چگونه مقاله بنویسیم؟

چگونه مقاله بنویسیم؟

بسیاری از دانشجویان به خصوص دانشجویان ارشدی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند برای تکمیل رزومه خود نیاز به نگارش مقاله دارند. برای نوشتن یک مقاله موفق ابتدا باید بدانید که مقاله را برای کجا می نویسید. یعنی باید سمینار یا نشریه ای که می خواهید مقاله را برای آن بفرسید مشخص کنید زیرا محور همایش های مختلف و حتی سبک نگارش و ویرایش مقاله در همایش ها و سمینارهای مختلف با هم متفاوت است.

بعد از انتخاب همایش نوبت به انتخاب موضوع می رسد. برای انتخاب موضوع باید درباره محورهای همایش مورد نظر یک سرچ و مطالعه کلی بکنیم تا با آخرین دستاوردهای علمی در زمینه مورد نظر آشنا شویم. در حین مطالعه مطالب و مقالات گذشته، احتمالا سوالاتی در ذهن ما پیش می آید. این سوالات به احتمال خیلی زیاد موضوع مقاله ما خواهد بود.

پس از انتخاب موضوع باید روش کار خود را مشخص کنیم. اگر پژوهش ما نیاز به کار آماری دارد یا یک کار نرم افزاری است و یا صرفا یک مقاله مروری می باشد، روند کار اینها با یکدیگر متفاوت است. برای هر یک از حالت های فوق باید یک روند مشخص برای مقاله تدوین کنیم. برای این کار می توانیم به مقالات گذشته مراجعه نماییم و یا از کمک افراد متخصص بهره ببریم.

پس از آن، باید منابع مورد نیاز را جمع کرده و به کمک آنها ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق را بنویسیم. ادبیات موضوع شامل تعاریفی که نیاز است از متغیرهای تحقیق انجام شود می باشد و پیشینه تحقیق کارهایی است که تا کنون در زمینه تحقیق مورد نظر انجام شده است که آن را از قدیمی ترین تحقیق شروع می کنیم و به جدید ترین تحقیق ختم می کنیم.

سپس مقاله را جمع بندی، نتیجه گیری و بر اساس فرمت همایش مورد نظر ویراستاری می کنیم.

این خلاصه ای از روند نگارش مقالات علمی بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *