سن پترزبورگ در منتهی‌الیه شمال غرب کشور روسیه واقع شده است. این شهر بعد از مسکو دومین شهر میزبان رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ است. جاذبه‌های این شهر موجب شده که گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان، سن پترزبورگ را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنند. این شهر  یکی از مقاصد دوست‌داران و علاقه‌مندان فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۸ است.

سن پترزبورگ

درباره سن پترزبورگ

سن پترزبورگ یکی از شهرهای متفاوت جهان است: در اینجا، تاریخ، اسطوره‌ها و معماری با طبیعت شمالی و زندگی شهری معمولی ترکیب شده است. نام این شهر در صد سال گذشته چهار بار تغییر کرده است. در ابتدا نام آن «پتروگراد» (Petrograd) و «لنینگراد» (Leningrad) بود. نام «سن پترزبورگ» ریشه لاتین و هلندی دارد. شهروندان سن پترزبورگ ترجیح می‌دهند آن را «پتر» (Piter) بنامند.

امروز سن پترزبورگ، واقع در سواحل خلیج فنلاند و در دهانه رودخانه نوا، مساحتی حدود ۱۴۰۳ کیلومترمربع را اشغال کرده است و به ۱۸ حوزه تقسیم می‌شود. با توجه به اطلاعات سال ۲۰۱۷، ۵٬۷۹۲٬۸۱۵ نفر در آنجا زندگی می‌کنند.

سن پترزبورگ قهرمان اروپا در تعداد پل‌ها،  تعداد کانال‌ها و جزایر است. در این شهر ۶۴ رودخانه، ۴۸ کانال، ۳۴ نهر، ۱۶۰ کیلومتر خاک‌ریز و ۸۰۰ پل وجود دارد.

سن پترزبورگ

اشیای فراوانی از معماری نئوکلاسیک، عجیب و غریب، مدرن و ریاضیات در این شهر وجود دارند که در هیچ جای جهان نمی‌توان آن را پیدا کرد. در سن پترزبورگ، خانه‌هایی مسکونی (حدود ۱۵ هزار ساختمان) از پیش از انقلاب این شهر حفظ شدند. کل مرکز شهر مانند یک موزه در هوای آزاد است. از کانال Obvodny به رودخانه بلشایا نوکا و از لارا الکساندر نوسکی تا بندر تجاری، شهر همان تصویری را که قبل از سال ۱۹۱۷ داشته است، حفظ کرده است.

سن پترزبورگ اغلب به‌عنوان پایتخت فرهنگی روسیه شناخته می‌شود. مرکز تاریخی آن در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. در میان مشاهیر معروف، هرمیتاژ، تئاتر ماریایینسکی، Kunstkamera، قلعه پیتر و پل (the Peter and Paul Fortress)، کلیسای سنت ایزاک و… وجود دارد. بیش از ۲۰۰ موزه، ۷۰ تئاتر، ۵۰ سینما و ۱۱۰۰ کتابخانه در سن پترزبورگ وجود دارند.

در سال ۲۰۱۶، سن پترزبورگ با توجه به نسخه جوایز جهانی سفر بهترین مقصد برای گردشگری در اروپا شناخته شد.

شرایط آب و هوا

دمای هوا در سن پترزبورگ ۲۰+ در روز و ۱۱+ در شب در ماه جون و به ترتیب ۲۲ و ۱۳+ درجه‌ی سانتی‌گراد در ماه جولای است. آب و هوا در سن پترزبورگ ناپایدار و قابل تغییر است، بنابراین تمام تجهیزات مانند کرم ضدآفتاب، ژاکت، ژاکت بادی و یک جفت کفش ضدآب را به همراه ببرید.

حمل و نقل عمومی

سن پترزبورگ

در سن پترزبورگ می‌توانید انواع حمل و نقل عمومی را تجربه کنید. در ادامه برای آشنایی با جزییات بیشتر با وسایل حمل و نقل در این شهر هر یک را مفصل‌تر توضیح خواهیم داد.

از فرودگاه و به فرودگاه

فرودگاه پالکوو سن پترزبورگ در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر و ۱۰ کیلومتری نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، مسکوفسکیو قرار دارد. با اتوبوس‌های سریع می‌توانید از پایانه جدید فرودگاه به مقصد ۳۹ (Ulitsa Kostiushko to Pulkovo) ۳۹e ،(Ulitsa Gastello to Pulkovo) وK39 (Moskovskaya Metro station to Pulkovo)  بروید. کرایه ۲۸ تا ۴۰ روبل (۱۷۰۰۰ تا۲۵۰۰۰ ریال) است.

این اتوبوس‌ها از ساعت ۵:۲۵ تا ۰۰:۲۰ با فاصله ۲۵ تا ۳۰ دقیقه حرکت می‌کنند.

شما می‌توانید یک ماشین را در  میز کار تاکسی Pulkovo در فرودگاه سفارش دهید. میزهای تاکسی Pulkovo در قسمت لابی ورودی وجود دارد. همچنین کیوسک‌های تاکسی در مقابل شما قرار دارند. شما می‌توانید با کارت بانکی خود هنگام سفارش در Taxi Pulkovo هزینه را پرداخت کنید یا در پایان سفر نقدی به راننده پرداخت کنید. یک ماشین به شهر حداقل ۶۰۰ روبل (۶۲۰۰۰۰ ریال) هزینه خواهد داشت. برخی از اتاقک‌ها مجهز به پرداخت کارت در ماشین هستند؛ اما شما نباید روی این موضوع به‌طور پیش فرض حساب کنید، اول از اپراتور سؤال کنید.

معمولا تعداد کمی ماشین های غیر تاکسی و خودگران در پایانه ورودی وجود دارند، اما آنجا بسیار بالاتر از حد متوسط کرایه دریافت می‌کنند.

حداقل ۳ ساعت قبل از ساعت پرواز خود مکان اقامت‌تان را ترک کنید، زیرا ممکن است در جاده‌های پرترافیک بیرون از شهر گرفتار شوید.

مترو

سن پترزبورگ

ایستگاه‌های مترو سن پترزبورگ با حرف m برچسب‌گذاری شده‌اند. مترو در زمان‌های مختلف از ۵:۳۰ تا ۷: ۰۰ صبح باز است.

در طول فصل ناوبری، از ۳۰ آوریل تا ۱۵ نوامبر، زمانی که پل‌های شهر باز می‌شود تا کشتی‌های ناوبری از طریق آن‌ها جا به جا شوند، یک مترو متقابل رودخانه‌ وجود دارد که شب‌ها در بین ایستگاه‌های Admiralteiskaya و Sportivnaya اجرا می‌شود. این بخش مترو از ساعت ۱:۰۰ صبح تا ۳:۰۰ صبح جمعه و شنبه شب و در شب‌های تعطیلات (به استثنای تعطیلات زمانی که تمام ایستگاه‌های مترو ۲۴ ساعته باز است) اجرا می‌شود.

پنج خط متروی سن پترزبورگ کل مرکز (به استثنای کلیسای اسمولینی و محله اپرای ماریینسکی) و بیشتر حومه‌ها را پوشش می‌دهند. ایستگاه مترو نزدیک به استادیوم سن پترزبورگ Krestovsky Ostrov است.

در مترو ایستگاه‌ها فقط به زبان روسی اعلام می‌شود، اما نقشه‌ها و نشانه‌ها در مترو به زبان روسی و انگلیسی موجود است.

شما یک سکه (۴۵روبل تقریبا ۲۵۰۰۰ ریال) برای سوار شدن به مترو خریداری می‌کنید یا می‌توانید یک کارت پلاستیکی قابل استفاده مجدد خریداری کنید. کارت‌های اعتباری فعال PayPass در همه ایستگاه‌ها پذیرفته می‌شوند.

کارت‌های سفر جدید در ژانویه ۲۰۱۷ در سن پترزبورگ استفاده می‌شود. این کارت‌ها برای سوار شدن نامحدود در هر حمل و نقل عمومی ۹۰ دقیقه‌ای مناسب است. کارت‌های سفر نامحدود برای دوره‌های زمانی بین ۲۴ ساعت تا ۷ روز وجود دارد.

هزینه کارت ۹۰ دقیقه‌ای ۷۰ روبل (۴۲۰۰۰ ریال) است. کارت روزها بسته به تعداد روزها از ۱۸۰ تا ۶۸۰ روبل متغیر است. اگر از یک کارت یا زنجیره Podorozhnik استفاده می‌کنید، سواری مترو برای شما ۳۶ روبل (۲۱۰۰۰ ریال) یا کمتر هزینه می‌برد و سوار شدن بر هر وسیله نقلیه حمل و نقل عمومی زمینی حداکثر ۳۱ روبل (۱۸۰۰۰ ریال) خواهد بود.

کارت‌های سفر و زنجیرهای Podorozhnik از دفاتر بلیت در ایستگاه‌های متروی سن پترزبورگ قابل دسترسی است. برای پرداخت هزینه خود، زمانی که شما وارد می‌شوید، کارت خود را در اسکنر اعتبارسنجی ثابت روی دستی در داخل وسیله نقلیه زمینی (اسکنر دستی فروشنده در اتوبوس) قرار دهید، هنگامی‌که نرخ کرایه شما با موفقیت پرداخت می‌شود، یک نور سبز دریافت می‌کنید.

قطار

در هر ایستگاه راه‌آهن در سن پترزبورگ، قطارهای رفت و آمد الکتریکی وجود دارد که می‌توانید به هر نقطه از حومه شهر که می‌خواهید سفر کنید. قطارها از صبح تا اواسط نیمه شب اجرا می‌شوند. از ایستگاه راه‌آهن فنلاندی Vokzal استفاده کنید تا به مکان‌هایی مانند Repino، Zelenogorsk یا Vyborg بروید. اگر مقصد شما Peterhof، Oranienbaum یا Gatchina است، از ایستگاه Baltiysky Vokzal استفاده کنید. قطار به پوشکین یا پاولووسک از Vitebsky Vokzal اجرا می‌شود. تمام قطارها به‌طور دقیق اجرا می‌شوند. بلیت‌های منظم را در ایستگاه‌ها می‌توانید خریداری کنید. بلیت قطار اکسپرس در وب‌سایت روسی Railways موجود است.

اتوبوس تریلر و تراموا

بیشتر خطوط اتوبوس‌های تریلر در مرکز شهر موجود هستند درحالیکه کمتر اتوبوس‌های ترامو را در مرکز می‌بیند، آن‌ها بیشتر در قسمت بالای شهر رفت و آمد می‌کنند. حمل و نقل عمومی زمینی از ساعت ۵:۳۰ صبح تا نیمه شب انجام می‌شود.

ایستگاه‌های اتوبوس و تریلر با حرف A برای اتوبوس‌ها علامت‌گذاری می‌شوند و حرف «Ш» برای تریلرهایی نمایش داده می‌شود که در کنار اتوبوس ها متوقف می‌شوند. توقف تراموا با حرف T مشخص می‌شود.

هزینه حمل و نقل زمینی ۴۰ روبل در هر سواری است. شما به فروشنده بلیت یا راننده در اتوبوس پول نقد می‌دهید. هنگام استفاده از یک کارت مسافرتی الکترونیک یا زنجیره کلید Podorozhnik، در هر سواری هزینه ۳۱ روبل (۱۸۰۰۰ ریال) یا کمتر است. ایستگاه اتوبوس و تریلر معمولا  شرح مسیر و برنامه را در صفحه نمایش نشان می‌دهند.

می‌توانید با یک اتوبوس تریلر یا یک تراموا به گشت و گذار دور شهر بپردازید و از مناظر زیبا لذت ببرید. بهترین اتوبوس تریلر برای این کار اتوبوس ۱ است که از سمت Petrogradskaya به طرف مرکز شهر حرکت می‌کند؛ و بهترین تراموا ۳a است که طول Sadovaya Ulitsa را طی می‌کند و از Nevsky Prospekt می‌گذرد، در این مسیر برخی از نشانه‌های برجسته شهر ازجمله باغ تابستان و میدان مریخ قابل دیدن است.

علاوه بر اتوبوس‌های منظم شهری اتوبوس‌های دیگری نیز وجود دارد که با نام اتوبوس‌های تجاری معروف هستند. آن‌ها با اتوبوس‌های معمولی متفاوت هستند و هیچ برنامه و تعطیلی مشخصی ندارند و هزینه آن‌ها بیشتر است (حدود ۴۵ روبل در هر سواری). مسیرهایی را که طی می‌کنند در کنار اتوبوس‌ها نمایش داده می‌شود. این اتوبوس‌ها فقط پول نقد دریافت می‌کنند و به ندرت کارت می‌پذیرند.

اتوبوس Marshrutka

این مینی‌بوس‌ها براساس درخواست شما متوقف خواهند شد. آن‌ها مسیرهای ثابت را در سراسر شهر و حومه اجرا می‌کنند. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید یک marshrutka به کرونشتات در ایستگاه‌های مترو Staraya Derevnya یا Chernaya Rechka بگیرید. با Marshrutkas می‌توانید به حومه شهر پیترفف و استرولنا از ایستگاه متروی لنسینکو Prospekt Veteranov بروید. برای رفتن به Puškin یا Pavlovsk، شما marshrutka را می‌توانید در ایستگاه مترو Moskovskaya دریافت کنید. کرایه حدود ۴۵ روبل (۲۷۰۰۰ ریال) است. شما در مینی‌بوس به راننده پول نقد می‌دهید. آن‌ها همچنین کارت Podorozhnik را دریافت می‌کنند، اما کارت‌های اعتباری مورد قبول نیستند.

تاکسی

سن پترزبورگ

سن پترزبورگ مدیون اتصال حرفه‌ای تاکسی‌های خود به اینترنت و برنامه‌های تلفن همراه است. تاکسی‌های سن پترزبورگ معمولا زرد رنگ هستند و بر روی سقف آن‌ها نشانه‌های شطرنجی قرار دارد. تمام رانندگان تاکسی دارای تلفن‌های هوشمند یا تبلت هستند. هنگامی‌که شما با یک سرویس تلفن همراه تماس بگیرید، زمان انتظار ۵ تا ۲۰ دقیقه است.

در جایی که اینترنت تلفن همراه در دسترس نیست، شما می‌توانید یک تاکسی را با شماره تلفن ۳۱۲۰۰۲۲(۸۱۲)۷+کرایه کنید و به قدیمی‌ترین خدمات تاکسی در شهر تماس بگیرید. شما احتمالا باید در این مورد پول نقد بپردازید. نرخ متوسط ۳۰ روبل (۱۸۰۰۰ ریال) در هر کیلومتر است.

در تلاش هستند که تاکسی‌های سریع‌تر و ایمن‌تر را در سطح شهر از طریق اتصال با تلفن همراه گسترش دهند.

رانندگی در سن ‌پترزبورگ

سن پترزبورگ

با توجه به سیستم حمل و نقل عمومی شهر به ندرت مسافران اقدام به اجاره ماشین می‌کنند؛ اما اگر شما در سن پترزبورگ رانندگی می‌کنید یا تصمیم می‌گیرید اتومبیلی اجاره کنید، می‌توانید آن را به‌صورت رایگان در پارکینگ مجاز قرار دهید یا از امکانات پرداخت پارک (حدود ۵۰ روبل (۳۰۰۰۰ ریال)) در روز استفاده کنید. پارکینگ در اکثر نقاط مرکز رایگان است، به جز مناطقی که علامت‌گذاری شده‌اند. ترافیک در صبح و در طول روز در روزهای هفته سنگین است.

با این حال، راه کمربندی، حتی در ساعت‌های اوج نیز به شدت محدود می‌شود. محدودیت سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت در Beltway است.

اگر شما ماشین خود را در محل اشتباه پارک کردید و آن را جرثقیل برد، با سرویس مرکزی اطلاعات ۰۰۴ سن پترزبورگ تماس بگیرید. بسته به جایی که هستید، اپراتور  آنچه که بعدا باید انجام دهید را به شما می‌گوید.

هنگام رانندگی در روسیه، گواهینامه راهنمایی رانندگی، بیمه‌نامه خودرو و اسناد خودروی خود را به همراه بیاورید. محدودیت سرعت در شهر ۶۰ کیلومتر در ساعت است. برای هر ۱۰ کیلومتر سرعت بیش از حد مجاز، جریمه  ۵۰۰ روبل است. تعداد بسیاری پمپ بنزین در شهر وجود دارد و اکثر آن‌ها ۲۴ ساعته باز هستند.

اشتراک خودرو

سن پترزبورگ

سه پلت فرم اشتراک ماشین در سن پترزبورگ به اسم؛  YouDrive، Delimobile و Colesa وجود دارد. نرخ متوسط ۸ روبل (۴۸۰۰ ریال) در دقیقه است.

از برنامه تلفن همراه خود برای بررسی در دسترس بودن خودرو در محله مشخص‌شده استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید برخی از کاربردهای ماشین خود را مانند قفل کردن، باز کردن درها و روشن کردن چراغ اتومبیل با همان برنامه مدیریت کنید.

Meteor

Meteor بخش مهمی از ترافیک رودخانه‌ای در سن پترزبورگ است. Meteor یک وسیله هیدرولیکی است و می‌توانند تا سرعت بیش از  ۷۰ کیلومتر بر ساعت در آب حرکت کند.

باز شدن پل‌ها

هنگامی‌که دیر می‌کنید، توجه کنید که تمام پل‌ها در سراسر نوا در طول فصل ناوبری، آوریل تا نوامبر، در شبانه‌روز باز می‌شوند. تنها پلی که باز نمی‌شود، پل کابلی است که بسیار طولانی است. پل‌ها به منظور اجازه دادن به کشتی‌های تجاری که از بالا یا پایین نوا حرکت می‌کنند، باز می‌شوند. هنگامی‌که پل‌ها باز می‌شوند، برخی از نقاط شهر به‌طور موقت از سرزمین اصلی و یا خشکی جدا می‌شوند.

به‌عنوان مثال، از ساعت ۱:۲۵ تا ۲:۴۵ بعدازظهر و از ساعت ۳:۰۰ تا ۵:۰۰ صبح، از جزیره واسیلیفسکی به مرکز نمی‌توانید بروید. Dvortsovy (پل کاخ) و lagoveshchensky اولین پل‌هایی هستند که باز می‌شوند.سپس آن‌ها به مدت ۲۰ دقیقه در ساعت ۲:۵۰ صبح بسته می‌شوند تا ترافیک را در هر دو طرف رودخانه کاهش دهند. علی‌رغم ناراحتی رانندگان و جمعیت افرادی که در این زمان از آن استفاده می‌کنند، پل‌های باز چشم‌انداز دیدنی و بسیار زیبای سن پترزبورگ هستند. گردشگران برای تماشای این پل‌ها معمولا در شب به مرکز می‌روند. شما می‌توانید قایقی را برای عبور از رودخانه اجاره کنید.

دوچرخه

سن پترزبورگ

ایستگاه‌های زنجیره‌ای و اجاره‌ای دوچرخه‌سواری واقع در سن پترزبورگ، Velogorod، نود ایستگاه در اطراف شهر دارد، شما می‌توانید در وب‌سایت یا از طریق برنامه موبایل Velogorod Sankt Peterburg ا دوچرخه را اجاره کنید.

نرخ‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند، از ۱۳۰ روبل (۸۰۰۰۰ ریال) در روز آغاز می‌شوند. شما تا ۳۰ دقیقه به‌صورت رایگان می‌توانید سوار شوید، اگر سوار شدن شما طولانی‌تر از ۲ ساعت شود،ب اید ۲۰۰ روبل (۱۲۰۰۰۰ ریال) اضافی پرداخت کنید.

مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸

استادیوم سن پترزبورگ

سن پترزبورگ

این ورزشگاه در بخش غربی جزیره کرتووفسکی ساخته شد و جایگزین استادیوم تاریخی سرگی کیروف شده است. این استادیوم یک مکان عالی در سن پترزبورگ است و دسترسی به وسایل حمل و نقل آن تا سال ۲۰۱۸ بهبود خواهد یافت. چه با ایستگاه مترو جدید Novokrestovskaya و چه با پل عابر پیاده جدید که جزیره را به کنار ساحل جنوبی ناحیه پریمورسکی پیوند داده است، می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

استادیوم توسط معمار ژاپنی Kisho Kurokawa طراحی شده است و یکی از پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌ها در اروپا است. برخی از ویژگی‌های جالب آن یک سقف جمع کننده‌ای است که فقط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا باز یا بسته شود و یک محوطه رولتی که برای همه‌ی رویدادها می‌تواند کوچک و بزرگ شود.

ظرفیت استادیوم ۶۸٬۰۰۰ تماشاگر برای مسابقات فوتبال و ۸۰٬۰۰۰نفر برای کنسرت است. مساحت آن تقریباً ۲۸۸٬۰۰۰ متر مربع است.

مکان‌های آموزشی

دو سایت آموزشی سن پترزبورگ،؛ ورزشگاه اسمنا (جایی که دانش آموزان آکادمی زنیت مسابقات خانگی خود را برگزار می‌کنند) و ورزشگاه پتروفسکی (فضای خانگی زنیت) قلمرو باشگاه فوتبال محلی، Zenit است.

سایت سوم، استادیوم Turbostroitel در Prospekt Metallistov، ساخته شده در سال ۱۹۵۶ است. جوانان فوتبالیست از مدارس محلی و کودکان و نوجوانان پس از جام جهانی ۲۰۱۸ در آنجا تمرین خواهند کرد. دیگر مکان‌های آن عبارتند از:

  • استادیوم Petrovsky
  • استادیوم Smena
  • استادیوم Turbostroitel

اطلاعات مفید

۱۱۲ شماره اضطراری همه منظوره (موقعیت اضطراری) برای تماس‌های تلفنی (این شماره‌ها را می‌توانید بدون سیم کارت، بدون پول در تلفن خود و با صفحه قفل شده شماره‌گیری کنید) وجود دارد.

خدمات اطلاعات بازدیدکنندگان (خط تلفن ۲۴ ساعته توریستی): ۸۸۰۰۳۰۳۰۵۵۵ و ۷۸۱۲۳۰۳۰۵۵۵+

مرکز مدیریت اورژانس روسیه برای منطقه لنینگراد:۷۸۱۲۶۴۰۲۱۶۰+

خط تلفن بحران برای منطقه لنینگراد:۷۸۱۲۵۷۹۹۹۹۹+