دانشمندان جنین مصنوعی می‌سازند

جنین رویانی مصنوعی موش پس از ۴۸ ساعت (راست) و ۹۶ ساعت (چپ) با بافت جنینی به رنگ قرمز و بافت فراجنینی به رنگ آبی
دانشمندان دانشگاه کمبریج تحقیقی ترتیب داده‌اند و طی آن موفق شده‌اند ساختاری مشابه جنین رویان موش ایجاد کنند. این کار با بهره‌گیری از سلول‌های بنیاد رویانی و داربست‌های سه‌بعدی که می‌توانند رشد کنند، صورت گرفته‌است.
این اولین‌بار است که چنین کاری توسط محققان انجام می‌شود. آنان امیدوارند این تحقیقات در راستای توسعه دانش درباره جنین انسان و پاسخ به اینکه چرا بسیاری از بارداری‌ها در ما‌ه‌های اولیه به سقط منجر می‌شوند، موثر باشد.ماگدالنا زرنیکا گوتز، پروفسور دانشگاه کمبریج و سرپرست تحقیقات می‌گوید:«ما بسیار خوش‌بین هستیم که این تحقیقات کمک کنند تا بدون کار روی جنین انسان، این مرحله بحرانی رشد و توشعه انسان‌ها را دریابیم. فهم چگونگی پیشروی این رویه ما را در پاسخ‌دادن به علت سقط‌جنین‌ها کمک خواهد کرد.»تلاش‌های گذشته برای رشددادن ساختار جنین مانند با استفاده از ESCها (سلول‌های بنیادی رویانی) موفقیت‌های محدودی در پی داشته است. زیرا رشد اولیه جنین به انواع متفاوت سلول برای هم‌پایه کردن آنها با یکدیگر نیاز داشته ‌است.

اکنون در این مطالعات که در ژورنال ساینس منتشر شده است محققان شرح داده‌اند که از ترکیب سلو‌ل‌های بنیادی جنین رویانی موش که از لحاظ ژنتیکی تغییر داده شده‌ بودند، به‌همراه سلول‌های بنیادی جنینی فوق تروفوبلاست و داربستی سه‌بعدی بهره گرفته و توانستند ساختاری را که قادر به مونتاژ خودش است و از لحاظ توسعه و ظاهری بسیار شبیه به جنین طبیعی است رشد دهند. سلول‌های بنیادی فوق ترفوبلاست، به‌طور طبیعی جفت را می‌سازند.

سرپرست تحقیقات در ادامه می‌گوید: «هردو سلول‌های جنینی و سلول‌های فراجنینی شروع به تعامل با یکدیگر کردند و با هم یکی شدند و ساختاری شبیه به جنینی واقعی که مانند آن هم رفتار می‌کند ایجاد کردند. از نظر آناتومی بخش‌های درست را دارد که در جایگاه‌های خاص خود و در زمان مخصوصشان رشد می‌کنند.»با مقایسه جنین مصنوعی و جنین طبیعی درحال رشد تیم تحقیقاتی توانستند نشان دهند که رشد آن بر اساس الگوی درست رشد پیش می‌رود. اما درحالی‌که این جنین مصنوعی شبیه به نوع واقعی خودش است به گفته محققان بعید است که با رشد سالم جنینی پیش برود و برای ادامه سلامت لازم است از نوع سوم سلول بنیادی که اجازه می‌دهد بندناف رشد کند، استفاده شود. بندناف مواد غذایی موردنیاز جنین را فراهم و داخل یک شبکه رگ خونی رشد می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *