۱۵ اشتباه زبان بدن که افراد موفق مرتکب نمی‌شوند

body-language-t

بدن ما زبان خودش را دارد و کلماتی که استفاده می‌کند، همیشه مهربان نیستند. زبان بدن شما، به بخش جدایی‌ناپذیری از هویت شما تبدیل شده است، تا جایی که حتی به آن فکر هم نمی‌کنید. اگر همینطور است و به زبان بدن‌تان فکر نمی‌کنید، زمان آن رسیده که به آن توجه کنید، زیرا ممکن است با این بی‌توجهی حرفه‌ی خود را به خطر بیندازید. وب‌سایت TalentSmart پس از آزمایشِ بیش از یک میلیون نفر متوجه شده است که رده‌های بالاییِ عملکردهای برتر (یا دقیق‌تر بگوییم، ۹۰ درصد از مشاغلی که باید عملکرد برتری داشته باشند)، با افرادی پر شده است که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند. این افراد از قدرت نشانه‌های غیرگفتاری در ارتباطات باخبر هستند و بر همین اساس، زبان بدن خود را کنترل می‌کنند. آنچه در ادامه آمده است، ۱۵ مورد از رایج‌ترین اشتباهات زبان بدن رایج در میان افراد معمولی است که افراد دارای هوش هیجانی بالا از آنها دوری می‌کنند.

۱. خمیده بودن

Slouching

خمیده بودن نشانه‌ای از بی‌احترامی است. این حالت نشان می‌دهد می‌دهد که شما خسته شده‌اید و هیچ تمایلی ندارید که آنجا باشید. شما هرگز به رئیس‌تان نمی‌گویید: «من نمی‌فهمم چرا باید به حرفهای تو گوش کنم.» ولی اگر حالتی آویزان و خسته به خود بگیرید، نیازی نیست این حرف را به او بگویید، چون با زبان بدن این را خواهید گفت. مغز طوری ساختار یافته، که میان قدرت ما و مقدار فضایی که اشغال می‌کنیم، ارتباط وجود دارد. صاف ایستادن در حالیکه شانه‌ها عقب هستند، نشان‌دهنده‌ی قدرت است. در این حالت، میزان فضایی که اشغال می‌کنید به حداکثر می‌رسد. ولی آویخته بودن، نتیجه‌ی به هم ریختن شکل بدن شماست و موجب اشغال فضای کمتر و القای قدرت کمتر می‌شود. داشتن حالت و وضعیت خوب، موجب می‌شود تا دیگران به ما احترام بگذارند و موجب تعامل بین دو طرف گفتگو می‌شود.

۲. حرکات اغراق‌آمیز

Exaggerated-gestures

حرکات اغراق‌آمیز نشان می‌دهند که شما حقیقت را بیش از حد بزرگ می‌کنید. از حرکات ظریف و کنترل‌شده استفاده کنید تا قدرت رهبری و اعتماد به نفس‌تان را نشان دهید. استفاده از ژست‌های گشاده مانند باز کردن بازوها از یکدیگر و نشان دادن کف دست‌ها به دیگران، می‌گوید که شما چیزی برای پنهان کردن ندارید.

۳. نگاه کردن به ساعت

Watching-the-clock

نگاه کردن به ساعت در زمانی که با کسی صحبت می‌کنید، نشانه‌ی روشنی از بی‌احترامی، بی‌حوصلگی و غرور است. این حالت این پیام را می‌رساند که شما کارهای بسیار مهم‌تری از صحبت کردن با فرد مقابل‌تان دارید و مشتاق هستید که هر چه زودتر او را ترک کنید.

۴. روی گرداندن از دیگران

Turning-yourself-away-from-others

روی گرداندن از دیگران یا علاقه نشان ندادن در مکالمه نشان می‌دهد که شما در گفتگو وارد نشده‌اید، بی‌علاقه یا ناراحت هستید و شاید حتی نسبت به فردی که با او صحبت می‌کنید بدگمان هستید. سعی کنید که روی شما به طرف کسی که صحبت می‌کند باشد و در حال گوش دادن به او، سرتان را کمی خم کنید. این حالت به او نشان می‌دهد که شما تمام تمرکز و توجه‌تان را به او داده‌اید.

۵. دست به سینه بودن

Crossed-arms

دست به سینه بودن یا پا روی پا انداختن، تا حدی، موانع فیزیکی‌ای هستند که نشان می‌دهند شما پذیرای چیزی که فرد دیگر می‌گوید نیستید. حتی اگر لبخند بزنید یا محو مکالمه‌ای خوشایند باشید، ممکن است که فرد مقابل این حس آزاردهنده را داشته باشد که شما تمایلی به صحبت با او ندارید. حتی اگر با دست به سینه ایستادن، احساس راحتی می‌کنید، اگر می‌خواهید دیگران شما را فردی با فکر باز و علاقه‌مند به شنیدن حرف‌های‌شان بدانند، در برابر تمایل برای انجام آن مقاومت کنید.

۶. ناهماهنگی

Inconsistency

ناهماهنگی میان حرف‌ها و حالت چهره موجب می‌شود تا دیگران حس کنند که مشکلی وجود دارد و تصور کنند که شما سعی می‌کنید آنها را فریب دهید، حتی با وجود اینکه دلیل و چگونگی آن را دقیقا نمی‌دانند. برای مثال، لبخندی عصبی در حال رد کردن یک پیشنهاد در طول مذاکره، به شما کمک نمی‌کند تا منظور خود را درست بیان کنید و فقط موجب می‌شود که فرد مقابل در کار کردن با شما احساس ناراحتی کند، زیرا تصور می‌کند که شما مرتکب اشتباهی شده‌اید یا چیزی را پنهان می‌کنید.

۷. سر تکان دادن بیش از حد

Exaggerated-nodding

سر تکان دادن بیش از حد، اضطرابِ شما در مورد پذیرش چیزی را می‌رساند. ممکن است دیگران سر تکان دادن‌های شدید شما را به عنوان تلاش برای نشان دادنِ موافقت یا فهمیدن چیزی برداشت کنند که شما در واقع با آن موافق نیستید یا آن را نفهمیده‌اید.

۸. بی‌قراری یا مرتب کردن موها

بی‌قراری یا مرتب کردن موها این پیام را می‌رساند که شما مضطرب، بیش از حد پرانرژی، خجالتی و یا پریشان هستید. با این کار، شاید دیگران فکر کنند که شما بیش از حد به ظاهرتان اهمیت می‌دهید و به اندازه‌ی کافی به کارتان توجه نمی‌کنید.

۹. اجتناب از تماس چشمی

Avoiding-eye-contact

اجتناب از تماس چشمی موجب می‌شود که به نظر برسد شما چیزی را پنهان می‌کنید و این مسئله موجب بدگمانی می‌شود. عدم تماس چشمی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عدم اعتماد به نفس و علاقه نیز باشد و نشان دهد که شما هرگز نمی‌خواهید در محیط کاری با دیگران ارتباط برقرار کنید. نگاه کردن به پایین در حین صحبت کردن موجب می‌شود تا اینگونه به نظر برسد که اعتماد به نفس ندارید یا پریشان هستید و موجب شود حرف‌های شما تاثیر خود را از دست بدهند. به ویژه وقتی در مورد نکات پیچیده یا مهم صحبت می‌کنید، باید مستقیم به طرف مقابل نگاه کنید. از سوی دیگر، تماس چشمیِ مداوم نشان‌دهنده‌ی اعتماد به نفس، برتری، قدرت و هوش است. البته بدون تماس چشمیِ مستقیم و مستمر نیز می‌توان ارتباط برقرار کرد ولی بی‌توجهیِ کامل، تاثیراتی منفی بر روابط حرفه‌ای شما خواهد داشت.

۱۰. تماس چشمی بیش از حد شدید

Eye-contact-that’s-too-intense

تماس چشمی بیش از حد شدید می‌تواند رفتاری تهاجمی یا تلاش برای تسلط پیدا کردن بر فرد مقابل، تلقی شود. افراد به طور میانگین، تماس چشمی را ۷ تا ۱۰ ثانیه ادامه می‌دهند و تماس چشمی در زمان گوش دادن، طولانی‌تر از زمان صحبت کردن است. نحوه‌ی قطع تماس چشمی نیز پیامی را می‌رساند؛ به پایین نگاه کردن، تسلیم و اطاعت را می‌رساند ولی نگاه کردن به طرفین، نشانه‌ی اعتماد به نفس است.

۱۱. چرخاندن چشم‌ها

Rolling-your-eyes

چرخاندن چشم‌ها روشی اثبات‌شده برای منتقل کردن عدم احترام شما به فرد مقابل است. خوشبختانه با وجود اینکه این رفتار می‌تواند به یک عادت تبدیل شود، انجام آن آگاهانه است و می‌توانید آن را کنترل کنید و سعی در کنترل آن، ارزش تلاش کردن را دارد.

۱۲. اخم کردن

Scowling

اخم کردن یا چهره‌ای ناراضی داشتن، این پیام را می‌رساند که از حضورِ افرادی که در اطراف شما هستند، ناراحت هستید، حتی اگر آنها هیچ ربطی به خلق و خوی شما نداشته باشند. عبوس بودن، دیگران را از شما دور می‌کند، زیرا موجب می‌شود حس کنند که مورد قضاوت قرار گرفته‌اند. ولی لبخند زدن نشان می‌دهد که شما فردی گشاده، قابل اعتماد، دارای اعتماد به نفس و با رفتاری دوستانه هستید. مطالعات انجام شده با کمک تصویربرداریِ MRI از مغز، نشان داده‌اند که مغز انسان به افرادی که لبخند می‌زنند پاسخ مثبتی می‌دهد و این مسئله تاثیر مثبت و پایداری در مغز می‌گذارد.

۱۳. دست دادنِ ضعیف

Weak-handshakes

دست دادنِ ضعیف نشان می‌دهد که فاقد اقتدار و اعتماد به نفس هستید و از سوی دیگر، دست دادنِ بیش از حد قوی می‌تواند به عنوان رفتاری تهاجمی برای تسلط یافتن بر فرد مقابل تلقی شود که به همان اندازه‌ی دست دادنِ ضعیف، بد است. شدت دست دادن خود را با فرد مقابل و موقعیتی که در آن قرار دارید، تطبیق دهید، ولی همیشه سعی کنید محکم دست بدهید.

۱۴. مشت گره‌کرده

Clenched-fists

مشت گره‌کرده نیز مانند دست به سینه بودن یا پا روی پا انداختن، این پیام را منتقل می‌کند که پذیرای حرف‌های دیگران نیستید. این حالت می‌تواند موجب شود که شما فردی اهل بحث و جدل و با حالت تدافعی به نظر برسید که موجب می‌شود دیگران در ارتباط برقرار کردن با شما، عصبی شوند.

۱۵. بیش از حد نزدیک شدن

Getting-too-close

نزدیک شدنِ بیش از حد به دیگران (نزدیک‌تر از ۴۵ سانتی‌متر) نشان می‌دهد که هیچ احترامی برای فضای شخصیِ طرف مقابل قائل نیستید یا درک درستی از آن ندارید. این کار موجب می‌شود که دیگران از کنار شما بودن، احساس بسیار ناراحتی داشته باشند.

جمع‌بندی کلی

زبان بدن اهمیت بسیار زیادی در ارتباطات اجتماعی دارد. اجتناب از اشتباهات گفته شده در زبان بدن، به شما کمک می‌کند تا در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود، روابط قوی‌تری داشته باشید.

 

برگرفته از: forbes.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *