۳ مهارت سخنرانی برای ایجاد جذابیت سخنرانی

speech-skills-to-create-the-charm-of-speech

در این مقاله قصد داریم به روش‌ها و مهارت‌هایی بپردازیم که چطور جذابیت سخنرانی افزوده شود و مخاطبان از مهارت سخنرانی ما لذت ببرند.

جذابیت سخنرانی در چیست؟

وقتی صحبت از مهارت سخنرانی به میان می‌آید بدون شک یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها، مهارت ایجاد جذابیت سخنرانی است. منظور ما از جذابیت سخنرانی این است که کاری کنیم تا مخاطبان سراسر صحبت ما را با علاقه گوش کنند و نه تنها برای تمام شدن برنامه لحظه شماری نکنند بلکه اصلاً متوجه تمام شدن زمان کلاس نیز نشوند!

برای ایجاد جذابیت در سخنرانی باید از سه مهارت زیر استفاده کنیم و آنها را در صحبت خود به کار ببریم:

۱٫ مهارت داشتن هیجان در سخنرانی

۲٫ مهارت داستان گویی در سخنرانی

۳٫ مهارت کاربردی ساختن موضوع سخنرانی

پس با ما همراه باشید تا اصلی‌ترین کلیدهای ایجاد جذابیت در سخنرانی را با شما به اشتراک بگذاریم

مهارت داشتن هیجان در سخنرانی

اگر ما یک سخنرانی داشته باشیم که از ابتدا تا انتها سخنران شروع کند با انرژی خیلی خیلی زیاد و تن صدای خیلی خیلی بلند صحبت بکند، بعد از یک مدت حتی این انرژی و تن صدای بلند، ما را هم خسته می کند و گاهی اوقات لازم است که همان سخنران سرعت خودش را کم بکند، مکث کند و یک مقدار آرام صحبت کند. بنابراین بسیار ضروری است که هیجان سخنران در صحبت بالا باشد تا جذابیت سخنرانی بیشتر بشود.

همین فراز و فرودها هستند که می توانند سخنرانی ما را زیبا کند و اگر ما همیشه با یک ریتم، با یک تن، با یک سرعت، همه چیز را بیان بکنیم مطمئناً خیلی خیلی خسته کننده خواهیم بود.

چرا به این مقاله نگاهی نمی‌کنید؟  همه چیز از آنتونی رابینز | زندگی نامه، جملات زیبا، کتاب‌ها و فیلم آنتونی رابینز با زیرنویس فارسی

اگر همه چیز به صورت یکنواخت باشد، حتی اگر در بالاترین سرعت، با بیشترین هیجان هم که باشد بعد از یک مدتی تکراری می شود و این هنر ماست که سعی کنیم دوره‌های متناوبی را درنظر بگیریم که بتوانیم هم خیلی آرام و با آرامش صحبت کنیم و هم گاهی اوقات هیجان خیلی خیلی بالایی داشته باشیم.

داشتن هیجان یکی از مهارت‌های سخنرانی است که باعث می‌شود در طول صحبت توجه مخاطب جلب گردد و این توجه تا پایان حفظ شود. چون درصورتیکه این هیجان در تمام صحبت نباشد پس از مدتی به دلیل یکنواختی، مخاطب مجدداً دچار حواس پرتی خواهد شد و دیگر به ما توجه نخواهد کرد.

و البته باز هم دقت کنید هیجان زیاد نیز ممکن است باعث عدم توجه مخاطب گردد و چون این هیجان زیاد را دوست ندارد صحبت‌های سخنران را فیلتر کرده و توجهی نمی‌کند.

پس در طول صحبت دقت کنیم با ایجاد هیجان در حدی که مخاطب را جذب صحبت کنیم به جذابیت صحبت خود کمک کنیم.

البته مقوله هیجان برای ایجاد جذابیت در سخنرانی را نیز می‌توان به گونه‌ای دیگر نیز نگاه کرد. داشتن هیجان به معنی شور و اشتیاق (passion) می‌تواند یک کلید ضروری برای سخنرانی باشد.

speech-skills

مهارت داستان گویی در سخنرانی

یکی از مهمترین مهارت‌ها در سخنرانی، مهارت داستان ‌گویی و قصه‌پردازیست.

به قدری این موضوع در سخنرانی اهمیت دارد که کارگاه‌ها و دوره‌هایی در سراسر جهان برای آموزش مهارت قصه‌گویی برگزار می‌گردد تا افراد با اصول و تکنیک‌های آن آشنا شده و در صحبت‌های خود از این مهارت استفاده کنند.

چرا به این مقاله نگاهی نمی‌کنید؟  انتخاب موضوع سخنرانی و کنفرانس ( و لکچر) | بهترین موضوعات سخنرانی

در تحقیقی که در دانشگاه استنفورد انجام شده بود از سخنرانی که دانشجویان دانشگاه ایراد کرده بودند مطالبی که در ذهن مخاطبان باقی مانده بود ۶۵% موضوعاتی بودند که با داستان همراه بود و فقط ۵% آمار و ارقام در ذهن مخاطب مانده بود. از همین تحقیق می‌توان به اهمیت داستان‌پردازی در سخنرانی پی برد.

داستان به ایجاد هیجان در سخنرانی نیز کمک کرده و صحبت را از یکنواختی خارج می‌کند و باعث جلب توجه مخاطب خواهد شد. هرچه داستان با جزئیات بیشتری مطرح گردد، اثرپذیری و ماندگاری بیشتر خواهد داشت.

باید داستان‌های مرتبط با موضوع صحبت را پیدا کرده و در سخنرانی از آنها استفاده کنیم. شروع صحبت با یک داستان می‌تواند از همان ابتدا توجه مخاطب را به ما جلب کند و باعث جذابیت بیشتر صحبت گردد.

حتماً قبل از سخنرانی داستان مورد نظر خود را تمرین کنید تا نکات مهمی که در داستان مورد نظر شماست را بتوانید با تسلط و دقت بیشتری بیان کنید.

به خاطر داشته باشید که حتی در سخنرانی‌های علمی و آموزشی نیز می‌توان از داستان استفاده کرد و مطمئناً تأثیر بیشتری بر مخاطب خواهد گذاشت.

مهارت کاربردی ساختن موضوع سخنرانی

یکی از مهمترین مهارت‌های سخنرانی، کاربردی کردن موضوع می‌باشد. تصور کنید سخنرانی را که پر از مطالب علمی و به‌روز و اصطلاحات مشکل علمی و درنهایت …. مخاطب با این همه مطالب نمی‌تواند ارتباطی برقرار کند و درآخر اگر هم چیزی به یادش مانده باشد یک مشت تصطلاحات خواهد بود که هیچوقت استفاده‌ای نکرده است و شاید از شرکت در چنین سخنرانی پشیمان نیز شده باشد.

چرا به این مقاله نگاهی نمی‌کنید؟  قرص کاهش استرس سخنرانی و کنفرانس

مطالب سخنرانی باید به گونه‌ای تهیه گردند که مخاطب در انتها بتواند از صحبت‌های ارائه شده نتیجه‌ای بگیرد و آنها را به صورت عملی در کار، زندگی، تحصیل و… پیاده‌سازی نماید.

بهترین روش کاربری سازی سخنرانی روش Call To Action است. در این روش سخنران در انتهای صحبت، دقیقاً کاری را که مخاطب باید انجام دهد را به طور واضح بیان می‌کند و او را به اقدام عملی دعوت می‌نماید.

اغلب سخنرانی‌هایی که دعوت به اقدام واضح ندارند، به زودی فراموش خواهد شد و مخاطب احساس خواهد کرد که چیزی از صحبت مفید نبوده است.

در کاربردی سازی سعی کنید از گفتن کلمات انتزاعی و دور از ذهن خودداری نمایید و از کلمات مملموس و واضح استفاده کنید تا دقیقاً مشخص باشد منظور شما چیست.

پس برای ایجاد جذابیت در صحبت خود حتماً به کاربردی سازی موضوع دقت نمایید و مخاطب را در نحوه و روش استفاده عملی از صحبت، راهنمایی کنید.

منبع : bahrampoor.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *