تاثیر استفاده از بنزین سوپر بر روی مصرف سوخت و عملکرد خودرو

انجمن اتومبیل ایالات متحده اخیرا یک تحقیق بسیار جالب درباره میزان تاثیر استفاده از بنزین سوپر بر مصرف سوخت و عملکرد موتور انجام داده است. در این تحقیق، دست اندرکاران شش مدل مختلف را که سازندگان آنها خریداران را به استفاده از سوخت با اکتان بالا توصیه کرده اند، گردآوری نموده و بر اساس چند فاکتور آنها را تحت آزمایش قرار داده اند.

این مدل ها عبارتند از فورد F-150، کادیلاک اسکالید، مزدا MX-5، آئودی A3، فورد ماستنگ و جیپ Renegade. نتایج تست ها حکایت از آن دارند چنانچه باک این خودروها با بنزین با اکتان بالا پر شود، تمامی آن ها به غیر از آئودی A3، از لحاظ مصرف سوخت وضعیت بهتری پیدا می کنند.

برای مثال مسافت قابل پیمایش با هر گالن در مزدا MX-5 برابر با ۰٫۷ درصد و در کادیلاک اسکالید تا ۷٫۱ درصد بهینه تر می شود. نکته عجیب اینکه آئودی A3 برعکس عمل نموده و عملکرد آن به اندازه ۱ درصد افت می کند.

فاکتور دیگری که این انجمن به بررسی آن پرداخته، میزان بهبود قدرت موتور شش مدل یاد شده در صورت استفاده از بنزین سوپر یا همان بنزین با اکتان بالا است. نتایج مربوط به این بررسی تا حدودی متناقض هستند، چرا که در مقابل افزایش قدرت F-150 و ماستنگ و A3 به اندازه ۲٫۱، ۳٫۲ و ۲٫۱ درصد، قدرت جیپ Renegade به اندازه ۰٫۳ درصد کاهش یافته است.

بر اساس نتایج تحقیقات این انجمن، استفاده از نوع سوختی که خودروسازان اعلام کرده اند در کل بهتر بوده و موتور را در شرایط بهینه تری قرار می دهد، در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای موتور پیش بیاید. برای مثال وقتی باک آئودی A3 با بنزین معمولی پر شده بود، در تست های جاده ای و هنگام حرکت با دور پایین موتور این خودرو دچار مشکل ناک زدن شد.

در سوی مقابل انجمن اتومبیل آمریکا اعلام کرده که حتی با در نظر گرفتن بهترین حالت برای بهبود عملکرد موتور خودروها با بنزین سوپر، اختلاف قیمت ۵۰ سنتی آن در هر گالن (برابر با ۳٫۷ لیتر) با بنزین معمولی اصلا قابل توجیه نیست.

با این حساب و با توجه به در نظر گرفتن همه جوانب دارندگان خودروهایی که سازنده آنها به استفاده از بنزین سوپر تاکید نکرده اند، نیازی نیست که باک خودروی خود را با این نوع از سوخت پر کنند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *