چین دو فضانورد را به طولانی‌ترین ماموریت فضایی خود فرستاد

جینگ هایپنگ در این تصویر در فرودگاه هنگ‌کنگ دیده می‌شود

جینگ هایپنگ در این تصویر در فرودگاه هنگ‌کنگ دیده می‌شود

خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، می‌گوید دو فضانورد آن کشور روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه عازم مرکزی تحقیقاتی شده‌اند تا طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین را انجام دهند.

جینگ هایپنگ، فرمانده عملیات و چن دونگ، فضانورد دیگر، از بیابان گبی در شمال کشور، توسط موشک چینی شنزو-۱۱ به فصا فرستاده شدند.

چن و جینگ به آزمایشگاه فضایی «کاخ پردیس-۲» می‌روند؛ فضاپیمایی که ماه گذشته به مدار زمین فرستاده شده بود.

هر دو برای مدت ۳۰ روز در این آزمایشگاه می‌مانند. این طولانی‌ترین ماموریتی‌ست که فضانوردان چینی برای انجام آن راهی مدار زمین شده‌اند. آقای جینگ، فضانوردی کهنه‌کار و فرمانده ماموریت، تولد ۵۰ سالگی خود را در فضا جشن خواهد گرفت. این سومین بار است که او به مدار زمین می‌رود.

به گفته روزنامه «چاینا دیلی»، جینگ هایپنگ گفته هرچند این ماموریت بسیار چالش‌برانگیز و خطرناک است، «اما هیچ چیز دیگری وجود ندارد که به این اندازه دلم بخواهد آن را انجام دهم».

روزنامه نیویورک‌تایمز ماموریت فضایی تازه چین را «گامی دیگر در برنامه بلندپروازانه» آن کشور خارج از زمین توصیف کرده‌است.

ماموریت فعلی جینگ و چن، ششمین مامورین فضایی چین با حضور فضانوردان است و حضور سی روزه این دو نفر، دو برابر رکورد پیشین کشور بزرگ شرق آسیا، در مدار زمین به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش‌ها، مهم‌ترین اقدامات این دو فضانورد در «کاخ پردیس-۲» آزمایش رایانه‌ها، و نیز نیروی محرکه، مایتحاج لازم برای اقامت و زندگی و آزمایش‌های دیگر خواهد بود. در واقع این اقدامات قرار است به چین برای ارسال ایستگاه فضایی پیشرفته‌ «تیانه-۱» کمک کند. فضاپیمایی که قرار است در سال ۲۰۱۸ راهی فضا شود.

چین برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ کاوشگری را به ماه فرستاد و برای فرستادن یک کاوشگر دیگر در سال ۲۰۱۸، در بخشی دورتر از قمر کره زمین، برنامه‌ریزی می‌کند. این کشور در عین حال در تلاش است تا سال ۲۰۲۰ فضاپیمایی بدون‌سرنشین به مریخ و تا سال ۲۰۲۵ فضانوردی به ماه بفرستد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *