شرح قانون اول نیوتون از زبان ابن سینا

نیوتون و ابن سینا

نیوتون و ابن سین

عجیب است بدانید که ابن سینا ۶۰۰ سال قبل از نیوتون قانون اول او را شرح داده بود!

قانون اول نیوتون:

“جسمی که تحت تأثیر یک نیروی خارجی نباشد یا ساکن است، یا با سرعت ثابت در حال حرکت است”

شرح ابن سینا در مورد این قانون:

“همانگونه که می دانید هر جسم در طبع و حالت خاصی می باشد و از این حالت خارج نمی شود مگر اینکه یک عامل خارجی برروی آن تأثیر بگذارد”

منبع : کتاب الاشارات والتنبیهات ابن سینا

مطالب مرتبط

۵ دیدگاه‌

  1. محمد مهدی گفت:

    چرا وقتی شناختی نسبت به فیزیک ندارید ادعا میکنید؟فیزیک فرموله کردن پدیده های طبیعت به ریاضی هست و مبتنی بر تجربه و آزمایش.بارها میشنوم که ادعا میکنن مثلا فلان دانشمند مسلمان جاذبه رو کشف کرده یا فلان قانون رو قبلا میدونسته.این ادعاها از سر ناآگاهی هست.مثلا اولین کسی که جاذبه رو شناخت ارسطو بود.میگفت اجسام چون زمین رو دوست دارن بهش میچسبن!این اسمش کشف فیزیکی نیست.کشف یعنی اینکه بتونی یک پدیده رو به صورت قانون دربیاری و به شکل ریاضیاتی فرمول بندی بکنی.کاری که اولین بار نیوتون انجام داد.مثل ابداع انتگرال برای توضیح حرکات سیارات.ابن سینا هیچ اشاره ای به نیرو یعنی حاصلضرب شتاب در جرم جسم نکرده فقط گفته تحت تاثیر یه عامل خارجی.این کشف نیست.این یه تفسیر از علیت هست که ارسطو قبلش هم گفته بود.فرمول های یک قانون اهمیت دارن نه تفسیر هاش.مثلا این سه قانون نیوتون کل صنایع رو متحول کرد و منجر به انقلاب صنعتی شد چون فرمول بندی شده بود.در حالیکه از حرف ابن سینا هیچی نمیشه ساخت.

    • سیده سبا کلاتی گفت:

      سلام، من با فرمایش شما مخالفم. ببینید در تاریخ علمی که اکنون آموزش داده میشه و تاریخ ساختگی هست، حرفی از آثار و نتایج دانشمندان ایرانی که چندین قرن قبل از اون این موارد رو مطرح کردند، نمیشه و اینقدر روی این موارد در ذهن ما مانور دادند که خودمون هم باورمون نمیشه دانشمندان ایرانی این مباحث رو گفته باشند و میگیم اگر نیوتن نبود چی میشد؟ درصورتی که بیشتر مباحث علمی قبل از اون ذکر شده. من مطالعات گسترده ای در زمینه فیزیک نداشتم و شاید مانند شما که احتمالا دانشجوی تحصیلات تکمیلی این رشته هستید، نتونم پاسخ بدم اما تا جایی که من میدونم خلاصه ی قانون اول نیوتن بیان میکنه که جسم تمایل داره حالت خودش رو حفظ کنه مگر اینکه نیروی خارجی اعمال بشه و فرمولاسیون خاصی نداره. حالا ابن سینا چندین قرن قبل از نیوتن، در کتاب اشارات در این زمینه بیان کرده که ” میدانی که هرجسم به خودی خود بدون تاثیر نیروی خارجی از مکان معین و شکل معینی برخوردار است و پذیرش این خصوصیات برای او طبیعی است و تمایل به ماندن خصوصیت ذاتی جسم نیست بلکه ناشی از حالتی در آن است که بقای بر وضعیت فعلی را اقتضا می¬کند ” ایا این حرف متفاوت از حرفیه که نیوتن زده؟ عین همین حرف در آثار بقیه افراد هم بوده. برای سایر قوانین هم همینطور هست. به نظرم بهتره به صورت کورکورانه از کارهای این افراد حمایت نکنید و ارزش کار دانشمندان ایرانی که خیلی پیشتر این مباحث رو بیان کرده بودند، بدونیم.

      • امیر رضا ذبیحی گفت:

        سلام برادر .

        اولا منطق تو فیزیک حرف اول رو میزنه دوما قانون اول ایزاک نیوتون اصلا فرمولی به کار نبرده و شما فرمول قانون دوم رو گفتی بعدشم برای شما افت داره که یک ایرانی تونسته قانون بگه و دزدین فرهنگ ایرانی و تبدیل کردن غربی برای شما افتخاره؟؟ ۴۰۰ سال پیش اروپا با حمله به کتابخونه ملی ایران کتاب طبی و شفا و قانون اوهِ سینا رو دزدیدن و ۷۰۰ سال قبل از نیوتون هم یک ایرانی جازبه رو کشف کرد که بشخصه تو شبکه مستند دیدم تامل کن برادر

    • Aria گفت:

      دوست عزیز،اینی که شما میگی قانون دوم نیوتنه که میگه F=ma اما قانون اول نیوتون یک تعریفه و فرمول نداره،این تعریف ابن سینا هم دقیقا همون تعریف نیوتون برای قانون اول دینامیکه
      قبل از اون هم تفکر بر این بود که جسم در حال حرکت نیاز به نیروی پیوسته دارد،

      عجب دوره زمونه ای شده،هرکی با هر سوادی میاد درمورد علم حرف میزنه و از دانشمندا انتقاد می‌کنه?

    • قهرمان گفت:

      الحق که محمد مهدی بهت میاد با این حسادتت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *