کامپیوتر باستانی با قدمت بیش از ۲۰۰۰ سال

Antikythera mechanism یک کامپیوتر مکانیکی متعلق به ۲۰۰۰ سال پیش (۸۰ قبل از میلاد ) می باشد که برای محاسبات نجومی طراحی شده است .

این وسیله در سال ۱۹۰۰ در قسمت شمالی جزیره کوچک آنتی کیترا در ناحیه کرت یونان توسط عده ای غواص که برای جمع آوری اسفنج رفته بودند در یک کشتی غرق شده متعلق به عصر برنز در میان تعداد زیادی از وسایل دیگر کشف گردید و به موزه آتن منتقل شد اما ماهیت اصلی آن تا دهه ها بعد مجهول ماند.در سال ۱۹۵۸ درک جی سولا پرایس در صدد ترمیم این قطعه برآمد. درسال ۱۹۷۱ یک اسکن ایکس ری نشان داد که این جسم دارای چرخ دنده های متعدد درون خود می باشد.این کامپیوتر  دارای تکنولوژی منحصر به فردی است به صورتیکه تکنولوژی ساخت آن برابر با تکنولوژی ساخت ساعت در سویس در قرن ۱۹ می باشد  وتا قبل از قرن ۱۴ که ساعت نجومی ساخته شد وسیله ای با این مکانیسم پیچیده ساخته نشده است .

672px-NAMA_Machine_d'Anticythère_1

با تحقیقات بیشتر در مورد این وسیله شکل نهایی آن یک صفحه ی مدرج درروی یک جعبه چوبی که درون آن ۲۰ چرخ دنده وجود داشت تصویر شد . در روی این جعبه تقویم های نجومی و سال نما و همچنین فرایندی که زمان دقیق طلوع و غروب خورشید . حالت های ماه و مختصات قرار گیری سیارات منظومه شمسی را در روز های سال با دقت بالا  نشان می داد وجود دارد .

منبع :

http://www.antikythera-mechanism.gr/project/overview

http://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *