جلب توجه چه تأثیری بر رشد کسب‌وکار دارد

 

اینکه در دنیای شلوغ امروزی چگونه صدای خود را به گوش دیگران برسانیم، تبدیل به یکی از دغدغه‌های تمام برندها شده است.

عکس‌های باکیفیت، تیترهای جذاب، دعوت به اقدام‌های قوی، تبلیغات در فیسبوک، تبلیغات در اینستاگرام و پادکست‌ها، کار بازاریابی برندها را بسیار دشوار کرده‌اند. هر ماه روش‌های جدیدی برای بازاریابی ارائه می‌شوند که ممکن است برخی از آن‌ها مفید باشند؛ اما نباید به هدف اصلی کسب‌وکار تبدیل شوند. اینکه سعی کنید پیغام برند خود را به گوش دیگران برسانید، تنها روشی برای جلب توجه است و هیچ فایده‌ی دیگری برای موفقیت کسب‌وکار به همراه نخواهد داشت. درواقع اگر می‌خواهید کسب‌وکار موفقی داشته باشید، باید از هر کاری که باعث جلب توجه کاربران و مشتری‌ها می‌شود اجتناب کنید.

stand out

در گذشته جلب کردن توجه دیگران برای رسیدن به جایگاه مورد نظر و به فروش رساندن محصولات کافی بود. جلب نگاه دیگران به معنای توجه بود، توجه به معنای شروع مکالمه بود و مکالمه باعث افزایش فروش محصولات می‌شد. اما بازار امروز از وجود پیام‌های مشابه برندها اشباع شده است و جلب نگاه دیگران، موفقیت را تضمین نخواهد کرد. درواقع وجود بیش از اندازه‌ی محتوا باعث شده است کاربران خیلی ساده از کنار آن بگذرند و مانند گذشته به آن‌ توجه نکنند. حتی زمانی که برند مورد توجه قرار می‌گیرد و محتوای منتشرشده توسط آن فراگیر (وایرال) می‌شود، بازهم تأثیر چندانی روی افزایش میزان فروش محصولات نمی‌گذارد. البته این موضوع روی روحیه‌ی بنیان‌گذار کسب‌وکار و کارمندان تأثیر خوبی می‌گذارد؛ اما اگر به فکر رشد کسب‌وکار خود هستید، بهتر است از راه‌های بهتری برای رسیدن به آن اقدام کنید.

موفقیت کسب‌وکار به کیفیت فعالیت‌ها وابسته است

به‌عنوان مثال فکر کنید در یک مهمانی هستید و می‌خواهید در مرکز توجه قرار بگیرید. بنابراین تصمیم می‌گیرید با ایجاد صدایی ناخوشایند توجه دیگران را جلب کنید. با انجام این کار همه کار خود را رها خواهند کرد و تمام چشم‌ها به شما خیره خواهد شد. این یعنی شما به هدف خود رسیده‌اید و حالا تمام افرادی که در مهمانی حضور دارند به شما نگاه می‌کنند.

مشکل اول: در این مثال، توجه نمی‌تواند به‌عنوان هدف اصلی در نظر گرفته شود. اما با این حال شما ظاهر خوبی در مهمانی دارید و توانسته‌اید با انجام این کار به موفقیت برسید. ایجاد صدای ناخوشایند اگرچه در مهمانی پسندیده نیست؛ اما شما را در میان سایر مهمانان برجسته کرده است.

مشکل دوم: هرقدر از انجام کار خود رضایت داشته باشید، نمی‌توانید انکار کنید که در میان جمع ضایع شده‌اید. استراتژی شما این بود که با ایجاد یک صدای بلند (یعنی با انجام یک حرکت غیر منطقی) توجه دیگران را به خود جلب کنید. اما استراتژی جلب توجه، دیدگاه منفی نسب به شما در ذهن دیگران ایجاد کرده است.

روش‌های تبلیغاتی نامناسب مانند تولید تیترهای زرد و افزایش میزان بازدید به هر قیمتی، مانند مثال ذکرشده عمل می‌کنند. این روش‌ها توجه کاربران را جلب و در عین حال، نام برند را در ذهن آن‌ها لکه‌دار می‌کنند.

stand out

جلب توجه باعث می‌شود نام برند برای مدت‌زمان کوتاهی سر زبان‌ها بیفتد؛ اما روابط پایداری که کسب‌وکارها برای رشد احتیاج دارند مهیا نمی‌کند.

اگر می‌خواهید در کسب‌وکار خود به موفقیت برسید باید روابط مفیدی با دیگران برقرار کنید. در گذشته توجه به معنای افزایش میزان فروش محصولات بود؛ اما امروزه کیفیت روابط است که میزان فروش محصول یا خدمات یک برند را تضمین می‌کند. دیده شدن در دنیای امروزی کار سختی نیست و راه‌های زیادی برای رسیدن به آن وجود دارد؛ اما پیش از هر کاری باید هدف مورد نظر و عواقب آن بررسی شود.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. حبیب گفت:

    بسیار عالی. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *