گوشی هوشمند خود را به یک چاپگر سه‌بعدی تبدیل کنید

این دستگاه ۹۹ دلاری گوشی شما را به یک چاپگر سه‌بعدی تبدیل خواهد کرد.

اگر شما تا چند سال پیش از خرید یک چاپگر سه‌بعدی به دلیل گران قیمت بودنش خودداری می‌کردید، حالا ما برای شما خبرهای خوبی آورده‌ایم. چاپگری که شما منتظر آن بودید حالا پیش روی شماست. نام آن OLO است. دستگاهی که برای اولین بار در نمایشگاه مخترعین در نیویورک رو نمایی شد در نهایت به سایت معروف Kickstarter راه یافت و توانست به راحتی تمام هشتاد هزار دلار کمک هزینه‌ای را که برای ساخت این دستگاه نیاز داشت در کمتر از چند ساعت جمع‌آوری کند.

کسانی که روز رونمایی این دستگاه را از دست دادند در اینجا می‌توانند از حقایق و عملکرد این دستگاه مطلع شوند: OLO به منظور تبدیل کردن تلفن هوشمند شما به یک چاپگر سه‌بعدی کاملا کاربردی، طراحی شده است. هیچ شوخی در کار نیست! شما کافی است نرم‌افزار مربوط به این محصول را بر روی تلفن خود اجرا کنید، شی که می‌خواهید چاپ کنید را انتخاب کنید، گوشی خود را داخل  پایه دستگاه قرار دهید و چند دقیقه بعد شی چاپ شده آماده است و می‌توانید آن را از داخل دستگاه بردارید. این کار واقعا مانند جادو می‌ماند و هزینه تمام این تجهیزات کمتر از یک جفت کتانی ورزشی نایک است.

در این قسمت درباره عمکرد دستگاه بیشتر توضیح خواهیم داد: این چاپگر از سه بخش اصلی تشکیل شده است. یک مخزن، یک رزین فتوپلیمر مخصوص که آن را در داخل این مخزن می‌ریزید و یک سرپوش مکانیکی که شامل سازنده تصویر و کنترل کننده جریان برق است. در زیر مخزن یک شیشه پلاریزه شده (شیشه مقاوم در برابر ارتعاشات نوری) وجود دارد که شما گوشی خود را در زیر این شیشه و رو به بالا قرار می‌دهید (به طوری که صفحه نمایش گوشی رو به بالا باشد).

اساسا وقتی شما سرپوش دستگاه را بر بالای مخزن قرار می‌دهید و پرینتر شروع به کار می‌کند، نرم‌افزار مرتبط با این دستگاه نور صفحه نمایش تلفن شما را با یک طرح خاص (طرحی که شما برای چاپ انتخاب کرده‌اید) به سمت بالا می‌تاباند. سپس شیشه پلاریزه شده تمام این نور را دریافت خواهد کرد و آن را به سمت بیرون می‌تاباند تا تلفن شما زاویه دید پهن‌تری داشته باشد و دوبار نور را هدایت می‌کند به طوری که تمام کوانتوم نور به سمت بالا حرکت می‌کند.

بنابراین اگر صفحه نمایش شما نور را به سمت مخزن بتاباند، نور تابیده شده منجر به ایجاد لایه‌ای سفت شده از رزین موجود در مخزن می‌شود که در نهایت تصویر را می‌سازد که به آرامی این سطوح از ریزین‌های سفت شده (در واقع تصاویر ساخته شده) به سمت بالا حرکت می‌کنند به طوری که مرحله به مرحله هر لایه جدید با طی شدن همین اصول ایجاد می‌شود. در واقع این یک چاپگر DLP است (DLP دستگاه نمایشی است که بر اساس فناوری نوری- مکانیکی-الکترونیکی کار می‌کند) که از صفحه نمایش شما به عنوان یک پروژکتور استفاده می‌کند که این موضوع واقعا فوق‌العاده است. به این دلیل که تلفن همراه شما جایگزین قطعه‌ای از یک پرینتر سه‌بعدی است که آن قطعه بسیار گران قیمت است. اما صفحه نمایش تلفن شما دقیقا همان کار را با قیمتی بسیار ارزان‌تر انجام می‌دهد.

با خواندن نحوه عملکرد این چاپگر  می‌توان دریافت  که این محصول بسیار هوشمند به نظر می‌رسد و مانند خیلی از چاپگرهای سه بعدی دیگر مثل Ultimaker و Makerot اهل رجز خواندن بیخود نیست.

در حقیقیت این محصول باعث می‌شود تا فناوری چاپگرهای سه‌بعدی در میان مردم همه‌گیر و عمومی شوند. مخصوصا به دلیل این‌که قیمت آن تنها ۹۹ دلار است. اگر چه شما هنوز به یک تلفن هوشمند برای این کار نیاز دارید اما این محصول راه را برای نفوذ هر چه بیشتر فناوری چاپگرهای سه بعدی در میان اقشار جامعه بازتر می‌کند. علاوه بر این بسته به انداره و پیچیدگی شی که شما تصمیم به چاپ آن دارید شما احتمالا باید تلفن خود را بین یک تا چهار ساعت در اختیار این دستگاه قرار دهید که این موضوع برای اکثر افراد ناخوشایند به نظر می‌رسد.

متاسفانه پیش از این‌که شما مشغول خواندن این مطلب شوید تعداد زیادی از این محصول به عنوان هدیه برای حامیان این پروژه در نظر گرفته شده است. اما شما هم‌چنان می‌تواند با پرداخت ۹۹ دلار یک دستکاه OLO را دریافت کنید. اگر تمام مسائل طبق برنامه‌ریزی پیش برود، تولیدکنندگان انتظار دارند تا ساخت این محصول را تا قبل از ماه سپتامبر به پایان برسانند و توزیع آن را در میان حامیان مالی آغاز کنند.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. علیرضا گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
    در زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید
    واقعا ممنون .خسته نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *