قیافه ی نوزاد به هنگام تولد

نوزاد

مادران معمولاً در مورد فرزند اول می ترسند که اگر بچه را درست جا به جا نکنند، به او صدمه ای برسد. من توصیه می کنم که به هیچ وجه نگران این امر نباشید زیرا فرزند شما کاملاً مقاوم است. مثلاً اگر هنگام بغل کردن، سر کودک به عقب بیفتد، صدمه ای به او نخواهد رسید. ملاج نوزاد نیز پرده ی بسیار سختی دارد و به سادگی آسیب نمی بیند. وقتی وزن نوزاد به سه کیلوگرم می رسد، در صورتی که نسبتاً خوب پوشانده شود، دستگاه کنترل حرارت بدنش خوب کار می کند. نوزاد نسبت به میکروب ها نیز مقاوت کافی دارد، مثلاً در جریان سرماخوردگی عمومی اعضای خانواده، ناراحتی او از همه خفیف تر خواهد بود. یا اگر سرش به جایی گیر کند، از روی غریزه تلاش می کند و فریاد می زند. اگر کودک به قدر کافی غذا نخورد، احتمالاً برای غذای بیشتر گریه خواهد کرد. اگر نور چراغ برای چشمانش شدید باشد، چشمک می زند و ابراز ناراحتی می کند. البته می توان با نور فلاش از او عکس برداشت، گرچه اندکی از جا می پرد. او به قدر احتیاجش می خوابد. بنابراین، ملاحظه می کنید بچه ای که یک کلمه نمی تواند حرف بزند و از دنیا هیچ چیز نمی داند، چطور از خودش مراقبت می کند؟

نوزاد در هنگام تولد دارای قیافه ای است که اگر والدین قبلاً نمونه آن را ندیده باشند مأیوس خواهند شد. قیافه ی نوزاد بدین شکل است که پوست بدن نوزاد با یک لایه ی چربی سفید پوشیده است که اگر شسته نشود، به تدریج جذب بدن می شود و امکان بیرون زدن دانه های پوستی را در دوران اقامت در بیمارستان، کاهش می دهد. پوست بدن، در زیر این لایه ی مومی، به رنگ قرمز است. صورت نوزاد ممکن است پف کرده و برآمده باشد و روی آن لکه های کبود جای دستگاه “فورسپس” دیده می شود. بر روی استخوان های سر نوزاد نیز به علت عبور از لگن و مجرای زایمان مادر،برآمدگی هایی وجود دارد که ناشی از خونریزی زیر پرده ی ضریع استخوان های سر است و هفته ها طول می کشد تا کم کم جذب شده از بین برود. دو روز بعد از تولد، ممکن است پوست کمی زرد شود (یرقان خفیف) که ظرف یک هفته از بین خواهد رفت. اگر این زردی پوست شدید باشد یا بیشتر از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

بدن نوزاد موهای بسیار نازک و لطیفی دارد که ظرف یک هفته خواهد ریخت. تا دو هفته بعد از آن نیز پوست بدن، پوسته پوسته می شود و کم کم می ریزد. سر بعضی از بچه ها هنگام تولد پوشیده از موهای سیاهرنگی است که گاهی تا قسمت های پیشانی ادامه دارد. این اولین موهای سر، از هر نوع یا جنسی که باشد، خواهد ریخت و موی جدیدی خواهد رویید که ممکن است با نوع اولیه کاملاً فرق کند

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *