سازمان ملل: انزجار ازخوردن حشرات را کنار بگذارید

طبق تحقیقات و آمارهای سازمان ملل متحد حدود دو میلیارد نفر از مردم جهان که اکثر آنها ساکن قاره های آفریقا و آسیا هستند به طور مستمر از انواع حشرات در رژیم غذایی خود استفاده می کنند.

به نوشته اروپای آزاد/ رادیو آزادی، اکنون سازمان خواروبار و تغذیه جهان در گزارش جدید خود از جوامع غربی خواسته است که « انزجار » یا بی میلی به خوردن حشرات را کنار گذاشته و از این منبع تغذیه استفاده کنند.

اکثر حشرات از جمله سوسک، ملخ ، و مورچگان سرشار از پروتئین هستند و به گفته سازمان خواروبار و تغذیه جهانی بر خلاف سایر حیوانات که معمولا منبع تامین مواد غذایی هستند رشد و تولید آنها روی منابع زیست محیطی کره زمین تاثیر ناچیزی برجا می گذارند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود که با عنوان « حشرات خوردنی، آینده مواد غذایی و امنیت تغذیه» می گوید تولید انواع حشرات با هدف تغذیه می تواند مشکل کمبود مواد غذایی را کاهش داده و با خصوص درحل مشکل سوء تغذیه کودکان نقش بسیار مهمی ایفا کند.

به عنوان مثال وزن مشابهی از گوشت ملخ در مقایسه با گوشت گاو سه برابر پروتئین دارد و علاوه بر آن از نظر مواد مورد نیاز دیگر برای بدن مثل آهن و یا روی بسیار غنی تر است.

توصیه جدید نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد برای بخش وسیعی از مردمان ساکن آفریقا و یا آسیای شرقی خبر جدیدی نیست. در کشورهای آسیای جنوب شرقی از مدت ها پیش پرورش این نوع حشرات برای مواد غذایی در ابعاد گسترده ای آغاز شده است.

مدیران سازمان خواروبار و تغذیه جهانی در مورد روی آوری مردمان سایر کشورهای جهان به خوردن حشرات امیدوار هستند و می گویند از چند سال پیش در بسیاری از شهرهای اروپایی رستوانها و برخی از شرکتهای تولید مواد غذایی عرضه حشرات را آغاز کرده اند.

آنها به نمونه های دیگری از تغییر مذاق مردمان کشورهای غربی اشاره کرده و می گویند تا چند دهه پیش خوردن ماهی و یا سایر جانوران دریایی به شکل خام اصلا متداول نبود ولی اکنون این نوع اغذیه جزو گران ترین مواد غذایی محسوب شده و طرفداران فراوانی دارد. همین تغییر ذائقه ممکن است در مورد خوردن حشرات اتفاق بیافتد.

در برخی از کشورهای غربی از جمله امریکا از چندی پیش گروههایی تبلیغ در مورد استفاده از حشرات در آشپزخانه و رستورانها را آغاز کرده اند. ولی مقامات سازمان خواروبار و تغذیه جهانی معتقد هستند که تا زمانی که رستورانها و آشپزهای معروف و سرشناس از این موارد استفاده نکنند عمومی شدن مصرف آن به کندی پیش خواهد رفت.

رستورانها و آشپزهایی که از چندی پیش حشرات را در فهرست غذاهای خود قرار داده اند تاکید می کنند که می توان این منبع غذایی را با رسم و رسوم آشپزی هر ملتی انطباق داد. در عین حال بسیاری از مردم در کشورهای پیشرفته به مرور با غذاهای کشورهای دیگر آشنا می شوند و ذائقه آنها در حال تغییر است. بنابراین راحت تر می توان غذاهای حاوی انواع حشرات را به مرور معرفی کرد.

به گفته آشپزهایی که در این زمینه تجربه دارند شاید یکی از دلایل اصلی بی میلی یا انزجار مردم کشورهای غربی به خوردن حشرات این است که فکرمی کنند این نوع جانوران کثیف هستند. ولی واقعیت این است که انواع زیادی از حشرات در محیط های طبیعی و غیر آلوده مثل مزارع زندگی می کنند و منبع تغذیه آنها گیاهان هستند.

نکته دیگری که این بی میلی را ایجاد می کند پوسته سخت حشرات است که زیر دندان خورد می شود. آشپزها می گویند برای تغییر دادن این نکته در ذائقه مردم غرب باید راههای جدیدی پیدا کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *