گیاه عصر یخبندان پس از ۳۰ هزار سال گل داد

دانشمندان روسی موفق شده اند با استفاده از دانه ها و میوه ذخیره شده در انبار آذوقه یک سنجاب سیبریایی نوعی گیاه ۳۰۰۰۰ ساله را احیا کنند.

به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین»، گروهی از دانشمندان روسی توانسته اند تنها با استفاده از باقی مانده بافت میوه، یک گیاه کامل را که هزاران سال منقرض شده بود و بر روی کره زمین وجود خارجی نداشت، باری دیگر به چرخه حیات بازگردانند. گامی پیشروانه که می تواند راه را برای زنده کردن انواع دیگر جانداران هموار کند.

گیاه زنده شده «قلیانک برگ‌باریک» نام دارد که نام علمی آن «Silene stenophylla» است و قدیمی ترین گونه گیاهی است که تا کنون بازسازی شده و توانایی ازدیاد و تولید گل های سفیدرنگ و دانه های قابل رشد را نیز داراست.

آزمایش اخیر نشان می دهد که لایه یخ‌های دائمی اعماق زمین، مانند یک محفظه طبیعی برای اَشکال مختلف حیات عمل می کند.

دانشمندان اعلام کرده اند که با در نظر گرفتن یافته های پژوهش جدید، به دنبال یافتن خزانه ژنی کهن مربوط به دوران پیش از به وجود آمدن زندگی بر روی زمین هستند که، از دیدگاه نظری، زمان زیادی از نا پدید شدنش می گذرد.

پیش تر، دانشمندان کانادایی توانسته بودند گیاهانی با قدمت بسیار کمتر را از دانه های یافته شده در انبار آذوقه برجای مانده از حیوانات بازسازی کنند.

سوِتلانا یاشینا از مؤسسه زیست‌فیزیک سلولی آکادمی علوم روسیه، که رهبری پروژه احیای گیاه دوران ماقبل عصر یخبندان را بر عهده داشته، می گوید گیاه بازسازی شده شباهت بسیاری به نمونه جدیدش دارد که هنوز هم در برخی مناطق شمال شرقی سیبری می روید. این دانشمند روس می افزاید امیدوار است که گروه تحت رهبری او بتوانند نمونه های منقزض شده بیشتری را در آینده نزدیک احیا کنند.

استانیسلاو گوبین، یکی از اعضای تیم در گزارشی درباره آزمایش فوق می نویسد: «سنجاب ها برای ساخت انبارهای آذوقه، به اندازه یک توپ فوتبال، زمین یخ زده را سوراخ می کردند، اول یونجه و سپس موی حیوانات را در کف حفره ایجاده شده جمع می کردند و به این ترتیب یک مخزن یخی طبیعی می ساختند.»

انبار های کشف شده در عمق ۱۲۵ پایی (۳۸ متری) زیر سطح کنونی زمین قرار داشتند و علاوه بر دانه، لایه هایی از استخوان پستانداران بزرگ مانند ماموت، کرگدن پشمالو، گاومیش کوهاندار، اسب و گوزن را در خود جای داده بودند. استانیسلاو گوبین با اشاره به این مواد می گوید: «اگر شانس بیاوریم، می توانیم بافت منجمد شده بدن سنجاب ها را نیز بیابیم و در آن صورت راه را برای احیای احتمالی پستانداران عصر یخبندان هموار کنیم.»

در همین حال دانشمندان ژاپنی نیز در حال جست و جوی محل برای یافتن بقایای ماموت های کهنسال هستند، اما گوبین امیدوار است که روس ها زودتر بتوانند بافت یخ زده حیوانات را برای احیا به دست آورند، وی می گوید: «اینجا سرزمین ماست و خودمان تلاش می کنیم که زودتر از بقیه پیدایشان کنیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *