نگهداری از سرخس برگ شمشیری – سرخس بوستون

سرخس برگ شمشیری یا سرخش بوستون از سری گیاه هایی هستش که میشه در آپارتمان از آنها نگهداری کرد چرا که به نور زیادی نیاز نداره.

اگر به نگهداری از گل ها علاقه مند هستین و در این زمینه تجربه زیادی ندارین گل سرخس برای شروع انتخاب مناسبی میتونه باشه.

برای نگهداری از سرخس در آپارتمان باید یک سری از نکات رو در نظر بگیرین اول اینکه سرخس به رطوبت زیادی نیاز داره، پس اگر این گل برای مدت زیادی خشک بمونه با ریزش برگ ها و خشک شدنش مواجه میشین.

نحوه آبدهی به گیاه سرخس در بهار و اوایل پاییز به صورت یک روز در میون هستش، یعنی به محض اینکه دیدین سطح خاکش داره خشک میشه باید گیاه آبیاری بشه.

 

آبیاری گیاه سرخس در تابستان باید هر روز و بسته به اندازه گلدان بوستون انجام بشه، تا حدی به گیاه آب بدین که آب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

در روزهای سرد زمستانی آبیاری رو به ۲ بار در هفته کاهش بدین ، چرا که هوای سرد مانع تبخیر رطوبت خاک گلدان میشه و نیاز به آب برای این گیاه کمتر.

و به طور کلی برای آبیاری گلدان سرخس این نکته رو در نظر داشته باشین که به محض خشک شدن سطح خاک گلدان آبیاری باید انجام بشه.

برای حفظ رطوبت سرخس به ویژه در بهار و تابستان، باید گلدان رو در یک زیر گلدانی دوم قرار بدین، به این ترتیب که یک زیر گلدانی بزرگ تر از اندازه گلدان بوستون تهیه کرده و سطح آن رو با سنگ ریزه پر می کنیم و گلدان گیاه را، روی سنگ ریزه ها قرار میدیم، بعد از آبیاری گلدان آب اضافه ای که از گلدان خارج میشه در زیر گلدانی جمع شده و سنگ ریزه ها مانع برگشت آب به گلدان میشه و این آب اضافی با دمای اتاق تبخیر شده و رطوبت سرخس رو تامین میکنه.

یکی دیگه از مزیت های استفاده از این سنگ ریزه ها این هستش که مانع برگشت آب به گلدان میشه و از لجن زار کردن محیط گلدان جلوگیری میکنه.

خاک مناسب برای گیاه سرخس، خاک جنگلی یا خاک برگه، در واقع خاک مطلوب این گیاه همان خاک قلیایی هستش.

 

دمای مناسب برای نگهداری از سرخس برگ شمشیری میتونه بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشه، اما دمای بین ۱۷ تا ۲۲ با رطوبت بیشتر برای این گیاه مناسب تر خواهد بود.

در هنگام آبیاری باید مراقب بود که آب روی برگ های گیاه ریخته نشه ، و مستقیم روی خاک گلدان ریخته بشه.

نحوه کود دهی گیاه سرخس، کود مورد نیاز این گیاه رو میتونین از گل فروشی ها تهیه کرده و مطابق دستور روی کود عمل کنین، اما به صورت معمول به میزان ۱ گرم در لیتر و هر هفته از فروردین تا شهریور نیاز به کودهی داره.

تکثیر سرخس به دو شیوه انجام میشه، اول اینکه برگ هایی رو که با سطح خاک تماس داشتن بعد از ریشه دار شدن به گلدان دیگری انتقال داده و دومی از طریق کاشت هاگ هایی که در سطح زیرین برگ های سرخس وجود داره.

علت ریزش برگ های سرخس، معمولا برگ های این گیاه به دو علت دچار سوختگی و ریزش میشه، اولی کمبود آبیاری و رطوبت و دومی هم به علت نور کم.

درسته این گیاه به نور زیادی نیاز نداره، اما عدم وجود نور کافی باعث کم پشت شدن برگ های گلدان میشه.

هر وقت گلدانتون این مشکل رو پیدا کرد کافیه به مدت یک هفته آن رو در گوشه ای از تراس یا حیاط که نور خوبی داره در سایه قرار بدین ، به خوبی متوجه رشد برگ های جدید در گلدان خواهید شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *