کمبود این ویتامین شما را به آلزایمر مبتلا می‌کند

آلزایمر

تمامی ویتامین ها چه به صورت خوراکی یا به صورت دارویی در بهبود سلامتی انسان مفید هستند. ویتامین D یکی از مفید ترین ویتامین ها محسوب می شود.
مصرف این ویتامین بیشتر زمانی که دسترسی به آفتاب و یا نور خورشید نیست یا اینکه میزان کافی آن در بدن کاهش یافته است توصیه می شود. بیماری زوال عقل یا آلزایمر از علل بسیاری نشات می گیرد که یکی از مهمترین آنها کمبود ویتامین D می باشد. چرا که این ویتامین به صورت مستقیم بر روی مغز تاثیر دارد.
طبق تحقیقات دانشمندان کسانی که دچار کمبود این ویتامین هستند دو برابر بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به آلزایمر دارند.
ویتامین D دارویی
مکمل های ویتامین D که معمولا برای بزرگسالان تجویز می شود تا ۵۳ درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. البته این میزان صرفا جهت افرادی که میزان ویتامین D در بدنشان به حد نرمال است تخمین زده شده است. در صورتیکه میزان ویتامین D در بدن شما کم باشد مصرف قرصها،  این کمبود را جبران می کند.
آلزایمر و پیری
بخشی از مطالعات انجام شده توسط انجمن آلزایمر نشان می دهد که بیشتر افراد بالای ۶۵ سال در معرض آلزایمر هستند. زوال عقل، بیماریهای قلبی عروقی، سکته های مغزی، و بسیاری دیگر از بیماریها در این سن بروز می کند. اما  خطر بیماری آلزایمر در بزرگسالان به خصوص افراد بالای ۶۵ سال دو برابر بیشتر از دیگر بیماریها می باشد. این بیماری به خصوص در افرادی که میزان ویتامین D بدنشان کافی نیست احتمال وقوع بیشتری دارد.
بسیاری از افراد هستند که تمایل دارند این بیماری دشوار را درمان و یا پیشگیری کنند. به طور کلی تنها ویتامین D درمانگر آلزایمر نخواهد بود ولی به عنوان یک راه بسیار مطمئن در پیشگیری محسوب می شود.
ویتامین D در تغذیه
مصرف مواد غذایی سالم همیشه بهتر از مصرف داروهای شیمیایی هستند. ماهی ها از هر نوعی که باشند مقدار قابل توجهی ویتامین D دارند. مصرف ماهی ها یا حتی روغن های آنها یکی از بهترین منابع ویتامین D می باشند. علاوه بر آن این ویتامین مفید و مهم از منبع بزرگی به نام خورشید نیز حاصل می شود.
نور آفتاب یکی از بزرگترین منابع ویتامین D می باشد. که به صورت طبیعی در اختیار همه انسانها قرار گرفته است. هر چند که میزان تابش نور در فصل زمستان بسیار کم می باشد ولی در همه فصول به خصوص تابستان می توان از آن بهره جست. در فصل تابستان که تابش نور خورشید به اندازه کافی می باشد تنها ۱۵ دقیقه روزانه استفاده از این نور می تواند ویتامین مورد نیاز بدن شما را تامین کند.
زوال عقل یا آلزایمر از دسته بیماریهای سخت و ناعلاج است که معمولا در پیری انسان را درگیر می کند. مصرف این ویتامین در تغذیه روزانه تا حد زیادی می تواند شما را از مبتلا شدن به این بیماری محفوظ نگه دارد.
منبع: خبر آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *