتی تدریس در کشورهای پیشرفته دنیا کنار گذاشته شده اند و جای خود را به شیوه های مدرن تدریس داده اند. به شیوه های مدرن تدریس «آموزش شتابنده» یا «آموزش فعال» نیز گفته می شود.

در آموزش سنتی، معلم وارد کلاس می شود، شروع به سخنرانی می کند، مسئله را خودش مطرح و خودش حل می کند و دانش آموزان موظفند که صورت و جواب مسئله را بیاموزند و در امتحان آن را بازگو کنند.

اما ثابت شده است که این روش دیگر کارایی ندارد و منجر به افزایش یادگیری نمی شود.

در شیوه آموزش فعال، معلم نقش تسهیل گر را ایفا می کند. به این صورت که وارد کلاس می شود، مسئله ای چالش برانگیز را مطرح می کنند و دانش آموزان را وادار به بحث گروهی می کند. در واقع معلم به دانش آموزان کمک می کنند که ابتدا خودشان مسئله را کشف کننده و سپس خودشان به صورت گروهی پاسخی برای آن مسئله بیابند. در واقع برای آموزش به شیوه فعال، می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • در صورتی که امکانات به شما اجازه می دهد، کلاس ها را به صورت ۱۰ تا ۱۵ نفره برگزار کنید.
  • از بحث های گروهی، ایفای نقش، قصه های نیمه تمام، بارش فکری و بازی به کرات استفاده کنید(این موضوع محدود به سن خاصی نیست و حتی میتواند در کلاس های دانشگاهی استفاده گردد)
  • در صورت دادن پاسخ غلط توسط دانش آموزان، سریعا غلط بودن را به او نگویید، بلکه او را هدایت کنید تا به اشتباه خود پی ببرد.
  • سعی کنید وقتی یکی از دانش آموزان سوالی میپرسد، از بقیه دانش آموزان بخواهید تا جواب او را بدهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *